توسعه دیپلماسی اقتصادی تنها راه برون رفت از تحریم‌های ظالمانه است

۲۵ آبان ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۴ کد : ۱۹۸۷۵۳۵ سرخط اخبار

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس با بیان اینکه اقدامات وزارت خارجه و سفارت‌خانه‌هایمان در دیپلماسی اقتصادی رضایت بخش نیست گفت: باید سفرا از شم اقتصادی خود برای برون رفت از مشکلات تحریم‌ها استفاده کنند.

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره ضعف دیپلماسی اقتصادی در دولت گفت: بارها نمایندگان مجلس در این باره به دولت تذکر داده‌اند و بر این اساس طرح سؤال از وزیر خارجه در صحن علنی مطرح شد.

وی افزود:‌متاسفانه ما شاهد فعال بودن وزارت خارجه در سطح نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور در موضوعات اقتصادی نیستیم. 

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: در برخی از سفارتخانه‌های کشورمان با توجه به قدرت عمل سفیر، شم اقتصادی وی یا شرایط مهیا در آن کشور رایزنی‌های اقتصادی خوبی با توسعه دیپلماسی صورت گرفته است.

فولادگر گفت: باید رویکرد تمام نمایندگی‌های کشورمان در خارج جمهوری اسلامی به سمت توسعه دیپلماسی اقتصادی باشد.

وی افزود:‌دیپلماسی اقتصادی امروز بانام‌های دیپلماسی مردمی یا دیپلماسی عمومی در سطح جهان دنبال می‌شود و باید بکوشیم از طریق این موضوع و همچنین توسعه دیپلماسی پارلمانی و شهرداران،‌کلانشهرها، به سمت بهبود وضعیت اقتصادی، تجاری  بازرگانی کشورمان برویم.

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس با بیان اینکه ارتقاء دیپلماسی اقتصادی منجر به بهبود روابط سیاسی خواهد شد،‌گفت:‌ یکی از بهترین راه‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها شکست توطئه‌های آمریکا با توسعه دیپلماسی اقتصادی است و بر این اساس حرکت در مسیر بسط صادرات و واردات می‌تواند کمک حال وضعیت فعلی کشورمان شود.

فولادگر گفت: وزارت خارجه با اصلاح ساختار درونی خود در مسیر توسعه دیپلماسی اقتصادی گام برداشته است اما این موضوع به هیچ وجه رضایت بخش نیست.

وی خاطرنشان کرد: با آنکه معاون اقتصادی وزارت خارجه فردی صاحب نظر است اما جامعه باید خروجی لازم را در این باره مشاهده کند. 

 رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس گفت: قانون بهبود فضای کسب و کار می‌تواند در زمینه برون رفت از وضعیت فعلی کشور و توسعه دیپلماسی اقتصادی کمک کند که در همین راستا حذف روادید به منظور توسعه روابط تجاری را به وزارت امور خارجه پیشنهاد داده‌ایم.

فولادگر گفت: سفارتخانه‌های کشورمان در خارج از جمهوری اسلامی باید پلی بین سرمایه‌گذاران و درون کشورمان باشد و بکوشیم در همین راستا سرمایه‌ها را به داخل کشور جذب کنیم.

وی افزود: متاسفانه ما سال‌ها در انتظار برجام، پسابرجام واینستکس بودیم در حالی که اگر از ظرفیت کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای آسیای میانه، روسیه، چین، هند استفاده می‌کردیم می‌توانستیم آثار تحریم‌ها را کاهش دهیم.

کلید واژه ها: تحریم ایران


نظر شما :