دوری پاکستان از عربستان و نزدیکی آن به دیگر کشورهای اسلامی

کشمیر عامل شکاف در روابط ریاض و اسلام آباد شد

۰۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۹۴۷۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
روابط «برادرانه» بین پاکستان و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پس از چند دهه نزدیکی اقتصادی، سیاسی و نظامی، در مسیر خود به مانع برخورده است. دلیلی ناگهانی این وقفه در روابط این بود که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، ۵ اوت در سالگرد انحلال خودمختاری کشمیر توسط دولت هند از عربستان خواست در خصوص این مساله «رهبری» خود را نشان دهد. او از ریاض تشکیل یک جلسه ویژه سازمان همکاری اسلامی در این خصوص را خواستار شد و گفت اگر ریاض جلسه وزرای خارجه تشکیل ندهد، اسلام آباد مجبور خواهد شد به کشورهای مسلمان، یعنی مالزی، ترکیه و ایران که پیشتر درباره کشمیر ابراز نگرانی کرده و طرف پاکستان را گرفته اند، روی آورد.
کشمیر عامل شکاف در روابط ریاض و اسلام آباد شد

نویسنده: مدیحه افضل

دیپلماسی ایرانی: روابط «برادرانه» بین پاکستان و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پس از چند دهه نزدیکی اقتصادی، سیاسی و نظامی، در مسیر خود به مانع برخورده است. دلیلی ناگهانی این وقفه در روابط این بود که شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، 5 اوت در سالگرد انحلال خودمختاری کشمیر توسط دولت هند از عربستان خواست در خصوص این مساله «رهبری» خود را نشان دهد. او از ریاض تشکیل یک جلسه ویژه سازمان همکاری اسلامی در این خصوص را خواستار شد و گفت اگر ریاض جلسه وزرای خارجه تشکیل ندهد، اسلام آباد مجبور خواهد شد به کشورهای مسلمان، یعنی مالزی، ترکیه و ایران که پیشتر درباره کشمیر ابراز نگرانی کرده و طرف پاکستان را گرفته اند، روی آورد.

عربستان به این فشار چندان خوشایند پاسخ نداد و بلافاصله بازپرداخت وام یک میلیارد دلاری که به عنوان بخشی از وام 3 میلیارد دلاری در نوامبر 2018 به پاکستان داده بود را خواستار شد. چین برای پرداخت یک وام جایگزین به پاکستان وارد میدان شد. لازم به ذکر است که عربستان وعده تسهیلات اعتباری نفتی 3.2 میلیارد دلاری به پاکستان را پس از انقضای آن در ماه مه تمدید نکرده بود.

اگرچه بن بست جدید در مناسبات سعودی و پاکستان قابل توجه است، اما هنوز نمی توان از آن نتیجه ای گرفت. پاکستان و عربستان از دیرباز روابط نزدیکی داشته اند. عربستان چندین مرتبه به خروج اقتصاد پاکستان از بحران کمک کرده است. نفوذ عربستان در پاکستان در چند دهه گذشته افزایش یافته و کمک های مالی عربستان به مدرسه های پاکستانی ورود اسلام وهابی به این کشور را در پی داشته است. در همین حال، پاکستان همواره روابط خوبی با ایران داشته که بعضا به دلیل اقلیت شیعه پاکستانی بوده است. تمایل پاکستان به حفط تعادل در روابط با ایران یکی از دلایلی بود که این کشور در سال 2015 از اعزام نیرو به یمن به درخواست عربستان خودداری کرد. پاکستان حتی در پاییز گذشته در راستای این توازن در روابط، پیشنهاد میانجیگری بین تهران و ریاض را داد.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان، عمدتا از سیاست خارجی مبتنی بر روابط مستحکم با همه کشورهای مسلمان سخن می گوید. تصمیم سال گذشته عمران خان به شرکت در اجلاس کشورهای اسلامی در مالزی که ایران، ترکیه و قطر (رقبای عربستان) نیز در آن شرکت می کردند، سعودی ها را خشمگین کرد و نهایتا عمران خان محبور به لغو برنامه خود شد؛ به گفته وزیر خارجه پاکستان، عمران خان اکنون به تلافی لغو آن برنامه از عربستان انتظار دارد که یک جلسه سازمان همکاری اسلامی تشکیل دهد. عربستان هیچ تمایلی به برگزاری چنین جلسه ای با موضوع کشمیر نشان نداده و دلیلش هم روابط فزاینده اقتصادی پادشاهی با هند بوده است: حجم تجارت دو جانبه بین هند و عربستان سالانه 27 میلیارد دلار، و تجارت پاکستان و عربستان فقط 3.6 میلیارد دلار است. تحلیلگران معتقدند که عربستان نمی خواهد بر سر کشمیر به روابط خود با هند آسیب برساند.

در همین حال، پاکستان سعی دارد واکنش سعودی ها و درخواست آنها برای بازپرداخت وام را بی اهمیت جلوه دهد. اما بلافاصله پس از آنکه پاکستان بدهی خود را پرداخت کرد، ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده ارتش پاکستان، راهی عربستان شد. در توضیح این سفر، گفتند که برنامه آن از قبل چیده شده و اهداف آن همکاری ارتش با ارتش بوده است. در هر حال، اگر هدف ضمنی از این سفر تلاش پاکستان برای کنترل آسیب و بازگرداندن روابط حسنه با عربستان بوده، معلوم نیست که محقق شده یا خیر. جزئیات سفر افشا و هیچ بیانیه رسمی درباره آن منتشر نشده است. ظاهرا باجوا موفق نشده با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، دیدار کند که این خود مساله مهمی است و نشان می دهد بهبود روابط در این سفر چندان مطلوب نبوده.

اما اگر پاکستان از نتیجه سفر فرمانده ارتش خشنود نبوده، آن را نشان نداده است. عمران خان اخیرا در مصاحبه ای سعی کرده این احساس که شکافی در روابط با عربستان پیش آمده را برطرف کند؛ با این حال، معلوم بود که او از نحوه برخورد سعودی ها با مساله کشمیر چندان راضی نیست. او گفت: «سعودی ها سیاست خارجی خود را دارند. نباید فکر کنیم چون می خواهیم کاری انجام شود، سعودی ها باید آن را انجام دهند.»

آنچه که مشهود است این است که حرکت جسورانه پاکستان جواب نداده و پاسخ عربستان هم نشان داد که روابط دست کم وقتی موضوع کشمیر باشد، «برادرانه» نیست. کل این ماجرا تنها سبب شد که موقعیت چین به عنوان نزدیک ترین شریک پاکستان تثبیت شود. همچنین آشکار شد که پاکستان اگر به دنبال جلب پشتیبانی خارجی در رابطه با کشمیر است، باید به سایر کشورهای مسلمان رجوع کند. به نظر می رسد ترکیه، مالزی، ایران و قطر با پا پیش گذاشتن در این مسیر تمایل دارند. اما سوال اینجاست که آیا عربستان اجازه خواهد داد که پاکستان به این کشورها نزدیک شود؟ پادشاهی سعودی پاکستان را در یک جعبه قرار داده و بر اقتصاد آن نفوذ قابل توجهی دارد. پاکستان به طور بالقوه می تواند برای تسویه برخی از وام های سعودی به چین تکیه کند، اما شاید نه برای تسویه همه آنها. به علاوه، عایدی پاکستان از درآمد 2 میلیون تبعه این کشور که برای کار به عربستان سعودی سفر کرده اند نیز مطرح است. برای پاکستان قطع روابط با عربستان ساده نخواهد بود. به نظر می رسد در شرایط کنونی تنها چاره پاکستان تسهیل واکنش به انحلال خودمختاری کشمیر باشد. اگرچه ترک هایی در دوستی پاکستان و عربستان پیش آمده، اما هنوز برای نتیجه گیری درباره فاصله ای که بین این دو دوست قدیمی پیش آمده زود است.

منبع: بروکینگز / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34
 

کلید واژه ها: نفوذ چین در پاکستان روابط پاکستان و عربستان نزدیکی پاکستان به ایران منطقه کشمیر انحلال خودمختاری کشمیر بدهی پاکستان به ربستان


( ۷ )

نظر شما :

ایرج ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۰
مالزی قرارداد تجاری ازاد با هند دارد حتی از هشدار هم خودداری کرده قطر هم صادر کننده lpg به هند است و بازار مهمی برای قطر است اعتراض نخواهد کرد ایران هم بندر چابهار در دست هند است اما اختیار عمل بهتری دارد ارزانترین راه دسترسی به آسیا مرکزی بوسیله ایران است اما مقامات کشور نگرانی اعلام کردند و دعوت به خویشتن داری، ترکیه در حالت عادی باید امتیاز اقتصادی بگیرد مثل حمایت از آذربایجان در برابر ارمنستان اما سود حاصل از عروسی های مجللی هندی ها در هتل های ترکیه در رکود اقتصادی و کاهش پول لیر فضای تنفس اقتصادی است که ترکیه از آن نمی گذرد در اعلام نگرانی قبل مودی دستور کاهش روابط اقتصادی با ترکیه و مالزی داد چین هم در قضیه مرز با هند در منطقه لاداخ عقب نشینی کرده و درگیر نبرد اقتصادی و سیاسی با آمریکا و متحدانش مثل ژاپن کره و قضایای همچون هنگ کنگ تایوان سین کیانگ مضنون اصلی انتشار ویروس کروناست و دید مردم جهان مقصر است توان باز کردن جبهه مقابل هند ندارد و نفوز لابی هند در کنگره مانع فروش بالگرد کبرا پیشرفته با پاکستان شده و در لیست سیاه پولشویی fatfو حمایت از تروریسم است شمال پاکستان منطقه وزیرستان شمالی اتوبان ترانزیت تروریستها به افغانستان و آسیا مرکزی است و افغانستان پاکستان نقش پدر خوانده گروه تروریستی در منطقه دارد و نمایندهایی در مجلس دارد مانند سپاه صحابه و....عوامل کشتار شیعیان پاراچنار با همکاری نظامیان پاکستانی هستند تروریستها حکم بازوی اطلاعات پاکستان isi و عوامل انفجارهای تروریستی در سیستان بلوچستان
خسرو ۰۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۴:۴۰
بیچاره مردم کشمیر که در بدترین روزهایشان از مزدوران سعودی هم ، ضربه می خورند امیدوارم ایران در کنار پاکستان و کشمیر جای گیرد
كامران ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۳:۲۱
تمامی روابط خارجی و اقتضات سیاسی به کنار ،در عین حال باید زبان تندی نسبت به سرنوشت امت محمد داشت ، اگر ما از چین یا هند گلایه کنیم و خواستار رفع تبعیض از مسلمانان باشیم الزاما منجر به قطع ارتباط نخواهد شد ، هم میتوانیم گلایه مندی خود را ابراز کنیم هم روابط خود را حفظ کنیم.اصولا دیپلماسی یعنی این!! بی تفاوتی نسبت به سرنوشت صدها میلیون مسلمان در چین و هند عواقب خوشایندی برای ما نخواهد داشت، چه بسا هند هم در سایه سکوت و بی عملی کشورهای مسلمان به سان چین یک قدم پیشتر بگذارد و درصدد تاسیس اردوگاهای اجباری تفتیش عقاید پیش برود
علی ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۱
کامران جان به سرزمین افسانیت و قوم برترت و ارباب شجاعت بگو مانند حمایت از ترکمنها و به ظاهر سنی ها گروههای تروریستی جهانی و قومیتیش به بهانه حمایت از مسلمانان روان کند به هند و چین و از ایران مایه نزار
كامران ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۲
به علی ، از امثال شما هواداران گروه های ترور انتظاری نیست .