آیا دیپلماسی ناموفق اوباما از او کارتر دیگری خواهد ساخت؟

۳۰ آبان ۱۳۸۸ | ۰۳:۵۵ کد : ۶۲۶۶ اخبار اصلی
اوباما همچنان فرصت دارد تا سياست سمبليک خود را به استراتژى مجهز کند...
آیا دیپلماسی ناموفق اوباما از او کارتر دیگری خواهد ساخت؟

دیپلماسی ایرانی: رئيس جمهوری امريکا به هنگام ورود به کاخ سفيد برنامه سياست خارجى‌اى را ارائه داد که به مثابه حرف‌هاى دل و ناگفته‌هاى غرب بود؛ سياستى سمبليک و بدون استراتژى؛ برنامه‌هايى در مورد جبران شکست‌هاى سياست خارجى دوران جورج بوش رئيس جمهوری پيشين امريکا.

به گزارش پایگاه اینترنتی دى ولت آلمان، با گذشت يک سال از پيروزى باراک اوباما در انتخابات رياست جمهورى امريکا، سياست خارجى وی همچنان ناتوان از داشتن يک خط و مرز روشن سياسى است. باراک اوباما بعد از پيروزى در انتخابات امريکا به عنوان پيروز انتخابات از آينده‌اى خوشايند سخن گفت، به گونه‌اى که اکثر امريکايى‌ها و اروپايى‌ها را اميدوار ساخت. اظهارات اوباما که تلاش کرد خواسته‌هاى اکثريت مردم را تحقق بخشد، افزايش انتظارات غرب را از وى به دنبال داشت. اوباما وعده داد زندان گوانتانامو را در طول يک سال ببندد، نيروهاى خارجى حاضر در عراق را از اين کشور خارج کند و در مورد افغانستان نيز اين مساله به طور صريح روشن شود که آيا اين کشور به کمک‌هاى نظامى نيازمند است يا اجتماعي.

علاوه بر اين، آرام کردن ايران از طريق مذاکره و برقرارى آشتى بين فلسطينى‌ها و اسرائیل بخش ديگرى از وعده‌هاى اوباما بود. وعده بهبود رابطه با روسيه و پاگذاشتن به عصرى عارى از سلاح‌هاى اتمى آرزوهايى بود که اروپا و امريکا را به آينده‌اى روشن اميدوار کرد.

هيچ رئيس جمهورى قبل از اوباما به اندازه وى و در چنين ابعادى با کمک مهره‌هاى سياسى خود به مسائل متعدد سياست خارجى و جنجال برانگيز نپرداخته است؛ از هيلارى کلينتون گرفته تا رابرت گيتس از ريچارد هالبروک تا جيمز جونز و جورج ميچل. اکنون اين سئوال مطرح است که اوباما قادر به عملى کردن و تحقق کدام يک از اهداف و وعده‌هاى فوق بوده و هشت و پيروزى در کدام يک از اين عرصه‌ها حتمى است.

بررسى وضعيت سياست خارجى دولت اوباما طى سال گذشته حاکى از روياپردازى اوباما به جاى تعيين استراتژى‌هاى صريح و روشن بوده است.

وى تا کنون با احساساتى هر چه تمام‌تر از ابتکار عمل سخن گفته است. ابتکار عمل‌هايى محقق نشدني. عراق همچنان به عنوان يک مشکل مطرح است. چشم دنياى اسلام نيز به وعده‌هاى عملى نشده‌ اوباما است که در سخنرانى خود در قاهره از آنها سخن به ميان آورده بود. از بهبود رابطه با روسيه نيز با وجود توقف طرح سپر دفاع موشکى امريکا در چک و لهستان خبرى نيست و مشکلات خاورميانه و مساله هسته‌اى ايران نيزهمچنان باقى است.

مطمئنا اوباما پاسخى به اين سئوال که شرايط قرار است چگونه پيش رود را ندارد. ژنرال استنلى مک کريستال فرمانده نيروهاى امريکايى و ناتو در افغانستان‌ نسبت به شکست جنگ در افغانستان هشدار داده و از دولت درخواست نيروى بيشتر را کرده است. این در حالى است که اين درخواست تا کنون با پاسخی از جانب اوباما همراه نبوده است. مطمئنا شرايط نبايد به همين منوال ادامه يابد.

البته اوباما همچنان فرصت دارد تا سياست سمبليک خود را به استراتژى مجهز کند. اگر وى موفق به انجام چنين کارى نشود، رياست جمهورى وى نيز پايانى همچون دوران جيمى کارتر رئيس جمهوری اسبق امريکا خواهد داشت و اين مساله به معناى فاجعه‌اى بزرگ براى غرب است.


نظر شما :