عراقچی برای شرکت در نشست برجام وارد وین شد

۲۹ تیر ۱۳۹۵ | ۱۷:۱۱ کد : ۱۹۶۱۳۹۳ سرخط اخبار

هیات جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام (متشکل از نمایندگان ایران و 1+5) صبح امروز سه شنبه به وقت محلی وارد وین پایتخت اتریش شد.

به گزارش ایرنا، هیات ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام ساعت 9 و 5 دقیقه صبح به وقت ایران وارد وین شد و پیش از ظهر امروز به وقت محلی وین در دیدار با نمایندگان کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا روند اجرایی برجام را بررسی خواهد کرد.

چهارمین نشست کمیسیون مشترک بررسی برجام قرار است امروز سه شنبه ساعت 11:30 به وقت محلی (14 به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین با حضور هیات های ایران و ١+٥ برگزار شود.
براساس توافق صورت گرفته در نخستین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 که 26 مهر ماه 1394 با حضور عراقچی و تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران، هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان 1+5 در هتل کوبورگ وین برگزار شد، این کمیسیون هر سه ماه یک بار در وین تشکیل جلسه می دهد.

عراقچی پیش از این در نشست خبری روز یکشنبه ، درباره دستور کار نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: این کمیسیون با مرور ابعاد فنی و تحریمی برجام تلاش می کند در صورت وجود هرگونه مشکل و برای جلوگیری از اینکه این مشکلات تبدیل به موانع اساسی در اجرای برجام شود، آنها را در جلسات مطرح و موانع را برطرف کند.
 

معاون وزیر امور خارجه رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه بحث اصلی ما در کمیسیون مشترک های گذشته و جلسه پیش رو انجام تعهدات طرف مقابل است، افزود: موارد متعددی از عدم پیشرفت مناسب در رفع تحریم ها وجود دارد. طرف مقابل باید شرایطی را ایجاد می کرد اما نکرد. همچنین شرایطی که نباید ایجاد می شد اما ایجاد شد و در کمیسیون مشترک برجام این موارد بررسی خواهد شد.
 

عراقچی در خصوص لغو تحریم ها گفت: در حوزه مالی و بانکی اگرچه گشایش های خوبی صورت گرفته اما معضل اصلی عدم ورود بانک های بزرگ بین المللی برقرار است و بانک های بزرگ وارد کار بانکی با ایران نشده اند.

وی علت اصلی این اتفاق را شرایط بیرون برجام ذکر کرد و اظهارداشت: فضای لازم و اعتماد بخشی ایجاد نشده است که ناشی از فضای بیرون برجام است. آمریکایی ها کمال سوء استفاده را کردند و همین تلقی است که تلقی به بدعهدی و عدم حسن نیت آن ها می شود و فضای لازم را فراهم نکردند.
 

معاون وزیر امورخارجه با بیان اینکه ایجاد فضای لازم برای اجرای برجام جزو وظایف برجامی است، گفت: آن ها شرایط لازم را برای رفع تحریم ها و بازگشت به حالت معمول انجام نداده اند و حتی در بعضی جاها فضای مخربی ایجاد کردند و این چالش ادامه دارد.
 

با توجه به این اظهارات عراقچی به نظر می رسد که چهارمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین برای رسیدگی به شکایت های ایران در زمینه روند لغو تحریم ها از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
 

هفته گذشته نیز «ولادیمیر ورونکوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین با اعلام خبر برگزاری نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در سه شنبه هفته جاری، گفته بود که در این نشست قرار است درباره ذخیره مازاد اورانیوم غنی شده و تبعیت از محدوده مشخص شده ذخیره آب سنگین بحث و گفت و گو شود.
 
وی گفت: دو موضوع هست که باید به آنها پرداخته شود یکی مشکل مربوط به اورانیوم غنی شده ای است که در فرایند غنی سازی در لوله ها و سایر وسایل جمع می شود و موضوع دیگر آب سنگین است.
 

وی افزود: روسیه در حال بررسی موضوع خرید آب سنگین از ایران است تا اطمینان حاصل شود که ذخیره ایران در محدوده تعیین شده باقی می ماند.
 

ورونکوف توضیح داد که یک خواست اساسی برای مذاکره درباره این موضوع وجود دارد و تا کنون مساله خرید یک مرتبه ای مطرح است.
 

وی خاطرنشان کرد: گمان می کنم که طرف های چینی و آمریکایی نیز شرکت کنندگان در نشست را از پیشرفت در زمینه تبدیل تاسیسات هسته ای اراک به رآکتور آب سبک آگاه کنند. ما نیز به نوبه خود دیگران را از پیشرفت در زمینه فردو آگاه می کنیم.

اولین و دومین نشست کمیسیون مشترک ایران و 1+5 روزهای 27 مهر ماه و 16 آذر ماه سال گذشته در وین برگزار شد تا مقدمات اجرایی شدن برجام را فراهم کند.نشست سوم این کمیسیون نیز روز جمعه سوم اردیبهشت ماه سال جاری در وین برگزار شد که در آن درباره تشکیل کارگروه لغو تحریم ها و فروش آب سنگین ایران تصمیم هایی اتخاذ شد.

کلید واژه ها: کمیسیون مشترک برجام


نظر شما :