آغاز چانه‌زنی‌ها برای ریاست تونی بلر بر اتحادیه اروپا

۱۰ آبان ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۵ کد : ۶۱۴۲ اروپا
دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا در این باره گفت: «اتحادیه اروپا در مقابل امریکا و چین به رهبری قدرتمندی نیاز دارد. این را رهبری را تونی بلر به خوبی می‌تواند انجام دهد.»
آغاز چانه‌زنی‌ها برای ریاست تونی بلر بر اتحادیه اروپا

دیپلماسی ایرانی: این روزها نام تونی بلر دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. وی که پیش از این به یکی از باهوش‌ترین و زبده‌ترین نخست‌وزیران بریتانیا مشهور بود اکنون در پی رسیدن به منصب ریاست شواری اتحادیه اروپا است. اما رسیدن به این منصب چندان هم برای او آسان نیست. وی در اتحادیه اروپا مخالفانی دارد که باید با استفاده از قدرت چانه زنی آنها را مجاب به رای دادن به نفعش کند.

در قرارداد لیسبون پست دائمی رئیس شورای اتحادیه اروپا درنظر گرفته شده است. دولت بریتانیا تونی بلر را برای این پست پیشنهاد کرد. کشور‌های موسوم به بنه لوکس مخالف انتخاب تونی بلر به این سمت هستند. آنگلا مرکل در این زمینه نقش کلیدی ایفا می‌کند.

پیش از این پست ریاست شورای اتحادیه اروپا دوره‌ای بود و به مدت شش ماه در اختیار کشوری قرار می‌گرفت که ریاست شورا را برعهده داشت. اکنون بر اساس قرارداد لیسبون، ریاست شورای اتحادیه‌ اروپا از حالت کوتاه مدت دوره‌ای خارج شده و به صورت طولانی مدت در اختیار یک فرد قرار می‌گیرد.

چند روز قبل از آغاز اجلاس اتحادیه‌ اروپا در بروکسل، دیوید میلیبند وزیر امور خارجه‌ بریتانیا، تونی بلر نخست وزیر پیشین انگلیس را فردی مناسب برای این مقام دانست. وی گفت:« اتحادیه اروپا در مقابل امریکا و چین به رهبری قدرتمندی نیاز دارد. این را رهبری را تونی بلر به خوبی می‌تواند انجام دهد.»

این پیشنهاد با مخالفت کشورهای موسوم به ِبنه لوکس که لوکزامبورگ نیز جزو آنان است، روبرو شد. علت عمده مخالفت آنها با تونی بلر این است که بریتانیا نه عضو واحد پولی یورو است و نه قرارداد شینگن را امضا کرده که طبق آن محدودیت‌های مرزی برداشته می‌شوند.

ژان کلود یونکر نخست وزیر لوکزامبورگ که خود را جزو کاندیداهای این مقام می‌داند در مخالفت با تونی بلر گفت:« حمایت بلر از جنگ عراق و رفتار خوددارانه در قبال اروپا از او کاندیدای خوبی برای این مقام نمی‌سازد.»

اما با این حال بنا به گفته‌ سیسلیا مالمستوروم وزیر مسائل اروپا در سوئد که در حال حاضر ریاست ادواری شورا را برعهده دارد، از روز پنج‌شنبه ۲۹ اکتبر رایزنی در مورد واگذاری مقامات ارشد اتحادیه آغاز شده است.

به گفته‌ مقامات فرانسوی، آنگلا مرکل صدر‌اعظم آلمان پس از مراسم انتخاب مجدد وی به این مقام و ادای سوگند در بوندس تاگ، روز چهارشنبه شب ۲۸ اکتبر عازم پاریس ‌شد تا با نیکولا ‌سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه در این زمینه به رایزنی بپردازد.

براساس گزارش منابع دیپلماتیک، نیکولا سارکوزی مخالف کاندیداتوری ژان کلود یونکر است و از پیشنهاد بریتانیا پشتیبانی می‌کند. فرانسه در مقابل خواستار پست کمیسر داخلی اروپا برای میشل بارنیر وزیر امور خارجه سابق این کشور است. وی در عین حال وظیفه تنطیم بازارهای مالی را نیز برعهده دارد. تونی بلر برای این سمت اواخر هفته پیش به آلمان آمد و خود شخصا با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز بحث و گفت و گو کرد. وی قبل از آن با نیکولا سارکوزی نیز گفت و گوهایی در همین رابطه انجام داده بود. رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد و هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است. در صورت انتخاب تونی بلر به این سمت می‌توان گفت که عصر تازه‌ای برای اروپا رقم خواهد خورد. عصری که فرانسه نیز قدرت تازه‌ای را تجربه خواهد کرد و دنیایی که به سمت چند قطبی شدن حرکت می‌کند شاهد تحولی تازه در عرصه دیپلماتیک و جهانی خواهد بود.


نظر شما :