برداشت‌های سیاسی از عید فطر

۳۱ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۴:۰۶ کد : ۵۷۴۷ اخبار اصلی
در حالی که روز یکشنبه از نگاه مقام معظم رهبری عید فطر بود برای بسیاری از مراجع عظام این روز به عنوان عید فطر ثابت نشد. بسیاری از رسانه‌های خارجی از این اتفاق برداشت سیاسی کردند.
برداشت‌های سیاسی از عید فطر

دیپلماسی ایرانی: عید فطر امسال متفاوت با هر سال بود. لااقل این تفاوت در ایران چنین برداشت می‌شود. این تفاوت نه در بحث سیاسی یا تحولات پس از انتخابات بلکه در بحث فقهی و روشن‌تر بگوییم روز اعلام عید متبلور است.

دفتر مقام معظم رهبری روز یکشنبه شب نزدیک ساعت 22 اعلام کرد که روز یکشنبه عید فطر است و برای ایشان رویت هلال ماه شوال ثابت شده است. همچنین ایشان نماز عید فطر را روز یکشنبه در دانشگاه تهران برگزار کردند و این روز رسما به مناسبت عید فطر تعطیل اعلام شد.

اما در این میان غالب مراجع شیعه چه در ایران و چه در نجف اشرف هلال ماه شوال در روز یکشنبه برایشان ثابت نشد و به همین دلیل روز دوشنبه را عید اعلام کردند.

آیات عظام شيخ لطف الله صافى گلپايگانى، شيخ ناصر مکارم شيرازى، سيد عبدالکريم موسوى اردبيلى، شيخ حسين نورى همدانى، سيد محمد تقى مدرسى، سيد صادق شيرازى، شيخ على صافى گلپايگانى(وارث فقهى آيت الله بهجت)، میرزا وحيد خراسانى، شيخ حسين مظاهرى، شيخ يوسف صانعى، شيخ اسحاق فياض، شيخ حسينعلى منتظرى، سيد محمدسعيد حکيم، شيخ بشير نجفى و سید علی سیستانی روز دوشنبه را عید فطر اعلام کردند.  

این آقایان حتی روز یکشنبه شب اعلام کردند، روز یکشنبه آخرین ماه مبارک رمضان است و مقلدان آنها باید در آن روز روزه بگیرند و روز عید فطر روز دوشنبه خواهد بود.

برخی شبکه‌های خبری و خبرگزاری‌ها مانند بی‌بی‌سی با کج سلیقگی، شیطنت یا عدم آگاهی اعلام کردند، آقای سیستانی روز دوشنبه را در ایران و عراق عید اعلام کردند. این اظهار نظر کاملا اشتباه است. اولا مقلدین مراجع تقلید محدود به مرزهای جغرافیایی نیستند. ثانیا نباید  از این اتفاق که بیشتر جنبه فقهی دارد، برداشت سیاسی کرد. آقای سیستانی هیچ وقت برای مقلدینش مرز سیاسی تعیین نمی‌کند و مثلا بگوید در ایران و عراق فلان روز عید نیست. در سال‌های گذشته هم بارها شده بود که برای یک مرجع حلول ماه شوال اثبات می‌شد و برای مرجعی دیگر ثابت نمی‌شد. چند سال پیش حتی تمام مراجع روز عید فطر برایشان ثابت شد اما آقای سیستانی برایش ثابت نشد و روزی را که مابقی مراجع عید فطر دانستند، ایشان آن روز را عید فطر ندانستند. این یک اتفاق فقهی است که سابقا هم اتفاق افتاده و آقایان مراجع بر اساس معیارهای خود به اعلام حلول ماه شوال و عید فطر پرداخته‌اند.

امسال نیز برای مقام معظم رهبری روز شنبه رویت حلول ماه شوال و اعلام یکشنبه به عنوان عید فطر اثبات شده بود ولی برای مابقی مراجع اثبات نشده بود. چنین اتفاقی کاملا بدیهی است. به همین دلیل هم مقلدین ایشان روز یکشنبه را عید فطر دانستند و بسیاری نیز که مقلد مابقی مراجع بودند روز یکشبنه را عید فطر ندانسته و به گفته مرجع خود آن روز را روزه گرفته و روز دوشنبه را عید فطر دانستند.  


( ۱ )

نظر شما :