در راستای جاه طلبی های دهلی نو

۷ ویژگی برجسته بودجه ۲۰۲۴ هند

۲۳ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۴۵۷۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
فاطمه خلیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: کشور هند بر اساس آخرین آمار صندوق بین‌المللی پول، با رشد مثبت هفت درصدی تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۲۳ و دستیابی به رتبه پنجم اقتصاد دنیا، در جایگاهی بالاتر از بریتانیا و در یک قدمی آلمان قرار گرفت و چشم‌های تحلیلگران اقتصاد سیاسی جهان را به خود دوخت. در ادامه رشد اقتصادی پر سرعت خود، کشور هند در هفته‌ی جاری به استقبال بودجه خود در سال ۲۰۲۴ رفته است. بودجه‌ای که موقت اما به عقیده‌ی بسیاری، بر انتخابات پیش روی هند بسیار اثرگذار خواهد بود.
۷ ویژگی برجسته بودجه ۲۰۲۴ هند

 نویسنده: فاطمه خلیلی، دانشجوی دکتری تخصصی مطالعات شبه قاره هند، دانشگاه تهران

دیپلماسی ایرانی: 

۱. خانم نیرمالا سیتارامان، وزیر اقتصاد و دارایی هند، ششمین برنامه بودجه خود را در یکم فوریه ۲۰۲۴ به صورت عمومی و موقت اعلام کرد چرا که این کشور مدعی دموکراسی آسیایی در آستانه برگزاری انتخابات سراسری خود در ماه مه ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) بوده و دولت پیروز، بودجه نهایی خود را پس از پیروزی معرفی خواهد کرد. با این وجود، ویژگی‌های متمایز بودجه ۲۰۲۴ آن را از ساعات اولیه سخنرانی وزیر اقتصاد هند، مورد توجه کارشناسان و علاقه‌مندان شبه قاره هند قرار داده است. این برنامه در صورت تأیید شدن در مجلس لوک ساب‌ها و راجیا ساب‌ها به تأیید نهایی رئیس جمهور می‌رسد.

۲. "هند تا سال ۲۰۴۷ به یک اقتصاد توسعه یافته تبدیل خواهد شد". این بیانیه جسورانه‌ای بود که وزیر دارایی از لوک سب‌ها در سخنرانی بودجه ۲۰۲۴ برای رونمایی از چشم انداز اقتصاد هند، معرفی جزئیات برنامه مدون اقتصادی خود و سهم آن در دستیابی به این مهم، بیان کرد. با حفظ نرخ مالیات مستقیم و غیر مستقیم هند در عین کاهش یارانه‌های مصرفی از قبیل یارانه کود و مواد غذایی، بودجه هند در سال پیش رو یک بودجه کاهشی خواهد بود. کاهشی که به عقیده‌ی سومان بانرجی، یکی از مدیران ارشد صندوق تأمین جهانی Hedonova نشان دهنده حرکت هند از کشاورزی به سمت تولید است. به نظر می‌رسد این برنامه کاهش کسری مالی به ۵. ۱ درصد تولید ناخالص داخلی و در عین حال افزایش مخارج سرمایه و اجرای سیاست‌های رفاهی جدید، تنها با تکیه بر جمع‌آوری‌های مالیاتی و برخی کاهش یارانه‌ها میسر خواهد بود.

۳. چهار قشر جوانان (Yuva)، زنان (Mahila)، صنعتگران و نان‌آوران اقتصادی (Annadata) و نیز طبقه فقیر (Garib)  مرکز توجه برنامه پیشنهادی بودجه سال ۲۰۲۴ هند است. اعطای تسهیلات استارتاپ‌ها و آموزش جوانان با تداوم تأسیس دانشگاه‌ها و مراکز آموزش پزشکی، اعطای وام‌های ۵۰ ساله بدون بهره در بخش تحقیق و توسعه صنایع، افزایش مهارت و توانمند‌سازی زنان در بخش شیلات، لامپ‌سازی و لوله‌کشی، کمک هزینه‌های اقتصادی و نیز طرح‌های توسعه انرژی خورشیدی و بادی برای خانوار‌های روستایی، پشتیابی مالی کامل از صنعتگران در ۱۸ بخش اقتصادی، از جمله طرح‌های بودجه سال جدید برای این چهار گروه هدف است.

۴. در راستای اهداف توسعه‌ای دولت، در برنامه پیشنهادی بودجه ۲۰۲۴ هند با دعوت از بخش خصوصی وعمومی در توسعه زیرساخت‌ها، در پی ایجاد شغل و رشد اقتصادی است. تمرکز استراتژیک بر توسعه روستایی و کشاورزی با افزایش تخصیص منابع و نیز نوسازی تکنیک‌های کشاورزی، گسترش بیمه محصولات و تقویت زنجیره تأمین از مزرعه به بازار از جمله ابزار‌های نیل به این هدف معرفی شده است.
۵. طرح واکسناسیون دختران ۹ تا ۱۴ ساله برای پیشگیری از سرطان، طرح‌های هم افزایی مراقبت از کودک و مادر، پتلفرم‌های مدیریت ایمن‌سازی و نیز پوشش مراقبت بهداشتی برای کارگران و مددکران از جمله بخش‌های نوینی اشاعه بهداشت و سلامت عمومی در این برنامه است.

۶. هند بزرگترین تولید‌کننده شیر در جهان است اما بابهره وری بسیار پایین گاوداری‌ها. به همین خاطر در برنامه‌ی بودجه پیشنهادی برنامه جامع حمایت از دامداران تدوین شده که در تلاش برای کنترل بیماری تب برفکی و اجرای مؤثر‌تر طرح‌های صندوق‌های توسعه زیرساخت فرآوری لبنیات و دامپروری است. در بخش کشاورزی نیز هند به دنبال کاربرد نانو DAP بر محصولات مختلف در تمامی مناطق کشاورزی – اقلیمی و مشارکت سرمایه‌گذاران خصوصی و دولتی در فعالیت‌های پس از برداشت از جمله تجمیع، ذخیره‌سازی مدرن، زنجیره‌های تأمین کارآمد، پردازش اولیه و ثانویه و بازاریابی و برندسازی، برای حصول اطمینان از رشد سریع این بخش استراتژیک اقتصادی است.

۷. استفاده از جایگزین‌های سازگار با محیط زیست مانند پلیمر‌های زیست تخریب‌پذیر، پلاستیک‌های زیستی، دارو‌های زیستی و ورودی‌های زیستی کشاورزی، ارتقای آبزی‌پروری و آبزی‌پروری ساحلی با رویکردی یکپارچه و چند بخشی و تمرکز بر توسعه همه جانبه مراکز گردشگری نمادین، برندسازی و بازاریابی آن‌ها را در مقیاس جهانی از دیگر طرح‌های عنوان شده در این برنامه بودجه است که تحسین حامیان توسعه پایدار شبه قاره هند با شاخص‌های جهانی را به دنبال داشت.

خانم نیرمالا سیتارامان در انتها با ارائه گزارشی ده ساله از خدمات دولتی که از سال ۲۰۱۴ آغاز و در سال ۲۰۲۴ به پایان می‌رسید، در اقدامی شایان توجه این برنامه بودجه موقت را موفقیتی در ادامه سوابق درخشان حزب حاکم حزب مردم بهارت (هند) نشان داد. این حرکت وی، به تعبیر بسیاری نوعی حمایت سیاسی از نارندا مودی، کاندیدای نخست وزیری انتخابات پیش روی هند است؛ چرا که تشریح و تأکید بر موفقیت بودجه موقت سال ۲۰۲۴ هند، نوعی ترسیم‌امیدوارانه‌ی نقشه‌ی راه از دورنمای دولتی است که در این زمان در پی انتخاب مجدد و کسب آرا مردمی است.

منابع:

۱. گزارش بودجه ۲۰۲۴ از آژانس ملی تشویق و تسهیل سرمایه‌گذاری دولت هند در وب سایت رسمی InvestIndia
https://www.investindia.gov. in/team-india-blogs/highlights-interim-budget-۲۰۲۴-۲۰۲۵
۲. ارزیابی بودجه موقت هند در سال ۲۰۲۴ از کارگزاری سهام کوتاک در وب سایت رسمی Kotaksecurities
https://www.kotaksecurities.com/articles/۵-minute-summary-of-the-۲۰۲۴-interim-budget/
۳. نکات برجسته بودجه ۲۰۲۴ در گزارش دومین وب سایت پرخواننده اخبار تجاری در هند، پس از The Economic Times در وب سایت رسمی Livemint
www.livemint.com/budget/budget-۲۰۲۴-expectations-live-updates-what-india-inc-seek-from-interim-budget-auto-it-fmcg-and-healthcare-ev-hra-۱۱۷۰۶۶۶۷۵۳۴۰۵۶. html
۴. \"پیروزی حزب حاکم هند درسه ایالت اصلی\"، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، ۱۳ آذر ۱۴۰۲، زمانی، منیره:
www.irna.ir/news/۸۵۳۱۱۵۷۱/حزب-حاکم-هند-در-انتخابات-سه-ایالت-اصلی-پیروز-شد

کلید واژه ها: هند هندوستان فاطمه خلیلی اقتصاد هند رشد اقتصاد هند بودجه بودجه هند


( ۷ )

نظر شما :