وزير خارجه آلمان: هنوز زود است ترکيه عضو اتحاديه اروپا شود

۱۹ دی ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۳ کد : ۶۶۶۹ اروپا
گيدو وستروله در حضور دیپلمات‌های ترکیه از آزادی بیان، مطبوعات و مذهب به عنوان ارکان ارزشی اروپا نام برد و گفت: «ترکیه هنوز به مرحله‌ای که بتواند به عضویت کامل اتحادیه‌ اروپا در بیاید نرسیده است. اصلاحات ترکیه برای پیوستن به اروپا هنوز به پایان نرسیده و باید ادامه یابد.»
وزير خارجه آلمان: هنوز زود است ترکيه عضو اتحاديه اروپا شود

دیپلماسی ایرانی: گیدو وستروله رهبر حزب دمکرات‌های آزاد و وزیر امور خارجه‌ آلمان که پیش از این مخالفتش را با الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا رسما اعلام کرده بود، به تازگی به آنکارا رفته و با رهبران آن کشور به گفت و گو نشسته است.

وی در دیدار با احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه از آنکارا خواست برای پیوستن به اتحادیه‌ اروپا دست به اصلاحات بیشتری بزند. وی در نخستین دیدار خود از ترکیه با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز پنج‌شنبه ۷ ژانویه از دولت ترکیه خواست گام‌های بیشتری در مسیر اجرای دمکراسی بردارد.

وستروله همچنین تأکید کرد، در دولت ائتلافی آلمان هنوز هیچ موضع ثابتی چه به نفع عضویت ترکیه و چه علیه آن اتخاذ نشده است.

وی در نطقی که در حضور دیپلمات‌های ترکیه انجام شد از آزادی بیان، مطبوعات و مذهب به عنوان ارکان ارزشی اروپا نام برد و گفت: «ترکیه هنوز به مرحله‌ای که بتواند به عضویت کامل اتحادیه‌ اروپا در بیاید نرسیده است. اصلاحات ترکیه برای پیوستن به اروپا هنوز به پایان نرسیده و باید ادامه یابد.»

مذاکرات ترکیه با اروپا بر سر عضویت این کشور در اتحادیه از سال ۲۰۰۵ تا کنون ادامه داشته و با موانع زیادی روبه‌رو بوده است. در دولت ائتلافی آلمان این نظر که باید ترکیه را به عنوان یک شریک ترجیحی یا شریکی با امتیاز‌های ویژه پذیرفت بر دیگر نظرها برتری دارد. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از حزب دمکرات مسیحی یکی از هواداران سرسخت این راه حل است.

وستروله بارها بر حق ترکیه مبنی بر داشتن مذاکراتی عادلانه تأکید کرده  و گفته است که آلمان خود را موظف می‌بیند که به قرارهایی که در این زمینه میان اتحادیه‌ اروپا و آنکارا بسته شده پایبند بماند.

وزیر امور خارجه‌ آلمان همچنین خطاب به ترک‌ها گفت: «ترکیه نه فقط دوست و شریک است بلکه کشوری کلیدی و استراتژیک نیز محسوب می‌شود.»

احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه‌ ترکیه نیز در این دیدار گفت: «آنکارا به تلاش‌های خود برای عضویت در اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.»

وی نیز مانند وستروله از مذاکرات استراتژیک میان آنکارا و برلین حمایت کرد. در آلمان بیش از دو میلیون و هفتصد هزار ترک‌تبار زندگی می‌کنند. 

وزیر امور خارجه‌ آلمان از مناقشه ترکیه با قبرس به عنوان کلیدی نام برد که می‌تواند برای سنجش بلوغ ترکیه برای پیوستن به اتحادیه‌ اروپا مورد ارزیابی قرار گیرد.

گیدو وستروله از ترکیه خواست، به پروتکل آنکارا پایبند بوده و بنادر و فرودگاه‌های خود را به روی کشتی‌ها و هواپیماهای قبرس باز بگذارد.

نیروهای ترکیه از سال ۱۹۷۴ شمال جزیره‌ قبرس را به تصرف خود در آورده‌اند. اتحادیه‌ اروپا تا کنون دولتی که پس از اشغال در شمال این جزیره تشکیل شده را به رسمیت نشناخته است.

ترکیه عضو ناتو است و به گروه ۲۰ که مهم‌ترین کشورهای صنعتی و در حال رشد را دربرمی‌گیرد تعلق دارد. همچنین نفوذ این کشور در منطقه به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در حال افزایش است.

وستروله بعد از ظهر روز پنج‌شنبه با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه دیدار کرد. دیدار او با عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه نیز به دلیل بیماری گل لغو شد.

وستروله روز جمعه از استانبول بازدید خواهد کرد. وی سپس راهی عربستان سعودی و چند کشور دیگر در حوزه‌ خلیج فارس خواهد شد و در روز دوشنبه به برلین باز خواهد گشت.


نظر شما :