در سیاستی خلاف حسن هم‌جواری و با هدف ایران‌ستیزی

رسانه‌های آذربایجان مملو از تبلیغات ضد ایرانی است

۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۴ کد : ۲۰۱۵۷۵۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ژانا واردانیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تشدید تبلیغات ضد ایرانی دلیلی مشخص دارد و آن مواضع صریح و قطعی ایران در مورد تغییرناپذیری مرزهای منطقه قفقاز و خصوصا مرز ایران و ارمنستان است.
رسانه‌های آذربایجان مملو از تبلیغات ضد ایرانی است

نویسنده: ژانّا واردانیان، محقق مرکز تحقیقاتی – تحلیلی اوربلی

دیپلماسی ایرانی: در هفته های اخیر شاهد تشدید حملات رسانه ای جمهوری آذربایجان علیه ایران هستیم. زمانی که سخن از رسانه های جمهوری آذربایجان می شود باید به چند مشخصه آن اشاره کرد.

نخست اینکه در کشور آذربایجان رسانه مستقلی وجود ندارد و همه از یک مرکز هدایت می شوند. خبرگزاری های رسمی و نیمه رسمی جمهوری آذربایجان عبارتند از آذرتاج (Azertag.az)، ترند (Trend.az)، آپا (Apa.az)، ریپورت (Report.az)، هاقین (Haqqin.az)، کالیبر (Caliber.az) و به موازات آنها پایگاه های خبری غیر رسمی دیگری همچون آخر (Axar.az)، اوردو (Ordu.az)، مینوال (Minval.az)، اخو (Oxu.az)، ینی موساوات (musavat.com)، مدراتور (Moderator.az) و غیره که خط مشی تعیین شده توسط دولت را پیش می برند. بنابراین می توان گفت که هیچ مطلبی در رسانه های باکو بدون نظارت منتشر نمی شود.

ویژگی دیگر رسانه های جمهوری آذربایجان محتوای ضد ارمنی، ضد ایرانی و ضد روسی  آنهااست. بین مردم آذربایجان اصطلاح رایجی با این مضمون وجود دارد که «فارس، روس، ارمنی بونلار تورکون دوشمنی» یعنی ایرانی، روس و ارمنی‌ها دشمن ترکها هستند. این اصطلاح نشانگر نتیجه دار بودن این تبلیغات است. با مرور تاریخچه تبلیغات ضد ایرانی در رسانه های آذربایجان می توان گفت که این  تبلیغات و حملات همواره وجود داشته، گاهی تشدید شده و گاهی کاهش یافته اما نه تنها خاتمه نیافته بلکه از دوره جنگ دوم قره باغ کوهستانی شدت یافته و در ماه های اخیر به اوج خود رسیده است.

تشدید تبلیغات ضد ایرانی دلیلی مشخص دارد و آن مواضع صریح و قطعی ایران در مورد تغییرناپذیری مرزهای منطقه قفقاز و خصوصا مرز ایران و ارمنستان است.

امروزه ایران در رسانه های جمهوری آذربایجان دشمن تلقی می شود. تبلیغات ضد ایرانی و گسترش افکار پان ترکی آنقدر تاثیرگذار بوده اند که تات‌ها و اغلب تالش های آذربایجان نیز خود را به عنوان ایرانی قبول ندارند و از ایران متنفرند، حتی قبول نمی کنند که زبانشان ریشه در زبان های ایرانی دارد. تبلیغات ضد ایرانی در رسانه های جمهوری آذربایجان دارای ابعاد مختلفی است.

تبلیغات علیه تمامیت ارضی ایران یکی از اساسی‏‌ترین ابعاد مطبوعات کشور آذربایجان است. در رسانه های آذربایجان به طور نظام مند با تحریف تاریخ مناطق ترک زبان شمال غربی ایران "آذربایجان جنوبی" معرفی می شود و این داستان جعلی تعلق مناطق شمال غربی ایران به آذربایجان بزرگ قبل از قرارداد ترکمانچای ترویج می شود که در نتیجه قرارداد ترکمانچای از کشور آذربایجان جدا شدند و باید برگردانده شوند. در هفته های اخیر با سوء استفاده از تظاهرات ایران، حتی خبرگزاری ها و تلویزیون رسمی باکو از عنوان "آذربایجان جنوبی" برای استان های شمال غربی ایران استفاده می کنند و درباره ضرورت بازگشت آن سخن می گویند. در این راستا همچنان با چهره های تجزیه طلب همچون محمودعلی چهرگانی، رهبر جنبش تجزیه‌طلب "بیداری ملی آذربایجان جنوبی" بحث و گفت وگو انجام می دهند. در ادامه چند نمونه از این تبلیغات آورده شده اند.

اتهامات علیه ایران در مورد قاچاق مواد مخدر بعد دیگری از تبلیغات آذربایجان است. رسانه های باکو ادعا می کنند نهادهایی در ایران با همکاری ارمنستان از افغانستان مواد مخدر به مقصد اروپا قاچاق می کنند. این در حالی است که هم ایران هم ارمنستان با قاچاق مواد مخدر به شدت مبارزه می کنند.

خیانت به باکو با حمایت کردن از ارمنستان از دیگر اتهاماتی است که رسانه های آذربایجان با دامن زدن به آنها ایران را منشاء ناآرامی منطقه معرفی می کنند. مطبوعات آذربایجان هر گونه دیدار یا توافق دوجانبه ارمنستان و ایران را مورد هدف قرار می دهند و به عنوان اقدامی علیه باکو معرفی می کنند. رسانه های آذربایجان حمایت ایران از باکو و برنامه های همکاری ایران و آذربایجان را نادیده می گیرند و به ادعای میانجیگری ایران در جنگ اول قره باغ برای به دست آوردن زمان به نفع ارامنه دامن می زنند.

ایجاد چهره منفی از ایران و ایران ستیزی در همه رسانه ها تبلیغ می شود، از جمله در برنامه ها و فیلم های تلویزیونی باکو. در شبکه های تلویزیونی آذربایجان، ایران کشوری فقیر و ضعیف  معرفی شده؛ ایران و ایرانی، نیروهای مسلح و تجهیزات نظامی ایران مورد تمسخر قرار می گیرند. در آذربایجان تنفر از ایرانیان تا حدی است که در برنامه زنده آشکارا به خواننده تبریزی اهانت می شود.

در سایه تبلیغات ضد مذهبی و موج ایران ستیزی، شیعیان آذربایجان را نیز تحت ظلم و ستم قرار می گیرند. دولت باکو همچنان بر فعالیت های مذهبی محدودیت اعمال می کند. از ترس تاثیر ایران بر شیعیان جمهوری آذربایجان، امروز رهبران تمامی تشکلها و احزاب شیعی این کشور دستگیر شده اند. در سال 2015  نیروهای امنیتی باکو حتی عملیاتی ویژه در روستای شیعه نشین نارداران انجام دادند که در نتیجه آن شیعیان آن روستا کشته، دستگیر و متهم به جاسوسی به نفع ایران شدند. در چارچوب این سیاست رسانه های آذربایجان شیعیان کشور را ستون پنجم ایران می نامند و از ضرورت دستگیری آنان سخن می گویند. اقدامات اخیر سرویس امنیت اطلاعاتی دولت آذربایجان درباره دستگیری اعضای یک گروه مسلح غیرقانونی و طرح ادعای ارتباط آنها با ایران را نمی توان امری تصادفی دانست.

همه موارد نشان از آن دارند که ایران ستیزی و ایران هراسی در جمهوری  آذربایجان به نقطه ای رسیده که جامعه آذربایجان ایران را دشمن به حساب می آورد. این بر خلاف حسن همجواری بوده و سوالی که پیش رو می گذارد این است که تصویرسازی دشمن از ایران با چه هدفی است؟

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ایران و آذربایجان رسانه های آذربایجان پان ترکیسم ایران و ارمنستان الهام علیف ایران هراسی دشمنی با ایران ایران ستیزی ترک زبانان ایران و آذربایجان و ارمنستان جدایی طلبی


( ۶۴ )

نظر شما :

حامد ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۲
کلا پانترکیسم با همه به جز کسانی که به اصطلاح ترک هستند مشکل دارد. آذربایجان تنها با ایران مشکل ندارد، با ارمنی ها هم مشکل دارد با کردهای ایزدی های ساکن این کشور هم مشکل دارد با تالشی ها هم مشکل دارد. همانطور که ترکیه با بسیاری از همسایگان و ساکنان غیر ترک از جمله ارمنیها، کردها، علویها، یونانی ها و ... مشکل دارد. ذات نژادپرستی همین است.
تورک ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۲
شما اگه نگران شیعه بودید از ارمنی ها که شیعه ها را قتل عام کردن حمایت نمی کردید
خ. و .اقبال ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۶
دمیدن در اختلاف بین ایران و آذربایجان توسط عواملی که من آنها را عمله امپریالیسم می نامم انجام می گیرد.امپریالیسم موذیانه و به تدریج با برساختن ایدئولوژی های ملی گرایانه اوضاع را به اینجا رسانده است و برماست تمام ایرانیان اعم از ترک و فارس درتلطیف این فضای خصمانه بکوشیم.بیگانگان,منظورم چشم آبی هاست,همیشه درصدد جنگ افروزی با شیوه های بسیار مزورانه در خاورمیانه و ملل مسلمان بوده اند تا به مردمانشان بگویند ما خوبیم و آنها وحشی اند. ولی اینبار کور خوانده اند.ما ایرانی های ترک پلی خواهیم شد برای دوستی و مودت و حسرت بر دل بدخواهان خواهیم گذاشت.
ناشناس ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۲۶
یک نگاه دقیقه بیاندازید . طی دو ماه گذشته هجمه ای سازمان یافته و با برنامه بر علیه ایران شکل گرفته است . یکی از آنها از طریق ناهمسایه شمالی . ‌در کل در جمهوری آذربایجان حتی یک نفر هم نیست که سواد و دانش و جربزه ی لازم برای به چالش کشیدن ایران را داشته باشه ( به نوع نوشتار و سطح دانش و ساده لوحی گفتاری در مطالب پانترکهای همین سایت دقت کنید تا موضوع دستگیرتان شود ) .‌ کافیه یک سفر به این کشور داشته باشید تا بفهمید چه حد پتانسیل اندکی برای عرض اندام در مقابل ایران را دارد در مقابل همین ایران تحریم شده در فقر مطلق فرهنگی و علمی به سر می برند . اساسا یکی از دلایل دشمنیشان با ایران حسادت ناشی از این عقب افتادگی است و دنبال آنند که با پسر عموی بالا شهر نشین وصلت کنند بلکه از کلبه ی محقر کاهگلی پایین شهر نجات یابند . پشت پرده کارگردانی و رقصاندن این عروسک خیمه شب بازی ، تیمهای رسانه ای متخصص هستند که از آمریکا و اسراییل در آنجا مستقر شده اند . من معتقدم که حتی برای ترجمه متنهای از قبل آماده شده از انگلیسی به ترکی آذر ، مترجم با خودشان از واشنگتن به بادکوبه برده اند . خب اینها حقیقتی تلخ را نشان می دهد ‌ که ما چه مسیر غلطی را رفته ایم که انباری مستقر در طبقه منفی پنج ، به خوش جرات داده برای پنت هاوس شاخ و شانه بکشد .
فرزاد ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۲۰
همه ی این دشمنی‌ها که نویسنده محترم برشمردند به کنار؛.تبریک سفیرمان در باکو به مناسبت روز پیروزی(آزادی شهر شوشی ودر حقیقت استقرار تکفیری‌ها در آرتساخ(قره باغ) ) به الهام علیف؛آنهم بعد از اهانت و شاخ و شانه کشیدنش برای کشورمان و بعد از اثبات هدایت عملیات تروریستی داعش در شاهچراغ از خاک. باکو را کجای دلمان بگذاریم.
ایران قدرتمند ۲۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۲
آب که بالا رود..قورباغه ابوعطا میخواند..به دلیل اهمال ایران و سیاست منفعلانه این سالها در قبال جمهوری باکو این وضع به وجود آمده است که اینک با همکاری ترکیه سعی در قطع کامل مرزهای شمالی کشور و بستن راه های تجاری با اروپا دارد..طبعا با ادامه این سیاست..ایران حق دارد به فکر گزینه منطقه حائل در خاک جمهوری باکو باشد همان بلایی که ترکیه بر سر مناطق شمالی سوریه و اشغال آنها اورده است..چیزی که عوض دارد گله ندارد.
علی ۸۹ ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۴
دوستان پان ترک که همیشه سینه چاک باکو هستن درباره این سیل اتهام زنی چه نظری دارن ؟
مجتبی ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۱۹
قابل توجه پانترکهای وطنی که حاضر به سینه چاکی و سواری دادن به باکو و ترکیه هستند و پشت میکند به ناموسشان (وطن و خاک زاده شده )
سید علی تاتی نژاد اصل ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۶
جالب است نویسنده ارمنی اشاره کرده که تات ها و تالش‌ها ی ساکن آذربایجان خود را به عنوان ایرانی قبول ندارند. اولا تالش‌ها سنی مذهب هستند با زبان و فرهنگ مخصوص خود که هیچ اختلافی به دیگر اقوام آذربایجان ندارند،. و تنها روستای تات زبان لاهیچ هم با نفوسی در حدود ۳۰۰ نفر هیچ تمایلی برای استقلال و یا جدایی از آذربایجان ندارند. لذا اگر دنبال شانتاژ پروپاگاندا هستید لا اقل به یک موضوعی اشاره کنید که از بیانش شرمسار نشوید.
مجید ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۱
با فرض بر اینکه کل مقاله بالا درست باشد لطفا به این پرسش پاسخ دهید جمهوری های ترکمنستان ازبکستان قرقیزستان قزاقستان و تاجیکستان که انها هم از شوروی جدا شده و مسلمان هستند ، با کدامیک از اینها روابط دوستانه و درخشان داریم ، توجه کنید با تاجیکستانی که فارسی زبان هستند تا همین چندی پیش روابط سرد و تیره داشتیم چرا که حکومت تهران از اسلام گرایان انجا حمایت میکرد ، ان هم اسلامگرایان سنی که بی شباهت به داعش نیستند از تاجیکستان تا مصر برای انکه مشکلات ما با انها حل شود در درجه اول بایستی سیاست خارجی ایران تغییر کند
به سید علی تاتی نژاد ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۹
چرا بیشترین کشته های جنگ قره باغ سربازان این اقلیت قومی تات و تالشی هستند ؟؟؟؟؟ آیا الهام علیف قصد به نابودی کشاندن آنها اعم نیروی انسانی ،فرهنگی و....ندارد ؟؟؟؟؟ بیشترین محرومیت این اقلیتهای دارند و بیشترین تلفات جنگ هم آنها ،چرا در تشیع جنازه آنها روضه و شعار عاشورایی سر میدهند ؟؟؟؟؟؟ایا شما از آنها نظر خواهی کردید که حاضر به تحمل استبدادی پانترکی حکومت باکو بر خود هستند ؟؟؟؟؟؟