دست برتر العاروری

فصل جدیدی در راهبرد اتحاد

۱۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۲۱۵۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در بحبوحه تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی به ترور رهبران مقاومت، منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی معاون دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت خبر دادند. در این باره ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد اعلام کرد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیروز (شنبه) میزبان زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس بود.
فصل جدیدی در راهبرد اتحاد

حسین فاطمی، روزنانمه نگار

دیپلماسی ایرانی: در بحبوحه تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی به ترور رهبران مقاومت، منابع خبری از دیدار و گفت‌وگوی معاون دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت خبر دادند. در این باره ایسنا به نقل از پایگاه خبری العهد اعلام کرد که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان دیروز (شنبه) میزبان زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس بود.

طبق این گزارش، در این دیدار آخرین تحولات سیاسی به‌ویژه در فلسطین بررسی شد و ارزیابی مشترکی از وضعیت کرانه باختری، تشدید مقاومت در آنجا و همچنین آخرین تهدیدات مطرح شده توسط مقامات رژیم صهیونیستی صورت گرفت. در این دیدار همچنین بر موضع ثابت و استوار تمامی اعضای محور مقاومت برای مقابله با دشمن صهیونیستی و اشغالگری آن و همچنین اهمیت و ضرورت هماهنگی و ارتباط روزانه میان جنبش‌های مقاومت به‌ویژه در فلسطین و لبنان تاکید شد.

سید حسن نصرالله، العاروری و النخاله در ادامه بر ضرورت دنبال کردن تحولات سیاسی، امنیتی و نظامی توسط گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت در لبنان و فلسطین و اتخاذ تصمیمات مناسب درباره این تحولات تاکید کردند. این دیدار در شرایطی انجام شده است که طی هفته‌های اخیر تهدیدهای متقابلی میان مقامات رژیم صهیونیستی و رهبران مقاومت فلسطین و لبنان رد و بدل شده است. این تهدیدها و تنش در پی تهدید مقامات رژیم صهیونیستی به ترور رهبران حماس در خاک لبنان و در راس آنها صالح العاروری تشدید شد.

-    راهبرد اتحاد

دیدار و گفت‌وگوی روز شنبه معاون دفتر سیاسی حماس و دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با دبیرکل حزب‌الله لبنان در بیروت، ذیل تحولات اخیر منطقه به ویژه در سطح درگیری با دشمن صهیونیستی نشان می‌دهد که راهبرد اتحاد گروه های مقاومت یا به عبارتی دقیق تر استراتژی وحدت میان جبهه‌های مقاومت» صرفاً یک شعار نبوده و صهیونیست ها بیشتر از هر طرفی از شاخص‌های عملی و قواعد این استراتژی آگاه هستند. لذا این دیدار می تواند به عنوان مرحله جدیدی از هماهنگی جبهه‌های مقاومت علیه صهیونیست‌ها تفسیر شود. 

با توجه به اهمیت موازنه قوا، بنابراین باید عناصر قدرت و موفقیت کافی برای حصول این موازنه فراهم شود. به همین منظور محور مقاومت دوره تازه ای از تلاش‌ها را در جهت یکسان‌سازی سیاست‌های راهبردی، امنیتی و سیاسی در همه جبهه‌های مقاومت طی سال‌های اخیر از لبنان تا نوار غزه و کرناه باختری در مقابله با دشمن انجام داده است که بروز و ظهوورش در رایزنی های سید حسن نصرالله، زیاد النخاله و صالح العاروری تجلی یافت.

این دست تلاش‌ها منجر به تثبیت قواعد ائتلاف مقاومت در منطقه شده و بخش عمده‌ای از آنها مرتبط با تجارب مستقیمی است که گروه‌های مقاومت در میادین مختلف در عرصه تقابل نظامی و امنیتی در برابر دشمنان خود کسب کرده‌اند. باید در نظر داشت که طی این سال ها راهبرد اتحاد عملا به ایده وحدت میادین و جبهه‌های مقاومت در برابر اشغالگری تبدیل شده است که به هیچ وجه در سطح شعار باقی نمانده، بلکه تثبیت قواعد آن را در شاخص‌های عملی به وضوح دیده می شود و در این میان به باور ناظران دشمن صهیونیستی بیش از هر طرف دیگر با این قواعد آشناست. چرا که از دو سال گذشته تاکنون دشمن تلاش می‌کند حلقه‌ای را که گروه‌ها و کشورهای عضو محور مقاومت را گرد هم آورده، بشکند، اما در عین حال می‌داند محاسباتی که برای رسیدن به این هدف باید انجام دهد بسیار پیچیده است.

 در نبرد «وحدت میادین» که تابستان سال گذشته جنبش جهاد اسلامی فلسطین انجام داد، دشمن صهیونیستی مراقب بود که جنبش حماس بر خلاف نبرد شمشیر قدس، وارد این جنگ (وحدت میادین) نشود؛ چرا که در این صورت عرصه برای اقدام حزب‌الله از جنوب لبنان و سپس دیگر گروه‌های مقاومت و در رأس آنها سوریه علیه جبهه داخلی فلسطین اشغالی باز می‌شد و صهیونیست‌ها در معرض ضربات دردناک و متوالی قرار می‌گرفتند.

-    دست برتر العاروری

علاوه بر موضوع مهم اتحاد میان گروه های مقاومت فلسطینی و لبنانی، نکته دیگری که باید در دیدار سید حسن نصرالله، زیاد النخاله و صالح العاروری باید به آن توجه کرد ناظر به تحرکات و نقش معاون دفتر سیاسی جنبش حماس (العاروری) است. چنانی که سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه دست برتر را دارد و این رژیم در خنثی کردن طرح او شکست خورد.

در همین خصوص خبرگزاری فلسطینی «معا»، گزارش داد که رونن منلیس، سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه عبری زبان «کان» اعتراف کرد که «ارتش صهیونیستی از خنثی کردن مثلث پیچیده لبنان، کرانه باختری و غزه که آن را صالح العاروری، معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه ایجاد کرد، ناتوان شده است.» منلیس این راهم اذعان داشت که «به نظر می‌رسد دست‌کم در چند ماه گذشته العاروری دست برتر است.»

سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «سران حماس در لبنان نشست برگزار می‌کنند؛ اما اسرائیل به دلیل از ترس آغاز جنگی با حزب‌الله، آنها را مستقیما هدف قرار نمی‌دهد و حزب‌الله از این ضعف اسرائیل استفاده کرده و سطح تهدیدهای خود در مرزها را بالا می‌برد، همین‌طور حزب‌الله به اجرای عملیات‌هایی در کرانه باختری هدایت می‌کند.»

او با اشاره به اینکه میان مهاجمان انفرادی و رویکرد العاروری برای اجرای عملیات ادغامی ایجاد شده، گفت که از سال ۲۰۰۴ به بعد سال ۲۰۲۳ سخت‌ترین سال از نظر عملیات‌ها علیه ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشین‌ها بود.منلیس در ادامه تاکید کرد که «تشکیلات خودگردان فلسطین کنترل کامل بر کرانه باختری را از دست داده و ارتش اسرائیل نیز این کنترل را از دست داده؛ اما نه به صورت کامل با این حال شرایط نگران‌کننده است».

سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «کنترل ارتش اسرائیل که در گذشته کامل بود، ظرف چند ماه اخیر تغییر کرد و تمامی این عوامل در کنار تحرکات در طول مرزهای لبنان باعث ایجاد شرایطی پیچیده و متفاوت با انتفاضه سلاح سرد و انفرادی شده و این می‌تواند به وضعیت بسیار بدی برای اسرائیل ختم شود.»

الیئور لوی، تحلیلگر مسایل فلسطین در شبکه عبری زبان «کان» نیز جمعه گفت: «العاروری فردی است که به عنوان هدف احتمالی اسرائیل تعیین شده و او مسئول تمامی اتفاقات جاری در کرانه باختری است.» این تحلیلگر شبکه کان افزود: «العاروری به تنهایی فعالیت نمی‌کند؛ اما مایستروی حماس در تمامی مسایل مربوط به استراتژی نظامی جنبش در کرانه باختری بوده و یکی از عوامل ایجاد شاخه حماس در لبنان است.»

او در ادامه گفت: بر این اساس حماس برای اینکه به اسرائیل بفهماند مناسب نیست در مسیر ترورها گام بردارد، چه می‌کند؟ خیلی کارها، ابتدا العاروری خودش در مقابل دوربین‌ها قرار گرفته و توضیح داد که بابت از دست دادن جانش هراسی ندارد، در مرحله دوم روند شلیک موشک‌های آزمایشی از سواحل غزه به سمت دریا را تشدید کرد، اقدام سوم اگر توجه کرده باشید، تظاهرات و درگیری‌ها به نوار مرزی با غزه بازگشت، آیا این اتفاقات ناراحت‌کننده تصادفی هستند؟ نه، دقیقا اینطور نیست، به طور خلاصه دوره اوج تهدیدها است.

پس از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه العاروری و تهدید او به ترور، تصویری از این مسئول حماس در لباس نظامی و اسلحه‌اش منتشر شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی چند روز قبل تاکید کردند که در اراضی اشغالی این تحلیل وجود دارد که ترور العاروری به معنای جنگی فراگیر در چندین جبهه است. العاروری در گفت‌وگویی ویژه با المیادین تاکید کرد: تکرار تهدیدهای اسرائیل به ترور من هرگز تاثیر و تغییری را در عملکرد مقاومت ایجاد نخواهد کرد و مقاومت در کرانه باختری تقویت شده، گسترش یافته و نفوذ آن بیشتر خواهد شد.همچنین رسانه‌های رژیم صهیونیستی نگران پاسخ نوار غزه یا حزب‌الله لبنان در صورت ترور چهره‌های بزرگ حماس در لبنان هستند

کلید واژه ها: اسرائیل فلسطین العاروری سیدحسن نصرالله حزب الله لبنان جنبش حماس زیاد النخاله، دبیرکل جهاد اسلامی


نظر شما :