تنش در روابط اسرائيل و بريتانيا

۳۰ آذر ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۴ کد : ۶۵۱۴ اروپا
در پی صدور حکم تعقیب از سوی دادگاهی در لندن علیه زیپی لیونی وزیر امور خارجه سابق اسرائیل، تلاویو از وزرایش خواست، پيش از اجراى وعده‌هاى دولت انگليس مبنى بر تغيير قانون تحت پيگرد قراردادن جنايت‌کاران جنگى از سفر به اين کشور خوددارى کنند.
تنش در روابط اسرائيل و بريتانيا

دیپلماسی ایرانی: در پی صدور حکم تعقیب از سوی دادگاهی در لندن علیه زیپی لیونی وزیر امور خارجه سابق اسرائیل، تلاویو از وزرایش خواست، پيش از اجراى وعده‌هاى دولت انگليس مبنى بر تغيير قانون تحت پيگرد قراردادن جنايت‌کاران جنگى از سفر به اين کشور خوددارى کنند.

روزنامه انگليسى ساندى تايمز در این باره نوشت، اين حکم دولت اسرائيل به سفير انگليس در تلاويو تحويل داده شده است.

يکى از مسئولان وزارت امور خارجه اسرائیل به سفير انگليس گفت: «تا زمانى که راهکارى براى اين مساله ايجاد نشود مسئولان برجسته اسرائيل سفر به انگليس را تحريم کرده و به اين کشور نخواهند آمد.»

پیش‌بینی می‌شود موضع جدید دولت اسرائيل مشکلات دولت گوردون براون نخست‌وزير بریتانیا را که خواهان ايجاد آرامش در روابط دو طرف است، افزايش دهد.

حکم دادگاه لندن خشم شديد مسئولان اسرائیل را برانگيخته است هر چند که اين حکم در پى عدم سفر ليونى به انگليس لغو شد.

اين حکم همچنین موجب ايجاد تنش‌هاى ديپلماتيک در روابط اسرائیل با بریتانیا شد تا جايى که وزارت امور خارجه اسرائیل سفير انگليس را فرا خواند.

رون پروسور سفير اسرائیل در لندن نیز افراد موثر در صدور حکم دستگيرى زيپى ليونى را شديدا مورد انتقاد قرار داد و در یاددشتی که در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شده، نوشته است که یک ویروس بدرفتارى با اسرائیل در سراسر انگليس شيوع پيدا کرده است.

سفیر اسرائیل در بریتانیا در حالی این عبارت را به کار برده که مدير کميته منصوب شده از سوى دولت حماس در نوار غزه اعلام کرد، در حال ارائه‌ اطلاعات به وکلاى اروپايى در حال تحقيق روى جنايت جنگى اسرائیل در غزه است.

رون پروسور در این یادداشت ابزار عقیده کرد، مشغله ذهنى براى از بين بردن مشروعيت اسرائيل و شيطانى جلوه دادن آن اکنون به يک برنامه روزمره در انگليس تبديل شده است. ويروس بدرفتارى نسبت به اسرائيل و اسرائيلى‌ها در سراسر زندگى مردم انگليس شيوع پيدا کرده است.

پروسور همچنین نوشته است که زمانى که اين مشغله ذهنى از تريبون‌هاى دانشگاهى به دادگاه‌ها مى‌رسد، مردم انگليس ديگر نمى‌توانند زنگ‌هاى خطر را ناديده بگيرند. در زمانى‌ که اسرائيل و انگليس هر دو خودشان را رودرروى دشمنان تروريست مى‌بينند، طرفداران آنها با بدگمانى در حال سوء استفاده از دستگاه حقوقى انگليس هستند.

وى در یادداشت خود همچنین گفته است، اين رفتار شرم‌آور با خانم ليونى نمونه ديگرى از کارهايى است که با هدف سلب مشروعيت از اسرائيل و رهبرانش صورت مى‌گيرد. اين افراد متعصب که در تعقيب اسرائيلى‌ها تبحر دارند، اولين کسانى هستند که از بدترين شکل نقض حقوق بشر و کرامت انسانى دفاع مى‌کنند! مثل هميشه جايى که به اسرائيل حمله مى‌شود، استاندارد‌هاى دوگانه‌ دورويى و کنايه وجود دارد!


( ۱ )

نظر شما :