ایالات متحده با چین مذاکره کند

آیا آمریکا به کره شمالی حمله خواهد کرد؟

۰۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۷۰۸۳۳ آمریکا آسیا و آفریقا ترجمه برگزیده
آژانس اطلاعاتی دفاع ایالات متحده نتیجه گیری کرده است که کره شمالی احتمالا به کلاهک هسته ای دست یافته است که می تواند سوار این موشک ها شود.
آیا آمریکا به کره شمالی حمله خواهد کرد؟

مینگائو ژائو

دیپلماسی ایرانی : پکن – صبر ترامپ در خصوص کره شمالی دارد لبریز می شود. دونالد ترامپ اخیرا با استفاده از لحنی آتشین که از یک رئیس جمهور ایالات متحده بعید است هشدار داده اگر پیونگ یانگ یک بار دیگر ایالات متحده را تهدید به حمله کند، ایالات متحده با "آتش و خشم پاسخی خواهد داد که دنیا به چشم ندیده است." هر اقدامی که ترامپ تصمیم دارد انجام دهد، باید در جریان باشد که مخاطرات آن – نه فقط برای شبه جزیره کره، بلکه برای رابطه با چین نیز – بسیار بالا است.

آزمایش اخیر دو موشک بالستیک قاره پیما که ماه گذشته انجام شد حکایت از آن دارد که این کشور اینک این ظرفیت را دارد که ایالات متحده را هدف قرار دهد. آژانس اطلاعاتی دفاع ایالات متحده نتیجه گیری کرده که کره شمالی احتمالا به کلاهک هسته ای دست یافته است که می تواند سوار این موشک ها شود. کارشناسان دانشگاه هاپکینز پیش می کنند ششمین آزمایش هسته ای هر لحظه رقم بخورد.

شورای امنیت سازمان ملل همین حالا به اتفاق آرا سخت ترین تحریم ها را علیه کره شمالی وضع کرده است، با این امید که این کشور کوچک تحت فشار قرار بگیرد و برنامه سلاح هسته ای خود را لغو کند. قطعنامه های سازمان ملل کره شمالی را از صادرات زغال سنگ، آهن، سنگ معدن آهن، سرب، سنگ معدن و محصولات غدای دریایی منع می کند، این تحریم ها روی هم یک سوم صادرات سالانه این کشور به ارزش 3 میلیارد دلار را شامل می شود. این قطعنامه ها همچنین کشورها را از قبول کارگران کره شمالی در خارج از این کشور منع می کند.

هر چند تا این جای کار، به نظر نمی آید که تحریم منجر به اثر دلخواه شده باشد. کره شمالی هزاران بار ایالات متحده را تهدید به تلافی کرده – از جمله حمله به گوام در غرب اقیانوس آرام که جزء قلمروی ایالات متحده محسوب می شود – و بارها عهد خود را تکرار کرده است که هرگز زرادخانه هسته ای اش را تسلیم نخواهد کرد.

به طریق مشابه،ری یونگ –هو، وزیر امور خارجه کره شمالی در نشست منطقه آسه آن در مانیل اعلام کرد تا وقتی ایالات متحده دست از سیاست "خصمانه" خود بر ندارد این کشور در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای و موشکی این کشور شرکت نخواهد کرد.

ایالات متحده نیز خط لجاجت را در پیش گرفته است. در جلسه اخیر کمیته روابط خارجی سنا، سوزان تورنتون، دستیار اجرایی وزیر امور خارجه برای آسیایی شرقی بیان کرد که اعتقاد دولت بر این است که مذاکرات باعث نخواهد شد کره شمالی برنامه هسته ای خود را رها کند، حتی اگر این مذاکرات باعث محرومیت بیشتر شود. او افزود: "ما در خصوص شیوه مذاکره خود بحث نمی کنیم."

در عوض ایالات متحده سخت مشغول است تا از طریق تقویت انزوای بین المللی این کشور فشارها را تشدید کند. دولت ترامپ تلاش کرده تا فیلیپین را قانع کند این کشور را از آسه آن کنار بگذارد و به میانمار فشار آورده تا روابط نظامی خود با کره شمالی را قطع کند.

ایالات متحده در تحت فشار قرار دادن استرالیا، اتحادیه اروپا، ژاپن و دیگر متحدان خود برای اعمال تحریم های یک جانبه علیه کره شمالی موفق تر عمل کرده است. فدریکا موگرینی، نماینده ارشد اتحادیه اروپا در امور بین المللی و امنیتی می گوید اروپا در پی در نظر گرفتن ابزارهای تنبیهی دیگری است، از جمله کاهش بیشتر در تجارت و معاملات مالی. دولت ژاپن تصمیم گرفته است ممنوعیت ورود مقامات کره شمالی به این کشور را گسترش دهد و برنامه مسدود کردن مالی نهادها و اشخاص حقیقی کره شمالی که به برنامه موشکی و هسته ای این کشور مرتبط هستند را تقویت کند.

اما بعید است ایالات متحده تمام تخم مرغ های خود را در سبد تحریم ها قرار دهد. همین حالا وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرده است که جوزف دانفورد، فرمانده نیروهای مسلح کل کشور و هری هریس، فرمانده نیروهای ایالات متحده در پاسفیک به صورت تلفنی با ژنرال لی سون ژین، مقام ارشد نظامی کره جنوبی صحبت کرده اند تا در خصوص نحوه پاسخ به شلیک موشک از سوی کره شمالی تبادل نظر کنند. علاوه بر این نیروهای ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی چندین مانور مشترک با حضور بمب افکن های بی – 1 بی و دیگر ادوات نظامی انجام داده اند. پیام روشن است: اگر لازم باشد، ایالات متحده آماده نبرد است.

به طور قطع، اجتناب از چنین جنگی بهترین خواسته برای جهان است – واقعیتی که به نظر حتی دولت متلاطم ترامپ نیز به آن واقف است. اما این امر نیازمند همکاری از سوی چین است، کشوری که دولت ترامپ آن را به شدت با خود بیگانه کرده است. چین به عنوان شریک تجاری اصلی کره شمالی، اهرم فشار قدرتمندی بر این کشور در دست دارد.  فقط تعلیق واردات زغال سنگ از کره شمالی – که بر اساس قطعنامه سازمان ملل از وظایف چین است – باعث خواهد شد درآمد سالانه درآمد صادرات کره شمالی به حدود 400 میلیون دلار برسد. اما چین ملاحظات جدی در خصوص سیاست آمریکا در قبال کره شمالی دارد، برای مثال چین با استقرار پایانه دفاع هوایی ضد موشک (تاد) و سیستم ضد موشکی در کره جنوبی مخالف است و می گوید که امنیت چین را نادیده گرفته است.

منبع : پراجکت سیندیکت/ ترجمه تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

انتشار اولیه: شنبه 21 مرداد 1396 / انتشار مجدد: شنبه 4 شهریور 1396

کلید واژه ها: کره شمالی جنگ با کره آزمایش هسته ای کره


نظر شما :