عملیاتی غیرممکن

آنچه اسرائیلی ها درباره حمله به ایران پنهان می کنند

۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۸۴۷۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
بحث و جدل در داخل اسرائیل میان حمله به ایران برای نابود کردن برنامه اتمی این کشور و مخالفان حمله شدت گرفته و فراتر این که در روزهای اخیر مقاله‌هایی در رسانه‌های عبری منتشر شده که در آنها به میزان زیادی درباره قدرت بازدارندگی اسرائیل تردید شده است.
آنچه اسرائیلی ها درباره حمله به ایران پنهان می کنند

نویسنده: زهیر اندراوس

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان و تحلیلگران ارشد رژیم صهیونیستی بر ناتوانی اسرائیل برای حمله به ایران تاکید می‌کنند. این اقدام به سال ها زمان نیاز دارد و اگر اسرائیل دست به چنین حمله‌ای بزند در معرض ویرانی و نابودی بی‌سابقه‌ای قرار می‌گیرد. ایران طرفی است که درباره تبدیل شدن به کشوری هسته‌ای تصمیم می‌گیرد و نه اسرائیل؛ زیرا ضعیف‌تر از آن است.

بحث و جدل در داخل اسرائیل میان حمله به ایران برای نابود کردن برنامه اتمی این کشور و مخالفان حمله شدت گرفته و فراتر این که در روزهای اخیر مقاله‌هایی در رسانه‌های عبری منتشر شده که در آنها به میزان زیادی درباره قدرت بازدارندگی اسرائیل تردید شده است.

روگل آلفر، تحلیلگر اسرائیلی در مقاله‌ای در روزنامه «هاآرتص» گفت که قدرت هسته‌ای اسرائیل بازدارندگی حزب الله را باعث نشده و افزود طبق گفته کارشناسان مشهور و معتبر اسرائیلی به سال‌ها زمان نیاز است تا اسرائیل بتواند به گزینه نظامی علیه ایران توسل جوید. آلفر توضیح داد عاموس هارئیل، کارشناس نظامی اسرائیلی تاکید کرده است در صورت آمادگی برای حمله به ایران اسرائیل باید ابعاد، پیامدهای این حمله و شانس موفقیت آن را به طور دقیق و موشکافانه بررسی کند. وی به این مسئله اشاره کرد که اسرائیل باید درک کند که این حمله اسرائیل به جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد که در آن عمق اسرائیل در برابر ده‌ها هزار موشک حزب الله آسیب‌پذیر خواهد بود. آلفر همچنین از رسانه های عبری انتقاد کرد که این تصور غلط را برای اسرائیلی‌ها به وجود می‌آورند که طرح حمله به ایران آماده شده است. او توضیح داد اسرائیل زمانی آماده حمله به ایران می‌شود که ایدئولوژی دیپلماتیک جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا شکست بخورد. به گفته او این رسانه‌ها این حقیقت قاطع و ثابت شده را از ساکنان اسرائیل مخفی می‌کنند که جهان هیچ اهمیتی به این تهدیدات توخالی نمی‌دهد و همان طور که تحلیلگر نظامی هارئیل گفته این تهدیدات، تهدید با تپانچه‌ای خالی است. آلفر افزود رسانه‌های عبری به تجلیل و تکریم نیروی هوایی اسرائیل ادامه می‌دهند؛ گویی گاو مقدسی است در حالی که علت واقعی این رفتار برگرفته از عوامل داخلی است و نه بیشتر. این تحلیلگر اسرائیلی گفت رسانه‌های عبری باید این واقعیت را به مردم بگویند که اگر ایران بخواهد به کشوری اتمی تبدیل شود قادر به انجام این کار است و موساد و نیروی هوایی اسرائیل قادر به ایجاد مانع در برابر ایران برای رسیدن به بمب اتم نخواهند بود. به گفته او ایران طرفی است که در این باره تصمیم می‌گیرد و نه اسرائیل. 

همان طور که عملا هم دیده ایم اقدامات خرابکارانه اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران صرفا به تقویت توان هسته ای ایران منجر شده و ایران با قدرت بیشتر خرابکاری ها را جبران کرده، اشتباهات امنیتی خود را رفع کرده و امنیت تاسیسات هسته ای خود را افزایش داده و به سرعت فعالیت های اتمی اش افزوده در عین حال که از تاسیسات پیشرفته تری هم برای تقویت توان هسته ای اش بهره برده است.

در همین راستا عاموس هارئیل در روزنامه هاآرتص به نقل از محافل امنیتی معتبر از این مسئله پرده برداشت که شاید حمله اسرائیل به ایران در حدود یک دهه پیش ممکن بود؛ اما امروز دیگر اسرائیل نمی‌تواند و آماده نیست تا چنین حمله‌ای را انجام دهد. وی اشاره کرد که به گفته منابع اسرائیلی ارتش اشغالگر اسرائیل به خوبی می‌داند که برنامه اتمی ایران بخشی از رقابت راهبردی میان اسرائیل و ایران است.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل تاسیسات هسته ای ایران ایران و امریکا و اسرائیل حمله به ایران خرابکاری در تاسیسات هسته ای جنگ با ایران رژیم صهیونیستی


( ۶۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۸
شما فکر گنید حمله می کنند وهمین فردا هم حمله میکنند۔ برای دفاع وپاسخ هرروز اماده تر شوید۔ارتش مصر در جنگ شش روزه هم همین اشتباه را کرد۔در زمانیکه اسرائیل حمله کرد فرماندهان ارتش مصر غایب بودند۔ با توجه به فاصله نزدیک تاثیرات فلج کننده شد رسانه ای هم زیاد مشخص نشد کجا بودند۔احتمالا اسرائبلی ها اطلاعاتی یافتند۔چون قرار نبود جنگی بزودی در بگیرد۔اسرائیل به ایران با توجه به بعد مسافت حمله سنگین موثر نمی تواند انجام دهد۔حمله او فلج کننده نیست خسارت ساز است۔اسرائیل تخریب در اثر خرابکاری بدون قبول مسئولیت را ترجیح میدهد۔راهی موثر وکم مسئولیت برای پاسخ گوئی به خرابکاری ها هم بیابید۔
ابراهیم قدیمی ۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۰
مرافبت از تاسیسات هستهای در مقابل عملیات کماندوئی خرابکارنه نظیر طبس ضروری است گرچه احتمال ان وموفقیت ان کم است۔
ساسان ۳۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۳
اگر جنگ بشه اونها تهران را هم میزنند فکر نکنید فقط ما موشک داریم و انها ندارند.
محمد ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۶
اونا مقابل ایران هیچ ان. آمریکا و اسراییل و انگلیس نمیتونن به ایران حمله کنند. اگه میتونستن الان حمله میکردن