نشریه نیوزویک مطرح کرد: تحریم در هم سو کردن کشورها با اهداف سیاسی آمریکا بی‌اثر بوده است

۳۰ مهر ۱۴۰۰ | ۰۷:۴۸ کد : ۲۰۰۷۰۱۲ سرخط اخبار

یک نشریه آمریکایی در گزارشی از سیاست های تحریمی آمریکا در قبال کشورهای دیگر انتقاد کرد و آن را در ترغیب کشورهای مورد تحریم به هم سویی با اهداف سیاسی آمریکا ناکارآمد دانست.

به گزارش ایسنا، نشریه نیوزویک در گزارشی درباره سیاست تحریمی آمریکا در برابر کشورهای دیگر از جمله ایران نوشت: اگر یک ابزار وجود داشته باشد که سیاست گزاران و قانون گزاران در واشنگتن همیشه مستعد استفاده از آن هستند، تحریم است. قدرت و برتری در نظام مالی جهانی آمریکا را از موهبت وجود اهرم فشار زیاد در قبال دشمنان و رقبایش برخوردار کرده است. واشنگتن در اصل می تواند دسترسی به این نظام مالی را به منظور متقاعد کردن، اعمال فشار یا نفوذ بر دیگر دولت ها در راستای تغییر سیاست هایشان برقرار کرده یا مسدود کند. 

نیوزویک ادامه می دهد: تحریم ها خواه شامل مسدودسازی دارایی های یک نهاد در آمریکا یا در لیست سیاه قرار دادن بخش انرژی کشوری دیگر یا بلوکه کردن دسترسی یک فرد به موسسه های مالی آمریکا باشند، می توانند تاثیر بسزایی روی هدف مورد تحریم داشته باشند. این یکی از دلایلی است که مقامات آمریکا به وفور از تحریم ها استفاده  می کنند. در مدت دو دهه اخیر، تعداد اعمال تحریم توسط آمریکا ده برابر شده است. 

این نشریه در ادامه گزارشش آورده است: با این وجود، به کارگیری هیچ ابزاری در سیاست خارجی بدون هزینه نیست و بهایی دارد. تحریم ها ممکن است مانند یک چاقوی جراحی جذاب در اختیار واشنگتن به نظر بیایند اما بعد، اغلب شکل یک چکش بد قلق را به خود می گیرند. دیر یا زود، وقتی یک چکش در اختیار داشته باشید، هر مشکلی مثل یک میخ به نظر خواهد رسید.

گزارش نیوزویک همچنین مطرح می کند: دولت بایدن این هفته نتیجه بررسی یک ماهه سیاست تحریمی آمریکا را منتشر کرد در. این گزارش، که شامل گفت و گو با قانون گزاران، کارمندان کنگره، مقامات شاخه اجرایی و سهام داران بخش خصوصی می شود، توصیه هایی آمده است که بارزترینشان این است تحریم ها باید به یک استراتژی گسترده تر کنترل شوند و در واقع در رسیدن با هدفی که آمریکا دنبال آن است، کمک کند. این گزارش بیان می کند، هرگونه اعمال تحریم باید به وضوح به متحدان و شرکای آمریکا توضیح داده شود تا اطمینان یابیم آن ها متوجه پیامدهای نقض این تحریم ها هستند. این گزارش همچنین وزارت خزانه داری آمریکا را ملزم می سازد استثناهای بشردوستانه هر گونه محدودیت اقتصادی را که اعمال می شود، مشخص کند و اقشار آسیب پذیر  را از تجربه پیامدهای منفی این تحریم ها مصون بدارد. 

این گزارش می افزاید: با این حال، گزارش این بازبینی با اذعان تلویحی به این که واشنگتن مانند خو گرفتن کودکی ۵ ساله به آب نبات، به تحریم ها خو گرفته است، کاملا از کنار این سوال اساسی رد می شود که آیا واقعا تحریم های آمریکا کارآمد هستند؟ به بیان دیگر، آیا ممانعت از فروش ذغال سنگ، واردات نفت و انتقال پول از طریق بانک های آمریکایی دولت ها، آن ها را وادار می سازد تغییری مطابق با اهداف سیاسی آمریکا در رفتارشان ایجاد کنند؟ جواب اغلب یک  «نه» ی بزرگ است. 

نیوزویک ادامه می دهد: ایران، ونزوئلا، کره شمالی و روسیه، همگی نیروی چکش تحریم های آمریکا را حس کرده اند. رنج اقتصادی ناشی از آن هیچ کاری برای ترغیب آن ها به بررسی خواسته های آمریکا از پیش نبرده است، چه رسد به پذیرفتنشان. در واقع، تاریخ نشان می دهد تحریم ها، به ویژه تحریم هایی که شامل قطع دسترسی کل بخش اقتصادی یک کشور می شوند، می توانند به واسطه متقاعد شدن کشورها به دوچندان کردن رفتار قبلی شان، یک مشکل سیاسی بسیار بدتر را ایجاد کنند. 

همچین در این گزارش با ادعایی درباره تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران آمده است: تحریم ها  در بازه سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ موجب کاهش صادرات نفت ایران تا بیش از ۸۰ درصد شده اند که نتیجه آن کاهش نقدینگی ۱۵۰ میلیارد دلاری برای دولت ایران بوده است. اگرچه،  ایران به افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده، نصب سانتریفیوژهای سریع تر، ارتقای کیفیت غنی سازی و کم محلی به تقاضای آمریکا برای از سرگیری مذاکرات هسته ای ادامه می دهد. 
به گزارش ایسنا، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن توافق هسته ای از آن خارج شد و علاوه بر بازگرداندن آن دسته تحریم های آمریکا علیه ایران که تحت این توافق لغو شده بودند، تحریم های جدیدی نیز تا پایان روزهای در قدرت بودنش بر ایران اعمال کرد. 

ایران یک سال پس از متحمل شدن تحریم های آمریکا و بدعهدی کشورهای اروپایی برجام در عمل به تعهداتشان مبنی بر پیدا کردن راهکاری عملی برای عادی سازی روابط تجاری با ایران و کاهش تاثیر تحریم ها، اعلام کرد در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه اش در توافق هسته ای فاصله می گیرد که دز نتیجه آن، سطح  غنی سازی اورانیوم ایران بالا رفته است. 

مقامات ایران گفته‌اند این اقدامات بازگشت‌پذیرند و به محض اجرایی شدن کامل توافق هسته‌ای از سوی تمامی اعضای آن، به حالت قبل بازگردانده خواهند شد.

پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۱  آمریکا و تشکیل دولت جدید در کاخ سفید، موضوع بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود، طبق وعده انتخاباتی او در دستورکار سیاست خارجی دولت بایدن قرار گرفت. قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین با روی کار آمدن دولت جدید ایران جهت بررسی‌های لازم فعلا متوقف شده است. ایران ابراز آمادگی کرده است که با تمام شدن این بررسی‌ها، زمان مقرر آغاز دور هفتم این مذاکرات با هماهنگی طرف‌های مقابل انجام خواهد شد.

انتهای پیام


( ۲ )

نظر شما :