پس از شکست سنگین در انتخابات

سعد حریری پاکسازی حلقه پیرامونی اش را آغاز کرد

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۷۶۶۶۶ اخبار اصلی خاورمیانه
سعد حریری در برابر رهبران عربستان سعودی شرط بسته بود که فراکسیون او بتواند دست کم 29 کرسی پارلمان را به دست آورد، وی وعده داده بود که در این صورت می تواند در پارلمان جدید رو در روی حزب الله بایستد. اما جریان مستقبل نتوانست بیشتر از 21 کرسی به دست آورد.
سعد حریری پاکسازی حلقه پیرامونی اش را آغاز کرد

دیپلماسی ایرانی: سعد الحریری، رهبر جریان المستقبل عملیات پاکسازی در حلقه پیرامونی خود را حدود یک هفته بعد از اعلام نتایج انتخابات لبنان آغاز کرده است. اولین قربانی این عملیات نادر الحریری، مدیر دفتر نخست وزیر از زمان تشکیل دولت فعلی است که بعد از برگزاری انتخابات دستور برکناری او را صادر کرد.

یک منبع آگاه از آن چه در «بیت الوسط»، مقر سعد حریری در بیروت، می گذرد گفت که رهبر جریان المستقبل خود را در وضعیت اضطراری برای برکناری نادر الحریری که پسرعموی اوست به دلایل متعدد دید. در راس این عوامل شکستی بود که وی در برابر رهبران عربستان سعودی خورد که شرط بسته بود فراکسیون او بتواند دست کم 29 کرسی پارلمان را به دست آورد، وی وعده داده بود که در این صورت می تواند در پارلمان جدید رو در روی حزب الله بایستد. اما جریان مستقبل نتوانست بیشتر از 21 کرسی به دست آورد در حالی که جریان شیعی که شامل جنبش امل و حزب الله می شود به استثنای مصطفی الحسینی که با آرای مسیحیان در اداره کسروان – جبیل توانست راهی مجلس شود، 27 کرسی به دست آوردند. البته خود الحسینی نیز وابسته به سوریه محسوب می شود. همچنین نامزدهای وابسته به حزب الله توانستند در دوایر انتخاباتی متعدد دستاوردهای بزرگی کسب کنند.  

این مصدر به العرب همچنین گفت که سعد حریری همچنین افراد در راس کمیته های انتخاباتی خود را نیز بعد از آن که برایش مشخص شد بسیاری از رای دهندگان اهل تسنن در بیروت و دیگر مناطق در پی سیاست های نادر الحریری تصمیم گرفتند در خانه ها بمانند و پای صندوق های رای نروند، برکنار کرده است.

سعد حریری دریافته است که نادر پشتیبان نامزدهایی بوده که جایگاه مردمی در بیروت ندارند، مثل ربیع حسونه و زاهر ولید عیدو. نامزدی این دو سبب شد تا سعد حریری دو کرسی را در این مناطق به سود حزب الله از دست بدهد. به جای آنها یک متحد حزب الله و سوریه در جماعت الاحباش و یک تاجر لبنانی، فواد مخزومی، که جریان المستقبل از اول او را جدی نگرفته بود راهی مجلس شدند.  

بزرگترین اشکالی که به نادر الحریری وارد می شود، فسادی است که به او نسبت می دهند، همچنین روابطی است که او با اهداف سیاسی – مالی با جبران باسیل، داماد میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ایجاد کرده است. در پی این رابطه سعد حریری تحت تاثیر پسرعمویش از سمیر جعجع و گروهش فاصله گرفت.

دایره صیدا – جزین دیگر دایره ای بود که خانم بهیه، مادر نادر حریری از آن دایره نامزد شد و چون موفق نشد کسی را سمت خود جذب کند و پیمان جماعت سمیر جعجع را هم از دست داده بود، باعث شد تا در آن دایره شکست بخورد.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند همچنان حفظ رابطه میان سعد حریری با نهاد المنشوق، وزیر کشور در دولت فعلی نیز در سایه ای از ابهام قرار گرفته است، وی در دولت تمام سلام نیز همین سمت را در اختیار داشت. به نظر می رسد بعد از سفر منشوق به امارات و بازگشتش به بیروت سرنوشت روابط این دو روشن شود. سعد حریری شکایت دارد که منشوق همواره تلاش داشته بیش از از حجم حقیقی اش جایگاه سیاسی داشته باشد در حالی که منشوق همواره شکایت داشته که رهبر جریان المستقبل هیچ گاه نخواسته است به توصیه هایش گوش دهد. با این وجود بسیاری بر این اعتقادند که سعد حریری با توجه به روابط قدیمی ای که منشوق با خانواده حریری از زمان پدرش داشته است مجبور به رعایت حال او خواهد شد.  

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سعد حریری المستقبل نادر الحریری جریان المستقبل انتخابات لبنان


نظر شما :