در مذاکرات چیزی از دست ندادیم

۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۱:۳۰ کد : ۱۹۴۶۷۵۶ سرخط اخبار گام به گام تا توافق جامع

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ما در مذاکرات حق غنی سازی را به دست آوردیم گفت: این کار قطعنامه های قبلی شورای امنیت را بلاموضوع کرده است.

به گزارش فارس، قاسم افتخاری عضو هیات علمی دانشگاه تهران در همایش «مذاکرات هسته ای لوزان از دیدگاه سیاسی» که انجمن علوم سیاسی دانشگاه علامه در این دانشگاه برگزار شد، اظهارداشت: احساس می کنم جز افراد معدودی هستم که پرونده هسته ای را بارها و به دقت مطالعه کرده ام.

وی افزود: تکنولوژی هسته ای در جریان تکامل خود به 2 گروه تکنولوژی بالادستی و تکنولوژی پایین دستی تقسیم شده است، تکنولوژی بالا دستی همین غنی سازی اورانیوم و یا ساختن بمب است که با گذشت زمان با رکود روبرو شده است ولی تکنولوژی پایین دستی روز به روز رونق گرفته است و این نشان می دهد استراتژی که بر اساس سلاح هسته ای بنیان شده خواب و خیالی بیش نیست.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات لوزان افزود: این تفاهم نامه یا بیانیه که اکنون نوشته شده هیچ چیزش قابل ارزیابی نیست و باید برای آن یک ملاک مشخص کرد و بدانیم ملاک موافقان و مخالفان برای ارزیابی چیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه در این مذاکرات حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است گفت: به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران پیامدهایی نیز داشته است این کار قطعنامه های قبلی شورای امنیت سازمان ملل را بلاموضوع کرده است.

وی ادامه داد: دستاوردهای ما در مذاکرات در زمینه حقوقی بسیار زیاد بوده و در قسمت اقتصادی هم می توانیم به این مساله که دست ما در تکنولوژی پایین دستی هسته ای باز گذاشته شده است و از طرفی هم می توانیم در بازار نقت با دیگران رقابت کنیم اشاره کرد.

افتخاری افزود: اینکه شورای امنیت قبول می کند غنی سازی حق ما است و مصوبات قبلی خود را کنار می گذارد نشان می دهد بنیان حقوقی همه تحریم ها سست شده و کل اساس تحریم ها متزلزل شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: از نگاه تکنولوژی هسته ای غیرنظامی بیانیه لوزان عالی و بدون اشکال است.

وی در خاتمه گفت: اگر از من بپرسند در مذاکرات چه به دست آورده اید می گویم همه چیز غنی سازی را به دست آوردیم و تاسیسات ما سر جایش باقی ماند و اگر بگویند چه چیزی از دست داده ایم می گویند هیچ چیزی.

افتخاری در پاسخ به شعار دانشجویان گفت: این تفاهم اگر نهایی شود تحریم ها اساساً به کلی سست خواهد شد، تحریم های موجود برای این صادر شده که می گویند بر اساس مصوبات شورای امنیت است ولی اگر شورا مصوبات خود را لغو کند دیگر تحریمی نمی ماند.

وی در خاتمه گفت: ضرورتی ندارد اورانیوم 40درصد را تولید کنیم می توانیم آن را آزاد بخریم همه جا می فروشند.

کلید واژه ها: تکنولوژی


نظر شما :