رئيس‌جمهورى ايالات متحده:

ايران سزاى سرپيچى خود را مى‌بيند

۲۸ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۳:۰۹ کد : ۶۹۵۹ اخبار اصلی
باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده سرانجام شخصا در خصوص پرونده هسته‌اى ايران ...
ايران سزاى سرپيچى خود را مى‌بيند

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده سرانجام شخصا در خصوص پرونده هسته اى ايران و راهکارى غرب براى برون رفت جامعه بين‌المللى در خصوص فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران از مرحله بحران به زبان آمد. چهل و هشت ساعت پس از آنکه ايرانى‌ها در نامه‌اى به آژانس بين‌المللى انرژى هسته‌اى خبر از آغاز غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم دادند، پرزيدنت اوباما تريبون را در دست گرفته و اعلام کرد که غرب هم‌راستا با ايالات متحده در حال برررسى آغاز تحريم‌هاى جدى بر عليه ايران است. ايران همچنان تيتر روزنامه‌هاى بين‌المللى و سر خط اخبار رسانه‌هاى جهانى است. در ده روز گذشته تهران يک‌بار موافقت خود را با انتقال غنى سازى اورانيوم به خارج از کشور اعلام کرد و بار ديگر چون با کرشمه‌پردازى‌هاى غرب مواجهه شد به اين نتيجه رسيد که بهتر است غنى‌سازى بيست درصدى را خود آغاز کند .

در اينچنين شرايطى باراک اوباما در مخمصه بدى گرفتار شده است. از يک‌سو غرب او را براى تشديد تحريم‌ها تحت فشار قرار داده است و از سوى ديگر اوباما همچنان از ته دل طرفدار حل اين پرونده با توسل به ديپلماسى است. تهران در چند ساعت گذشته بارها اعلام کرده است که در صورتى که غرب سوخت مورد نياز براى استفاده در راکتور پزشکى هسته‌اى را در اختيار ايران قرار دهد، از تصميم خود براى غنى‌سازى صرفنظر خواهد کرد. اين در حالى‌ست که غربى‌ها به سخنان ايران اطمينان ندارند و البته در ميان آنها کم هم نيستند کسانى که ادعا مى‌کنند موافقت تهران براى انتقال غنى‌سازى به خارج از مرزهاى اين کشور در حقيقت حکم نوش‌دارو بعد مرگ سهراب را دارد و بسيار دير هنگام است .

در شرايطى که رابرت گيتس وزير دفاع ايالات متحده چهل و هشت ساعت پيش اعلام کرده بود که واشنگتن در مسير حل پرونده هسته‌اى ايران از طريق مصالحه است، باراک اوباما تاکيد کرد که دولتش سرسختانه به دنبال اعمال هرچه سريع‌تر تحريم‌ها عليه تهران مى‌باشد. باراک اوباما در تازه‌ترين اظهارات خود در اين خصوص گفت: مخالفت دراز مدت ايران با انتقال غنى‌سازى اورانيوم به خارج از کشور نشان دهنده عزم اين کشور است براى دستيابى به تسليحات هسته‌اي. عزمى درست برخلاف ادعاهاى ايران در خصوص صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاى هسته‌اى اين کشور.

يک سال پيش که باراک اوباما راهى کاخ سفيد شد اصلى‌ترين شعار او اين بود که سياست بوش براى در انزوا قرار دادن ايران را به تاريخ ملحق خواهد کرد. البته از زمان حضور او در کاخ سفيد رسما او نيز پا جاى پاى جورج بوش گذاشته و تحت فشار قرار دادن ايران من باب پرونده هسته اى آن بسيار جدى‌تر از دوران بوش اعمال شده است. باراک اوباما ضرب الاجل زمانى براى ايران تعيين کرد و بر مبناى آن، تهران تا پايان سال گذشته ميلادى براى پايان دادن به برنامه هسته‌اى خود فرصت داشت.

اوباما در سخنان اخير خود همزمان بر باز بود درهاى مذاکره و البته تحريم ايران اشاره کرد! اوباما در اين خصوص گفت: ما در چند هفته آينده تحريم ايران را آغاز مى‌کنيم تا بدين تريتب ايرانى‌ها بدانند که چگونه جامه جهانى آنها را به واسطه اين سرپيچى در انزوا کامل قرار داده است. ما روند اعمال تحريم‌ها را سرعت خواهيم بخشيد.

روسيه که پيش از اين از مدافعان سرسخت ايران بود، پس از اعلام تصميم تهران براى غنى‌سازى بيست درصدى اورانيوم اعلام کرد که از اعمال چهارمين دور از تحريم‌ها عليه ايران حمايت خواهد کرد. اين در حالى‌ست که ايالات متحده و ديگر کشورهاى مخالفت برنامه هسته‌اى ايران نيز به خوبى بر اين حقيقت واقف هستند که صدور قطعنامه عليه ايران در شوراى امنيت حداقل چند هفته به طول خواهد انجاميد. بانک مرکزى، و  سپاه پاسداران دو نهادى هستند که دور جديد تحريم‌ها را شامل خواهند شد .

در ميان کشورهاى 1+5، چين تنها کشورى است که سرسختانه مخالف اعمال تحريم‌هاى جدى عليه ايران است. کشورى که اعتقاد دارد تهران هنوز تمامى درها براى مصالحه و مذاکره را نبسته است.


نظر شما :