موسویان: اوباما مجبور است توافق کنگره را بگیرد

۰۴ دی ۱۳۹۳ | ۲۱:۱۴ کد : ۱۹۴۲۳۰۵ سرخط اخبار

یک عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشور با اشاره به نامه ظریف به همتایانش در کشورهای مختلف درباره رویکرد ایران در مذاکرات هسته ای گفت: پیام اصلی آقای ظریف در این نامه در یک کلام خلاصه می شود و آن این که ایران حسن نیت خود را برای توافقی جامع در قالب معاهده ان پی تی به اثبات رسانده و این قدرت های جهانی هستند که به علت درخواست های فراتر از ان پی تی مانع نهایی شدن توافق بوده و هستند.
 
سیدحسین موسویان عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در گفت وگو با ایسنا با اشاره به نامه وزیر خارجه کشورمان و تاکید وی بر رد قاطعانه درخواست های نامشروع و تحقیرآمیز در مذاکرات هسته ای از سوی کشورهای غربی اظهار کرد: مشکل اساسی مذاکرات ایران و قدرت های جهانی از ابتدا تاکنون به خاطر در خواست های فراتر از ان پی تی غربی ها بوده است. نامه آقای ظریف در واقع اشاره ای به این واقعیت است.
 
این دیپلمات پیشین کشور درباره نقش و تاثیر مسایل غیرفنی و حقوقی بر مذاکرات هسته ای به ویژه اقدامات عربستان برای اعمال نفوذ بر مذاکرات و نیز کاهش قیمت نفت و افزایش تولید آن خاطرنشان کرد: پرونده هسته ای ایران یک پرونده سیاسی - امنیتی است که قدرت های بزرگ از مسایل فنی و حقوقی به عنوان ابزار استفاده می کنند. اگر فقط مسایل فنی و حقوقی مطرح بود که ما در همان ماه های اول مذاکرات در سال 1382 توافق را قطعی کرده بودیم.
 
وی با بیان این که «اقدام عربستان برای کاهش قیمت نفت دولت های روحانی، اوباما و پوتین را همزمان نشانه گرفته است» خاطرنشان کرد: کاهش قیمت نفت از 120-140 دلار به 40-50 دلار نه تنها مذاکرات هسته ای را تحت الشعاع قرار می دهد، بلکه مانع بزرگی برای اجرای برنامه ها و اهداف دولت روحانی است. از طرف دیگر کاهش قیمت نفت به کمتر از 60-70 دلار باعث می شود که تولید نفت آمریکا غیر اقتصادی شده و آمریکا از کارزار رقابت با عربستان به عنوان اولین تولیدکننده و صادرکننده نفت در جهان خارج شود. در مورد روسیه هم که واضح است این حرکت عربستان، اقتصاد روسیه را با چالشی بزرگ مواجه کرده و خواهد کرد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل گران معتقدند آمریکا اراده ای برای لغو تحریم ها علیه ایران از ابتدا نداشته و نخواهد داشت و در تلاش است تا ایران را از خواست اصلی خود در بحث هسته ای و لغو کامل و همه جانبه تحریم ها منصرف کند؟ گفت: من معتقدم که رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا برای توافق هسته ای و پذیرش غنی سازی در ایران و رفع تدریجی تحریم ها جدی هستند و قصد بازی کردن با ایران را ندارند.

اما واقعیت این است که قوانین تحریم های آمریکا علیه ایران بی نهایت پیچیده و دشوار است و رئیس جمهور آمریکا هم قدرت و اختیار لغو آن ها را ندارد، بلکه حداکثر می تواند تعلیق کند. به هر حال این یک مشکلی است که مربوط به مسایل داخلی آمریکا است و دولت اوباما مجبور خواهد بود که توافق کنگره را بگیرد.
 
این عضو پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: هم ما باید مشکلات داخلی آمریکا را درک کنیم و هم آمریکایی ها باید مشکلات داخلی ما را درک کنند. من اخیرا در جلسه ای به اروپایی ها و آمریکایی ها گفتم که مشکلات داخلی ما و آمریکا مشابه است با یک تفاوت که ما رهبری داریم که وقتی تصمیم بگیرد همه تابعند و آمریکا چنین رهبری ندارد.
 
وی در پاسخ به این که در چنین وضعیتی و با توجه به اجرای ضعیف توافق اولیه ژنو احتمال دست یافتن به توافق وجود دارد؟ با بیان این که «من خوشبین هستم» گفت: هم دولت روحانی و هم دولت اوباما جدی هستند. اروپایی ها و روس ها و چینی ها هم قانع شده اند. مقام معظم رهبری هم حامی تیم مذاکره کننده است، از این رو دسترسی به توافق نهایی ممکن و انشالله حاصل خواهد شد.

کلید واژه ها: کاهش قیمت نفت


نظر شما :