خوشرو : اصرار آمریکایی‌ها بر مواضع‌شان مذاکرات را دچار التهاب می‌کند

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۹۳۳۱۴۲ سرخط اخبار
نویسنده خبر: غلامعلی خوشرو
معاون وزیر خارجه پیشین ایران گفت: اگر آمریکایی ها دچار خام اندیشی شوند و فکر کنند مذاکرات و مقطع فعلی جای فشار آوردن به ایران است و روی مواضع شان پافشاری کنند فرآیند مذاکرات هسته ای را با التهاب مواجه می کنند.
خوشرو : اصرار آمریکایی‌ها بر مواضع‌شان مذاکرات را دچار التهاب می‌کند

معاون وزیر خارجه پیشین ایران گفت: اگر آمریکایی ها دچار خام اندیشی شوند و فکر کنند مذاکرات و مقطع فعلی جای فشار آوردن به ایران است و روی مواضع شان پافشاری کنند فرآیند مذاکرات هسته ای را با التهاب مواجه می کنند.

غلامعلی خوشرو، نماینده پیشین ایران در سازمان ملل در گفت وگو با خبرنگار انرژی هسته ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اظهارنظر اخیر وزیر خارجه کشورمان مبنی بر این که "توافق جامع هسته ای ممکن است، اما توهم باید از بین برود و نباید این بار فرصت مثل سال 2005 از دست برود"، گفت: مذاکراتی که در سال های بین 2003 تا 2005 برگزار شد بر این اساس بود که ایران نسبت به برنامه هسته ای اش شفافیت نشان دهد و آنها هم حق و حقوق ایران را بر اساس ان پی تی به رسمیت بشناسند و در همین چارچوب اقداماتی اعتمادساز از جمله تعلیق، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و ... انجام شد.

وی با اشاره به جایگاه و موقعیت آمریکا در عرصه بین الملل در سال های 2003 تا 2005، گفت: یکجانبه گرایی و لشکرکشی به منطقه از ویژگی های آمریکا در آن مقطع بود و اروپایی ها هم اقتدار لازم را نداشتند که آمریکا را متقاعد کنند. در آن سال ها ایران و اروپا تقریبا به یک توافق اولیه رسیده بودند، اما آمریکایی ها پشت آن توافق را خالی کردند. این فرصتی بود که آنها از دست دادند.

خوشرو با اشاره به اظهارنظر جان کری مبنی بر اینکه در مقطع 2003 تا 2005 اگر توافق با ایران در این سال ها صورت می گرفت هزینه کمتری پرداخت می شد و ایران غنی سازی 20 درصد به دست نمی آورد، افزود: امروز ایران علاوه بر پیشرفت های تکنولوژیک در زمینه های مختلف صنعت هسته ای نزدیک به 19 هزار سانتریفیوژ دارد.

این دیپلمات با سابقه کشورمان تاکید کرد: آنها (غرب) در سال های گذشته دچار توهم بودند و به دنبال تعطیل کردن غنی سازی ایران و فکر می کردند ایران بلوف می زند اما امروز واقعیت نشان می دهد که ایران بر سر حق و حقوقش معامله نمی کند و در عین حال پیشرفت های هسته ای اش را هم داشته است.

وی ادامه داد: ایران آمادگی دارد نگرانی ها درباره برنامه هسته ای اش به شیوه ای که حقوقش حفظ شود را رفع کند اما اگر فراتر از این باشد طبیعی است که دیگر اسم آن مذاکره نیست و تحمیل یک نظر به نظر دیگر است. اگر قرار باشد آنها برنامه هسته ای ایران را به تعطیلی بکشانند مذاکرات مفید نخواهد بود.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل با بیان اینکه ابعاد مذاکرات و کف خواسته های ایران مشخص است و آنها به خوبی این مسایل را می دانند، گفت: روی کاغذ آوردن این مسائل قدری پیچیده است. مهم ترین مساله در میان خواسته های ایران پذیرش غنی سازی بود که آنها پذیرفتند و ایران هم در قبال آن پذیرفته شفافیت و نظارت را بیشتر کند. بر اساس توافق ژنو در کوتاه مدت اقداماتی شفاف ساز انجام می شود و بعد از آن قرار است وارد فازی شویم که ایران را به عضو عادی ان پی تی تبدیل می کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته ای شکست نمی خورد و پیش خواهد رفت اما غربی ها باید بدانند که این مذاکرات به هر شکلی که آنها بخواهند پیش نمی رود و مذاکرات باید بر اساس احترام متقابل باشد و این امری روشن است.

خوشرو خاطرنشان کرد: طرف اصلی مذاکرات آمریکاست و باید بداند در منطقه پرآشوبی که ما زندگی می کنیم یک ایران باثبات و مقتدر می تواند به هرج و مرج های خطرناک پایان دهد و مانع رشد تروریسم کور شود. موقعیت ایران صرفا هسته ای نیست بلکه استراتژیک است.

معاون وزیر خارجه پیشین کشور با اشاره به اختلاف نظرهایی که میان دو طرف است با تاکید بر اینکه کارشناسان دو طرف باید با در نظر گرفتن ابعاد فنی، حقوقی و تکنیکی دنبال راه حل باشند، اظهار کرد: بحث های سیاسی انجام شده است مبنی بر این که ایران به عنوان عضو ان پی تی در عین حال که غنی سازی دارد و فعالیت هایش را پیش می برد نظارت های آژانس را هم می پذیرد و می خواهد به عنوان یک بازیگر منطقه ای ایفای نقش کند.

وی گفت: فعالیت های صلح آمیز هسته ای برای ایران بحث امنیتی نیست بلکه یک مقوله توسعه ای است.

این دیپلمات با سابقه کشور با بیان اینکه «خوش بینی احتیاط آمیز» به روند مذاکرات و رسیدن به نتیجه می انجامد، گفت: اگر آمریکایی ها دچار خام اندیشی شوند و فکر کنند اینجا (مذاکرات فعلی) جای فشار آوردن به ایران است، سخت در اشتباهند. اگر بخواهند بیش از حد روی مواضع شان اصرار و پافشاری کنند کل روند مذاکرات هسته ای دچار التهاب می شود.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل بر چگونگی رفع تحریم ها از سوی آمریکا و غرب تاکید کرد و افزود: اینکه تحریم ها به چه شکل رفع شود با توجه به ابعاد مختلفی که دارد یکی از موضوعات مهم برای ایران است. باید مشخص شود که تحریم ها به چه شکلی و از چه زمانی تحریم های یکجانبه و چندجانبه لغو می شود و این از مسائلی است که غربی ها روی آن مشکل دارند. آنها سعی دارند در گام اول به سمت لغو تحریم ها نروند. در عین حال معتقدم طرف ایرانی مصمم است که یک تعهد روشن و شفاف و قاطع برای رفع تحریم ها از آمریکایی ها و 1+5 بگیرد.

خوشرو درباره احتمال تمدید مذاکرات توافق جامع با بیان اینکه این مساله در توافق ژنو پیش بینی شده است، تاکید کرد: من شانس رسیدن به تفاهم در مدت زمان باقی مانده تا پایان شش ماهه نخست را کم نمی بینم و معتقدم موقعیت برای رسیدن به توافق نهایی بهتر از شش ماه بعد از آن باشد. ممکن است برخی تحولات در شش ماه دوم بر مذاکرات اثر منفی بگذارد.

وی گفت: احتمال رسیدن به تفاهم نهایی در دو ماه باقی مانده بیش تر و قوی تر است. رسیدن به توافق جامع با ابعاد فنی، حقوقی وقت گیر است اما اگر حسن نیت و اراده سیاسی لازم باشد به ویژه از طرف مقابل و قائل به حقوق هسته ای ایران باشند رسیدن به توافق در کوتاه مدت امکان پذیر است.

 

غلامعلی خوشرو

نویسنده خبر

علي خوشرو معاون وزير امور خارجه در دوران اصلاحات بود. وي همچنين سابقه سفارت ايران در استراليا و نمايندگي ايران در سازمان ملل را داراست. ايشان در حال حاضر ...

اطلاعات بیشتر


نظر شما :