توهم منامه از عادی سازی روابط با اسرائیل

راه بحرین به ترکستان است

۱۳ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۰۶۶۰۴ اخبار اصلی خاورمیانه
تاریخچه مناسبات بحرین با رژیم صهیونیستی طی دو دهه گذشته نیز نشان دهنده این است که حکام بحرین که از فقدان بستر اجتماعی و حمایت افکار عمومی داخلی رنج می‌برند، به دنبال دستاویزی خارجی برای بقای حاکمیت خود هستند. از این رو در حدود بیش از یک دهه است که رژیم آل خلیفه ارتباطات و تماس‌های مخفیانه خود را با تل آویو آغاز کرده است.
راه بحرین به ترکستان است

دیپلماسی ایرانی: عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی گرچه به صورت ناگهانی اعلام شد، اما از جمیع جهات یک خبر غافلگیر کننده به شمار نمی رفت. رسانه‌های صهیونیستی و منطقه‌ای به ویژه بعد از اعلام عادی‌سازی رسمی مناسبات رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی، همواره از بحرین به عنوان دومین ایستگاه عادی سازی روابط با اسرائیل نام می‌بردند. با توجه به این امر قابل پیش بینی، بحرین و رژیم صهیونیستی با وساطت رئیس‌ جمهور پیشین آمریکا در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط را امضاء کردند و این کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کرد. به دنبال این اقدام، معرفی نخستین سفیر بحرین در تل‌آویو و افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در منامه در حالی صورت گرفت که تنها مدت کوتاهی پس از جنگ 12 روزه غزه که در آن دستکم 256 فلسطینی از جمله 67 کودک بی‌گناه شهید و بیش از 2 هزار نفر دیگر توسط صهیونیست ها زخمی شدند. 

تاریخچه مناسبات بحرین با رژیم صهیونیستی طی دو دهه گذشته نیز نشان دهنده این است که حکام بحرین که از فقدان بستر اجتماعی و حمایت افکار عمومی داخلی رنج می‌برند، به دنبال دستاویزی خارجی برای بقای حاکمیت خود هستند. از این رو در حدود بیش از یک دهه است که رژیم آل-خلیفه ارتباطات و تماس‌های مخفیانه خود را با تل آویو آغاز کرده است. بر این اساس به وضوح برای ملت بحرین روشن بود که رژیم حاکم در نهایت به سوی عادی¬سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی پیش می‌رود. اما در واقع این توافق هرگز بیانگر اراده و خواست مردم بحرین نبوده و صرفاً به تلاش حکام آل‌خلیفه برای حفظ تاج و تخت و ادامه حکومت خود با نزدیکی به سایر بازیگران شرور فرامنطقه ای بازمی‌گردد.

در حقیقت باید گفت که بحرین همواره عرصه آزمایش سیاست‌های مختلف از سوی عربستان و امارات بوده است. از آنجا که رژیم پادشاهی حاکم بر بحرین هیچ اراده‌ای از خود ندارد و تنها از امارات و عربستان پیروی می‌کند، در این زمینه مطابق رسم معمول از امارات تبعیت کرده و به پیمان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیوسته است. این درحالی است که اکثر اقشار مردم بحرین اعم از شیعه و سنی با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی مخالف هستند. طوری که حتی پارلمان بحرین در اکتبر سال 2009 قانون ممنوعیت هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. اما این مصوبه هرگز از سوی حکام آل¬خلیفه به اجرا گذاشته نشد و این رژیم همچنان به صورت آشکار صدای مردم را در نطفه خفه می کند.

اوج حقارت رژیم آل خلیفه در سفر روز پنج شنبه یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم نامشروع اسرائیل برای افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در منامه بود که علی رغم استقبال حکام بحرین، با اعتراض شدید گروه‌های مردمی روبرو شد. به گونه¬ای که مردم مظلوم بحرین با سردادن شعارهایی چون "هیهات من الذله"، "از خاک بحرین بیرون بروید"، "مرگ بر اسرائیل"، نه به سفارت صهیونیست‌ها در بحرین اسلامی، بار دیگر مخالفت قاطع خود را با عادی‌سازی روابط با این رژیم اعلام کردند. در این بین گروهایی از مردم معترض در نزدیکی فرودگاه منامه با آتش زدن لاستیک و سر دادن شعارهایی در حمایت از مردم فلسطین، خشم خود را از حضور وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل در بحرین ابراز داشتند.
بدون شک توافق عادی سازی روابط منامه- تل آویو بدترین توافق صلحی است که یک کشور عربی و اسلامی می‌تواند با رژیم صهیونیستی داشته باشد. امارات که اقدام به عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی کرد، این بهانه یا دلیل واهی را داشت که با برقراری روابط با تل‌آویو به صورت نمایشی از اجرایی شدن طرح الحاق جلوگیری کند، اما در مورد بحرین همین بهانه اندک و واهی هم وجود ندارد. از این رو این توافق بدون این‌که هیچ گونه دستاورد و امتیازی برای فلسطینیان، جهان اسلام و حتی خود بحرین به همراه داشته باشد، صرفاً برای به رسمیت شناختن رژیمی جعلی است که مدت‌هاست یک کشور اسلامی را اشغال و ملت مسلمانی را آواره کرده‌ است. حکام بحرین باید بدانند که این‌گونه اقدامات نمایشی و بدون خواست و اراده مردم بحرین، نه تنها موجب مشروعیت افزایی رژیم صهیونیستی نخواهد شد و تاثیری نیز بر آرمان آزادی قدس شریف به عنوان قبله اول مسلمین جهان ندارد، بلکه این اقدام شرم آور خود به عنوان ننگی علنی و ذلالتی آشکار از سوی حکومتی غیر منتخب در کارنامه حکام بحرینی ثبت خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت این خیانت آشکار  به آرمان ملت فلسطین و قدس شریف، این اقدام رژیم آل خلیفه را بزرگترین تهدید برای امنیت منطقه دانسته و اعتقاد دارد که باز کردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه خلیج فارس و در کنار مرزهای جمهوری اسلامی ایران، موضوع ساده و گذرایی نخواهد بود و تهران حضور هرچند نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرزهای خود را تحمل نخواهد کرد و در این رابطه هر اقدامی را که برای امنیت ملی خود لازم بداند انجام خواهد داد. بدون شک حاکمان بحرین باید بداند که با عادی سازی روابط با تل¬آویو و بازکردن جای پای این رژیم کودک کش به منطقه، مرتکب قمار بدی شده‌ اند و این اقدام نابخردانه نه تنها صلح و امنیت به همراه نخواهد داشت، بلکه موجب ناامنی و بی¬ثباتی فزاینده¬ای نیز خواهد شد. 

کلید واژه ها: اسرائیل بحرین بحرین و اسرائیل عادی سازی روابط با اسرائیل عادی سازی روابط اسرائیل و بحرین


( ۱۲ )

نظر شما :