مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۸ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۸ کد : ۴۳۷۹ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته‌ها و موضع‌گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رییس جمهور، رئیس مجلس، رييس سازمان انرژى اتمى، معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزى رييس سازمان انرژى اتمی، فرمانده کل ارتش، دبیر شورای نگهبان، سفير ايران در فدراسيون روسيه، سفیر ایران در سازمان ملل، سخنگوی وزارت خارجه و یکی از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

تا امروز حدود 7000 سانتريفيوژ نصب شده است

غلامرضا آقازاده در مراسم جشن هسته ای به بيان چکيده‌اى از آخرين وضعيت صنعت هسته‌اى کشور پرداخت و گفت: نخستين گام در مسير تکميل چرخه‌ سوخت هسته‌اى اکتشاف و استخراج سنگ معدن اورانيوم است که در اين زمينه برنامه‌ريزى مناسبى انجام شده و اولين مرحله‌ توليد کيک زرد در منطقه‌ بندرعباس آغاز شده و به لطف پروردگار بر اساس برنامه‌ پنج ساله آينده، توليد از منطقه‌ ساغند يزد نيز آغاز شده است و اکنون انجام حجم بسيار بالايى از عمليات اکتشاف در دستور کار قرار گرفته است.

وى گفت: مرحله‌ دوم تبديل کيک زرد به فرآورده‌هاى گوناگون است که انجام اين پروژه در قالب فعاليت‌هاى کارخانه فرآورى اورانيوم (UCF) انجام مى‌شود. مجتمع ياد شده در حال حاضر با ظرفيت 280 تن UF6 (هگزافلورايد اورانيوم) 11 تن اکسيد اورانيوم و 10 تن اورانيوم فلزى به فعاليت خود ادامه مى‌دهد و به فضل پروردگار بر پايه‌ى برنامه‌ پنج ساله، اين ظرفيت نزديک به هزار تن خواهد رسيد.

رييس سازمان انرژى اتمى همچنين به پروژه‌ غنى‌سازى اورانيوم اشاره کرد و اظهار داشت: اين پروژه‌ عظيم پيچيده در منطقه‌ نطنز به سرانجام رسيده است و تا امروز حدود 7000 ماشين سانتريفيوژ نصب شده است و در برنامه‌ پنج ساله اين رقم به 50 هزار دستگاه خواهد رسيد.

اگر رابطه ایران با آمریکا برقرار بود، نمی توانستیم به این نقطه برسیم

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با اشاره به همزمانی روز قطع رابطه آمریکا با ایران با روز ملی فناوری هسته ای این انتخاب را بسیار پسندیده خواند و گفت: بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکید داشتند که اگر کارتر یک کار خیر انجام داد این بود که با ما قطع رابطه کرده است و این حرف خیلی قیمت داشت. عده ای در آن زمان از قطع رابطه ایران با آمریکا نگران بودند اما امام با بیان این جمعه مسئله را حل کرد و این تهدید به روشنی تبدیل به فرصت شد.

وی افزود: اگر این رابطه برقرار بود ما نمی توانستیم به این نقطه برسیم ، زیرا در امور ما دخالت می کردند و مانع می شدند اما با خواست خدا آن ارتباط قطع شد و سبب شد ما کار خود را پیش ببریم.

حاضريم راه انهدام سلاح‌هاى اتميرا به آنها بیاموزیم

محمود احمدى‌نژاد گفت: کسانى که بحث انهدام سلاح‌هاى اتمى را مطرح مى‌کنند اول بايد از خود شروع کنند. ما حاضريم راه و منطق‌مان را به آن‌ها بياموزيم.

رييس‌جمهور گفت: کسانى که سلاح اتمى انباشته مى‌کنند عقب‌مانده هستند و دوران سلاح اتمى و زورگويى به پايان رسيده است. اکنون عصر ملت‌ها و عصر عشق و برادرى است.

او گفت: ما آمادگى داريم به آن‌ها کمک کنيم. آن‌ها نيز بايد راه گفتگو با ملت‌ها را ياد بگيرند و ادبيات خود را عوض کنند. ملت ايران از تغييرات واقعى استقبال مى‌کند و اگر کسانى صادقانه و بر اساس احترام و عدالت پا جلو بگذارند ما از آن استقبال مى‌کنيم.

مجلس بر مذاکرات آتى هسته‌اى نظارت مى‌کند

علی لاريجانى تاکيد کرد: حال 1+5 ديگر هيچ استدلالى براى نفى و انکار فن‌آورى هسته‌اى نخواهد داشت، بنابراين مذاکرات آتى صرفا بايد بر پايه‌ حقوق مصرح در NPT صورت پذيرد.

وى با بيان اين‌که يکى از ميادين آزمون تغيير ادعايى در سياست‌هاى آمريکا در اين قلمرو رخ خواهد داد، خاطرنشان کرد:‌ تکرار سخنان گذشته اتلاف وقت خواهد بود.

رييس مجلس شوراى اسلامى با تاکيد بر اين‌که مجلس بر مذاکرات آتى نظارت نموده و مذاکراتى را مجاز مى‌داند که فقط در چارچوب مصوبات مجلس صورت پذيرد، اظهار داشت: رژيم‌هاى شديدتر نظارتى در فن‌آورى هسته‌اى که اين روزها در اظهارات برخى طرف‌هاى 1+5 مطرح شده است، جايگاه حقوقى و قانونى نخواهد داشت.

ادعاى پنهان‌کارى هسته‌اى ايران دروغ بزرگى است

رئیس جمهور در گفتگو با اشپیگل در پاسخ به سوالى درباره غنى‌سازى اورانيوم گفت: اگر کشورى عضو سازمان بين‌المللى مى‌شود آيا فقط بايد تکليف انجام دهد يا حقى هم دارد آژانس بين‌المللى انرژى اتمى گزارش دهد که تا کنون چه امکاناتى در اختيار ما قرار داده است. آنها به ما مى‌گويند، حالا که عضو شده‌اى بايد آمريکا را راضى کنى در حالى که اگر مى‌خواستيم آمريکا را راضى کنيم نيازى به عضويت در آژانس وجود نداشت.

احمدى‌نژاد در پاسخ به سوالى در رابطه با ادعاى پنهان‌کارى درباره موضوع هسته‌اى تصريح کرد: ادعاى پنهان‌کارى دروغ بزرگى است و ما تاکنون بيش‌ترين همکارى را با آژانس بين‌المللى اتمى داشته‌ايم؛ مگر آژانس براى اين تأسيس نشده که خلع سلاح جهانى را اجرايى کند. بهتر است گزارش دهد که تاکنون چه اقداماتى براى خلع سلاح قدرت‌هاى هسته‌اى انجام داده است. ما از وجود بمب اتم در اختيار برخى کشورها نگران هستيم. مأموريت آژانس، خلع سلاح آنان بوده است. چه کسى خطرناک است آنهايى که بمب اتم دارند يا آنهايى که همه فعاليت‌هاى‌شان تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد.

نشانه‌اى از خلف‌ وعده روس‌ها نمى‌بينيم

علی سعيدى معاون امور بين‌الملل و برنامه‌ريزى رييس سازمان انرژى اتمى گفت: با وجود تاخيرها‌يى که تاکنون در راه‌اندازى نيروگاه بوشهر صورت گرفته است امروز به لحاظ فنى در وضعيت خوبى قرار داريم. در دو ماه گذشته سوخت‌گذارى مجازى نيروگاه آغاز شده و نيروگاه به لحاظ مکانيکى و فنى آمادگى سوخت‌گذارى اصلى را پيدا مى‌کند.

وى گفت: در مرحله‌ سوخت‌گذارى مجازى به خوبى جلو رفته‌ايم و در چند ماه گذشته با جديت و رعايت استانداردهاى ايمنى کار تست نيروگاه با سوخت مجازى صورت مى‌گيرد.

وى تاکيد کرد: ما هيچ نشانه‌اى در اين که روس‌ها در تعهداشان بخواهند کوتاهى و خلف وعده کنند نمى‌بينيم، تاخيراتى وجود داشته که هم ما از آنها آگاهيم، هم آن‌ها، اما زمان زيادى نمى‌رسد که نيروگاه راه‌اندازى مى‌شود. ما تلاش داريم زمان راه‌اندازى نيروگاه را به حداقل برسانيم.

دوران طلبکاری از ایران در موضوع هسته ای تمام شده است

اسماعیل کوثری تصریح کرد: ایران اسلامی امروز جزو کشورهای اصلی دارای تکنولوژی هسته ای است و بنابراین گفتمان و نوع ادبیات غرب باید نسبت به شرایط سابق، تفاوت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: دوران طلبکاری از ایران در موضوع هسته ای تمام شده است و امروز این ایران است که خواهان پاسخگویی کشورهای صاحب بمب اتم به جامعه جهانی و خلع سلاح عمومی است .

دوران تهدید مرسوم قدرت‌ها علیه ایران پایان یافت

 فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ارتش با تغییر نگرش نسبت به تهدیدات نرم، با دشمن مقابله می‌کند، اعلام کرد: در حال حاضر دوران تهدیدات مرسوم قدرت های بزرگ علیه ایران به اتمام رسیده و ما باید با ترفندهای جدید پاسخ گوی شکل‌های نوین تهدیدات باشیم.

سرلشکر عطاء الله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع دانش آموختگان دانشکده دافوس در دانشکده افسری ارتش، اظهار داشت: بعد از هشت سال جنگ تحمیلی و ترور و تهدید هنوز جنگ علیه نظام جمهوری اسلامی تمام نشده ولی شکل آن تغییر یافته است.

موضع وزارت خارجه درباره بیاینه دادستان مصر

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال " موضع جمهورى اسلامى ايران در خصوص بيانيه دادستان مصر مبنى بر دستگيرى عضو حزب الله لبنان به نام شهاب با اين اتهام که وى حزب الله شيعه و سياست ايران را در مصر ترويج مى کرده است،" چیست، گفت: دبيرکل حزب الله لبنان موضع خود را در خصوص رويکردهاى عضو حزب الله بيان داشته است، به نظر مى‌رسد چنانچه دوستان مصرى، اعتقاد فرد لبنانى به مذهب شيعه، طرفدارى از جمهورى اسلامى ايران، حمايت از قضيه فلسطين و مظلوميت مردم بى پناه غزه را اتهام ارزيابى مى‌نمايند اين مواضع منصفانه نيست. زيرا همواره دستاوردهاى مقاومت اسلامى لبنان و فلسطين مايه مباهات تمامى امت اسلامى و عربى بوده است.

هيچ محدوديتى براى سفر روس‌ها به ايران وجود ندارد

سيد رضا سجادى، سفير جمهورى اسلامى ايران در فدراسيون روسيه تاکيد کرد: تبليغات منفى برخى رسانه هاى غربى نمى تواند مردم روسيه را از انجام سفر و بهره‌مندى از جاذبه هاى متنوع فرهنگى و مواهب طبيعت فرح بخش ايران که در دنيا کم نظير است، باز دارد.

سفير ايران با اشاره به آمادگى کامل جمهورى اسلامى ايران براى ارتقای مناسبات سودمند گردشگرى با روسيه در عالى ترين سطح افزود: براى ارائه تسهيلات و برنامه ريزى سفر اتباع روسيه به ايران هيچگونه محدوديتى قائل نيستيم و اکنون ارائه تسهيلات صدور رواديد براى گردشگران و اتباع فدراسيون روسيه هم از طريق آژانس ها مسافرتى و هم در مرزهاى هوايى کشور برقرار است.

اعتراض ايران به شوراى امنيت به خاطر تهديدهاى اسراييل 

محمد خزاعی سفير و نماينده دايم ايران در سازمان ملل در نامه‌اى خطاب به رييس دوره‌اى شوراى امنيت نسبت به اظهارات وقيحانه رييس رژيم صهيونيستى و تکرار تهديدات غيرقانونى وى درباره برنامه هسته‌اى صلح آميز کشورمان بشدت اعتراض کرد.   

در نامه مذکور با اشاره به هشت نامه ديگر نمايندگى کشورمان به مقامات سازمان ملل در دوره اخير در اعتراض به اظهارات ضد قانونى و تهديدات مقامات منفور رژيم صهيونيستى آمده است: اقدام مقامات متعدد اين رژيم در استفاده از بهانه هاى ساختگى براى تهديد به توسل به زور عليه جمهورى اسلامى ايران که به صراحت بر خلاف قوانين بين المللى و اصول بنيادى منشور ملل متحد مى‌باشد، به دليل بى توجهى شوراى امنيت ادامه يافته است.

ماهواره‌هاى بزرگترى به فضا مى‌فرستيم

محمود احمدى‌نژاد گفت: برخى که تمايل و توان براى شنيدن موفقيت‌هاى ملت ايران را ندارند، وقتى اخبار موشک‌هاى ما را شنيدند آن را ماجراجويى خواندند اما خبر ندارند که موشک هاى 700 و 1500 کيلومترى قرار است ماهواره هاى بزرگترى را به فضا بفرستد.

ایران به1+5 بسته پیشنهادی جدید می‌دهد

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه از زمان ارائه بسته پیشنهادی 1+5 برای ادامه گفتگوهای هسته ای شرایط جهانی تغییر کرده است ، گفت: بر اساس این تحولات ، بسته جدیدی طراحی کرده ایم که به زودی آماده خواهد شد.

وی افزود: بنابراین ما بسته جدیدی طراحی می کنیم که به زودی آماده خواهد شد و به 1+5 ارائه می کنیم. مذاکرات از این پس باید بر پایه این بسته که متضمن صلح و عدالت در همه جهان، احترام به حقوق همه ملت ها و مشارکت همه ملتها در مسائل جهانی است باشد.


نظر شما :