اتهام‌پراکنی صهیونیست‌ها علیه ایران به دلیل اخراج از نشست اتحادیه آفریقا

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۹ کد : ۲۰۱۷۸۶۱ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی تلاش کرد ایران را عامل اخراج این رژیم از اتحادیه آفریقا معرفی کند.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه فرانس۲۴، رژیم صهیونیستی که از اخراج دیپلمات خود از نشست روز شنبه اتحادیه آفریقا به خشم آمده است، تلاش کرد با اتهام‌پراکنی و طرح ادعاهای بی‌اساس، ایران را برای سازماندهی این اقدام با کمک الجزایر و آفریقای جنوبی مقصر جلوه دهد.

بنابر این گزارش، ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد که چند نگهبان شارون بارلی، معاون مدیر کل آفریقای وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی را از مجمع اتحادیه آفریقا که در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی در حال برگزاری است، همراهی و او را بیرون می‌کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی ضمن محکوم کردن این اقدام مدعی شد که شارون بارلی مجوز ورود به نشست را داشته است اما یک مقام اتحادیه آفریقا این ادعا را رد کرده است.

این سخنگوی افزود: مایه تاسف است که می‌بینیم اتحادیه آفریقا توسط تعداد کمی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی به اسارت گرفته شده است، کشورهایی که با نفرت هدایت می‌شوند و تحت کنترل ایران هستند.

وی ادامه داد: کشورهای آفریقایی باید با این اقدامات که به جنبش اتحادیه آفریقا و کل قاره آسیب می‌زند، مخالفت کنند.

یک مقام اتحادیه آفریقا به خبرگزاری فرانسه گفت که دیپلماتی که از او خواسته شده بود تا در این نشست شرکت کند، دعوت نشده بود و یک دعوتنامه غیرقابل انتقال تنها برای آللی ادماسو، سفیر اسرائیل در اتحادیه آفریقا صادر شده بود.

این مقام مسئول گفت: مایه تاسف است که فرد مورد نظر از چنین لطفی سوء استفاده می‌کند.

وینسنت ماگونیا، سخنگوی رئیس جمهور آفریقای جنوبی در پاسخ به سوالی درباره اتهامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه آفریقای جنوبی و الجزایر پشت این اقدام هستند به خبرگزاری فرانسه گفت: آنها باید ادعای خود را ثابت کنند.

رژیم صهیونیستی در سال 2021 پس از دهه‌ها تلاش دیپلماتیک به وضعیت ناظر در اتحادیه آفریقا دست یافت که اعتراض اعضای قدرتمندی از جمله آفریقای جنوبی و الجزایر را در پی داشت. فلسطین نیز که عضو ناظر اتحادیه آفریقاست خواستار لغو وضعیت رزیم صهیونیستی شده است.

اما اتحادیه آفریقا مشخص نکرده است که آیا وضعیت اسرائیل در نشست امسال مورد بحث قرار خواهد گرفت یا خیر.


( ۳ )

نظر شما :