اوباما به دنبال شکست دشمنان از طریق انزوا

۱۲ خرداد ۱۳۹۳ | ۰۴:۴۱ کد : ۱۹۳۳۶۹۷ سرخط اخبار

380119_460.jpgتحلیلگر شبکه سی ان ان در تحلیل خط مشی سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که وی به دنبال انزوای دشمنان آمریکا بدون توسل به زور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، سیاست خارجی اوباما گسترش ائتلاف با متحدان و منزوی کردن دشمنان آمریکا بدون توسل به مداخله نظامی است.

فرید زکریا تحلیلگر شبکه آمریکایی سی ان ان در تحلیل خود درباره سیاست خارجی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا این مطلب را گفت.

وی با نقد سیاست خارجی رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: یکی از تحلیلگران سرشناس سیاست خارجی آمریکا می گوید به علت نبود رهبری قاطع در عرصه سیاست خارجی، تردیدهای زیادی در همه جهت ها ایجاد شده است. او تاکید کرد سیاست خارجی آمریکا دچار نوعی روانپریشی شده است و هر گاه لازم است تصمیمی سرنوشت ساز گرفته شود، قفل می شود. جالب است این مطلب را ریچارد نیکسون چندین دهه قبل در سال 1961 در انتقاد از سیاست خارجی جان اف کندی رئیس جمهور اسبق آمریکا نوشته است.

فرید زکریا گفت: انتقاد از رئیس جمهور آمریکا برای ضعف در سیاست خارجی یک امر عادی در واشنگتن است زیرا جهان مکانی پر هرج و مرج است و هر اتفاقی که می افتد، واشنگتن و رئیس جمهور آمریکا به راحتی مقصر نشان داده می شوند.

تحلیلگر سی ان ان گفت: از سال 1947 تا 1990، موجودیت آمریکا با تهدیدی بزرگ مواجه بوده است. دشمنی که استراتژیک، سیاسی، نظامی و ایدئولوژیک بوده است و واشنگتن مجبور بوده است ائتلافی را برای مقابله با این دشمن ایجاد کند.

وی گفت: جهان امروز بسیار متفاوت است و در مقایسه با چندین قرن، بسیار صلح آمیزتر و باثبات تر است و آمریکا دیگر با هیچ دشمنی در حد و اندازه اتحاد جماهیر شوروی سابق روبرو نیست.

فرید زکریا در بخشی از نظرات خود گفت کشورهایی که دشمن آمریکا بوده اند از قبیل روسیه، چین و ایران با شرایط بسیار دشواری روبرو هستند و به همین دلیل در چنین شرایطی واشنگتن نیاز ندارد تا مثل گذشته از قدرت نظامی خود استفاده کند و به جای آن باید به همراه متحدان خود تلاش کند تا دشمنان خود را منزوی کند.

وی دولت باراک اوباما را یک دولت عمیق بین المللی خواند که تلاش می کند ائتلاف خود با کشورهای اروپایی و آسیایی را تقویت کند و با نهادهایی مثل صندوق بین المللی پول و سازمان ملل متحد همکاری کند و دشمنان و رقبای خود را منزوی کرده و نظم بین المللی را تقویت کند.

زکریا در بخشی دیگر می گوید: اگر آمریکا بخواهد درباره تهدیدات موجود بزرگنمایی کند و واکنشی بیش از حد بزرگ به آن نشان دهد و یک جانبه و به تنهایی مداخله کند، به اعتبار خودش لطمه زده می زند امری که مردم  بسیار نگران آن هستند.

وی با اشاره به اظهارات اوباما در تبیین سیاست خارجی آمریکا که گفت فقط به خاطر اینکه ما قوی ترین چکش دنیا را داریم(اشاره به نیروی نظامی آمریکا) به این معنا نیست که همه مشکلات میخ هستند گفت: این رویکرد را آیزنهاور رئیس جمهور اسبق آمریکا هم داشت او رهبری قوی و قاطع بود که حاضر نشد در سال بحران سوئز و شکست فرانسه، در ویتنام و جنگ تایوان و شورش های مجارستان مداخله کند.

این تحلیلگر همچنین گفت: حدود شش سال پیش، رفتار آمریکا طوری شده بود که نزدیکترین متحدان آمریکا از واشنگتن فاصله می گرفتند زیرا آنها آمریکا را در آن زمان کشوری جنگ طلب، توسعه طلب و نظامی گرا می دیدند. اما وقتی اوباما رئیس جمهور شد تاکید کرد نمی توان با استفاده از نیروی نظامی رهبری آمریکا را در جهان حفظ کرد.

کلید واژه ها: سی ان ان


نظر شما :