هشدار گازى روسيه به اروپا

۱۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۱ کد : ۶۱۷۶ اروپا
هنوز فصل سرما نرسیده است. اما دولت روسیه از هم‌اکنون زدن ساز ناسازگاری را برای اروپایی‌ها آغاز کرده است.
هشدار گازى روسيه به اروپا

دیپلماسی ایرانی: هنوز فصل سرما نرسیده است. اما دولت روسیه از هم‌اکنون زدن ساز ناسازگاری را برای اروپایی‌ها را آغاز کرده است. روسیه چند سال است که از شیرهای گازش برای فشار به کشورهای بلوک شرق نظیر اوکراین و گرجستان و در نهایت فشار به غرب بهره می‌برد.

در تازه‌ترین اظهارات مقامات روسیه، ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه از اتحادیه اروپا خواست با پرداخت حداقل یک میلیارد دلار به اوکراین این کشور را در انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی مورد حمایت مالی قرار دهد.

سال گذشته روسیه گاز خود را به اوکراین به بهانه عدم پرداخت معوقه‌های این کشور بر سر بهای گاز قطع کرده بود. دولت اوکراین می‌گفت که طلب روسیه را پرداخت کرده اما مسکو پاسخ می‌داد که کیف از پرداخت سود معوقه‌اش اجتناب می‌کند.

پوتین در دیدار با لارس راسموس نخست‌وزیر دانمارک در مسکو گفت: «اروپا باید برای انتقال گاز روسیه از طریق اوکراین یک میلیارد دلار کمک مالی بپردازد.»

وی همچنین تأکید کرد، روسیه تا به حال دو و نیم میلیارد دلار برای حمل و نقل گاز این کشور در اختیار اوکرائین قرار داده است. پوتین در عین حال نسبت به امکان بوجود آمدن محدودیت‌های دوباره در انتقال گاز از طریق اوکراین به اتحادیه اروپا هشدار داد.

این نخستین هشدار رسمی روسیه به اوکراین در سال جاری میلادی هم‌زمان با آغاز فصل سرما است.

این در حالی است که کشورهای اروپایی تلاش دارند با تعریف طرح‌های جدید خط لوله گاز وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهند. طرح خرید گاز از ایران، طرح خط لوله گاز ناباکو و انتقال گاز قطر به اروپا از جمله این طرح‌ها است.

در همین رابطه قرار است روز سه‌شنبه سه نوامبر مخیائیل ساکاشویلی رئیس جمهوری گرجستان به قطر سفر کند و با مقام‌های قطری برای عقد قراردادهای کلان اقتصادی به ویژه در بخش انرژی و گاز مذاکره کند. گرجستان نیز یکی از قربانیان فشارهای مسکو در زمینه گاز و انرژی است و همواره تلاش کرده خود را از وابستگی به گاز روسیه خلاص کند. ساکاشویلی همچنین تلاش می‌کند با تامین گاز خود از طریق کشورهای دیگر نظیر ایران و قطر بخشی از وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش دهد.  

 


نظر شما :