ادامه درگيرى‌ها در اوستياى جنوبى، آبخازیا در آستانه جنگ

۲۱ مرداد ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۷ کد : ۲۴۱۹ اروپا
ادوارد کوکویتی رئیس جمهوری اوستیای جنوبی اعلام کرد، درگیری­ها باعث کشته شدن حداقل 1400 نفر از شهروندان تسخینوالی شده که یک کشتار دست جمعی محسوب می­شود.
ادامه درگيرى‌ها در اوستياى جنوبى، آبخازیا در آستانه جنگ

یک منبع نزدیک به میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهوری گرجستان اعلام کرد، وی تا ساعت­های آینده منع آمد و شد در اوستیای جنوبی اعلام خواهد کرد. در همین حال ارتش گرجستان نیز در حال تقویت نظامی خود در مناطق مرزی با آبخازیا است. این منطقه نیز همانند اوسیتیای جنوبی خواهان استقلال از گرجستان است.

 

بنا به گزارش منابع خبری تا کنون ده­ها نفر از نظامیان در درگیری­های ارتش گرجستان با جدایی­طلبان اوستیا کشته و صدها نفر نیز زخمی شده­اند.

 

اکساندر لومایا، دبیر شورای عالی امنیت ملی گرجستان ضمن تایید اخبار مربوط به اعلام منع آمد و شد در اوسیتیای جنوبی گفت: «رئیس جمهور ساکاشویلی ظرف ساعت­های آینده منع آمد و شد را در اوسیتیا اعلام خواهد کرد. اکنون نامه دستور این تقاضا بر روی میز رئیس جمهوری است و به زودی رئیس جمهور آن را امضا خواهد کرد.»

 

وی در ادامه افزود: «روسیه اقدام به بمباران تاسیسات زیر بنایی و تاسیسات اقتصادی ما کرده است. جنگنده­های روسی سهاریج و مرکز ساخت کشی در بندر بوتی در کرانه دریای سیاه، راه آهن و فرودگاه سیناکی را بمباران کرده­اند.»

 

ساکاشویلی جمعه 9 اوت در سخنرانی تلویزیونی خود گفت: «در پی بمباران هوایی روسیه در خاک گرجستان حداقل 30 گرجستانی کشته شده­اند.»

 

وی تاکید کرد، نیروهای ارتش گرجستان کل منطقه اوستیای جنوبی به استثنای دجافا را به کنترل خود در آورده­اند. دجافا در شمال تسخینوالی پایتخت گرجستان واقع شده است.

 

این در حالی است که نیروهای حافظ صلح روسیه در اوسیتیای جنوبی اظهارات رئیس جمهوری گرجستان را تکذیب کرده و اعلام کرده­اند، درگیری­های سنگینی میان آنها با نیروهای گرجستانی در جنوب تسخینوالی جریان دارد.  

 

خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد، مراد کولاحمدوف فرمانده نیروهای حافظ صلح روسیه در اوسیتیای جنوبی به این خبرگزاری گفته است که نیروهای روسی تا آخر در این منطقه خواهند ماند. وی به این خبرگزاری گفت: «ما به هیچ جا نمی­رویم و به انجام وظیفه­ای که به ما محول شده تا آخر ادامه خواهیم داد.»

 

سخنگوی نیروهای حافظ صلح روسیه پیش از این گفته بود که در پی حمله نیروهای گرجستانی به اوستیا 15 سرباز روسی کشته و 150 نفر دیگر زخمی شده­اند.

 

این در حالی است که ادوارد کوکویتی رئیس جمهوری اوستیای جنوبی اعلام کرد، درگیری­ها باعث کشته شدن حداقل 1400 نفر از شهروندان تسخینوالی شده که یک کشتار دست جمعی محسوب می­شود.

 

از سوی دیگر رسلان کشماریا یکی از مقام­های عالی­رتبه آبخازیا اعلام کرد، نیروهای گرجستانی در منطقه جدایی طلب آبخازیا نیز در حال افزایش هستند و ظرف 24 ساعت گذشته به طور بی­سابقه­ای افزایش یافته­اند. وی ابراز نگرانی کرد که نیروهای گرجستانی بخواهند به آبخازیا نیز حمله کنند.

 

پیش از این گرجستان از آبخازیا خواسته بود در درگیری­های اوستیا دخالت نکند.

 

در همین حال خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد، 140 اتوبوس، پناهندگان اوستیای جنوبی را به اوستیای شمالی در روسیه منتقل می­کنند. یک مقام روس اعلام کرد، پیش­بینی می­شود روز شنبه شمار بیشتری از پناهندگان اوستیایی به خاک روسیه منتقل شوند.   

 

از سوی دیگر پنتاگون اعلام کرد، ارتش گرجستان از آن خواسته تا با در اختیار گذاشتن هواپیما برای آن کشور نیروهای خود را از عراق به گرجستان منتقل کند تا این نیروها در مبارزه با نیروهای روسی به ارتش این کشور کمک برسانند.

 

ایالات متحده امریکا که از گرجستان در برابر روسیه حمایت می­کند، از مسکو خواسته است که حملات هوایی خود را متوقف کرده و به تمامیت ارضی و صلح با گرجستان احترام بگذارد.

 

منابع دیپلماتیک نیز اعلام کردند، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به زودی گروهی را با هدف متوقف ساختن درگیری­ها در اوستیای جنوبی به آن منطقه اعزام خواهند کرد.

 

از سوی دیگر شورای امنیت سازمان ملل که پس از آغاز درگیری های اوستیای جنوبی وارد جلسه فوق­العاده شده بود، سومین جلسه فوق­العاده خود را شنبه 9 اوت برگزار می­کند.

 

جان گرولز، نماینده بلژیک در شورای امنیت که ریاست این ماه شورا را بر عهده دارد در این باره گفت، روز جمعه نشست این شورا درباره درگیری های اوستیا بدون هیچ نتیجه­ای به کار خود پایان داد.

 

وی در ادامه افزود: «برخی از اعضا خواستار وقت بیشتری شدند تا بتوانند مطالعات بیشتری درباره بحران انجام دهند.»

 

این در حالی است که دیپلمات­های حاضر در شورای امنیت اعلام کردند، وجود یک جمله در بیانیه شورا علیه گرجستان که از سوی اروپا و امریکا حمایت می­شود، باعث شد تا این بیانیه قرائت نشود. به گفته این دیپلمات­ها وجود عبارت عدم لزوم استفاده از اسلحه از سوی تمام گروه­های درگیر باعث اعتراض اروپایی­ها و امریکایی­ها شده بود.

 

در همین حال درگیری لفظی­ای میان نماینده روسیه و گرجستان در جلسه جمعه شورای امنیت به وقوع پیوست که تا اندازه فضای حاکم بر جلسه را تحت تاثیر قرار داد. ایراکلی الاسنیا، سفیر گرجستان در سازمان ملل روسیه را به آغاز درگیری نظامی علیه گرجستان متهم کرد و با نشان دادن نقشه­ای به اعضا گفت، روسیه تمام اماکن مرزی گرجستان را از بامداد جمعه بمباران کرده است.

 

ویتالی چورکین، سفر روسیه در سازمان ملل نیز در برابر اتهام­های گرجستان، تفلیس را عامل اصلی درگیری­ها دانست و گفت: «حمله گرجستان به اوستیای جنوبی با چراغ سبز برخی از اعضای شورای امنیت انجام گرفت.»

 

وی تاکید کرد، نیروهای روسی به هیچ عنوان از منطقه خارج نخواهند شد و همان طور که از گذشته مسئول حافظ امنیت مردم قفقاز بودند همچنان به انجام این وظیفه ادامه خواهند داد.

 

این در حالی است که ایالات متحده امریکا جمعه از روسیه خواست، نیروهای خود را از اراضی گرجستان خارج کرده و حملات هوایی خود را به این کشور نیز متوقف کند.

 

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا با صدور بیانیه­ای از روسیه خواست، حملات موشکی و جنگنده­های خود به خاک روسیه را متوقف کند و با خارج ساختن نیروهای خود از گرجستان به استقلال و تمامیت ارضی این کشور احترام بگذارد.

 

رایس همچنین وعده داد، با همکاری شرکای اروپاییش و وساطت­های بین­المللی برای برقراری آتش بس در منطقه اوستیای جنوبی تلاش کند.

 

در همین راستا جورج بوش رئیس جمهوری امریکا نیز با ولادیمیر پوتین نخست­وزیر روسیه در پکن در حاشیه افتتاحیه بازی­های المپیک درباره اتفاقات اوستیای جنوبی با یکدیگر بحث و گفت و گو کردند.

 

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از ایالات متحده امریکا خواست، با فشار بر گرجستان متحد اصلی خود در منطقه، تفلیس را وادار کند آتش بس را بپذیرد و به توافقات گذشته پایبند باشد. وی در دو روز گذشته چندین بار با همتای امریکایی خود تماس تلفنی داشته است. لاوروف همچنین با همین هدف نامه­هایی را با همین مزمون به خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و فرانک والتر اشتانمایر، وزیر امور خارجه آلمان فرستاده است.

 

 منابع دیپلماتیک اورپایی در واشنگتن نیز اعلام کردند، امریکا و فرانسه به زودی هیاتی را به منطقه اوستیای جنوبی اعزام می­کنند. قرار است ریاست هیات امریکایی را «ماتئو پرایزا» معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور اورپا و اروپا-آسیای وزارت امور خارجه امریکا بر عهده داشته باشد. پیش­بینی می­شود به هنگام عزیمت هیات امریکایی به اوستیای جنوبی، هیات­های اروپایی، فرانسوی و سازمان همکاری امنیتی اتحادیه اروپا نیز به آن منطقه سفر کنند.  


نظر شما :