فعالیت‌های امنیتی تلاویو علیه واشنگتن

اسرائیل سومین دشمن امریکا در جهان است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۰۲:۱۶ کد : ۱۹۳۲۹۹۰ اخبار اصلی خاورمیانه
سازمان امنیت اسرائیل فقط اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کند که فقط مورد نیاز خودش باشد و این مساله سبب می‌شود که همکاری‌های دو طرف فقط به سود اسرائیل باشد.
اسرائیل سومین دشمن امریکا در جهان است

دیپلماسی ایرانی: به رغم روابط امنیتی نزدیکی که میان نهادهای امنیتی امریکا و اسرائیل وجود دارد و اطلاعات امنیتی بسیاری که همواره امریکایی ها در اختیار اسرائیل گذاشته اند، به نظر می رسد که همکاری های دو طرف تقریبا به طور کامل به سود مصالح و نیازهای امنیتی اسرائیل متمایل شده است و در این میان کمتر اثری از توجه به منافع امریکا به چشم می خورد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، این چیزی است که سازمان امنیت ملی امریکا (NSA) در کتابی که به زودی تحت عنوان "جایی برای پنهان کردن نیست" توسط روزنامه نگار بریتانیایی، گالن گریوالد نوشته شده و به زودی منتشر می شود به آن اشاره کرده است. این کتاب بر اساس اطلاعاتی که ادوارد اسنودن، مزدور سابق سازمان امنیت امریکا با افشای میلیون ها سند در اختیار رسانه ها قرار گرفته و جنجال بزرگی ایجاد کرده تهیه شده است.

گرینوالد در بخشی از این کتاب که عنوان "پیشنهاد به شرکای خارجی" را برای آن برگزیده است به سندی مربوط به سال 2012 اشاره می کند که در آن نام برخی کشورها و دولت ها که به خاطر تجسس به سود مصالح امریکا پول دریافت کرده اند، آمده است که از جمله آنها می توان به اسرائیل، اردن، پاکستان، کانادا، ژاپن، تایوان و تایلند اشاره کرد.

در سند دیگری که در این کتاب آمده به غربال اطلاعات توسط سازمان امنیت امریکا به سود سازمان امنیت اسرائیل که واحدی موسوم به 8200 در درون سازمان امنیت اسرائیل دریافت می کرده نیز اشاره شده است. نویسنده همچنین به تاریخ همکاری های امنیتی اسرائیل و امریکا اشاره کرده است و می نویسد که اسرائیل همکاری های گسترده امنیتی با سازمان امنیت امریکا دارد اما هم زمان علیه فعالیت های آن نیز جاسوسی می کند. این مساله باعث شده تا نوعی بی اعتمادی در روابط دو طرف به وجود آید که بخش عمده ای از آن به سوابق افشا شده امنیتی میان آنها باز می گردد.  

در بخش دیگری از این سند آمده است که فعالیت های جاسوسی اسرائیل در ایالات متحده بیش از هر کشوری علیه منافع واشنگتن است و حتی می توان گفت به گونه ای است که بیش از هر کشور دیگری در جهت دشمنی با امریکا است.

در این کتاب همچنین آمده است که "در کمال تعجب فرانسه علیه وزارت دفاع امریکا جاسوسی می کند و از همه ابزارهای لازم برای جمع آوری اطلاعات علیه امریکا استفاده می کند، اما آنها نیز به مواردی برخورد می کنند که اسرائیلی ها ورود کرده و به آنها می گویند کافی است وارد حریم ما در انجام عملیات جاسوسی شده اید."

سازمان امنیت اسرائیل فقط اطلاعاتی را جمع آوری می کند که فقط مورد نیاز خودش باشد و این مساله سبب می شود که همکاری های دو طرف فقط به سود اسرائیل باشد.

از سوی دیگر اسرائیلی ها شرکای استثنائی ای برای امریکایی ها در جمع آوری اطلاعات الکترونیکی محسوب می شوند. اما در عین حال در خاورمیانه علیه امریکا در موضوعات مرتبط با خاورمیانه جاسوسی می کنند.

در یکی از اسنادی که در این کتاب در ارزیابی دشمن های امنیت ملی امریکا از لحاظ فعالیت های امنیتی آمده اسرائیل در رده سوم جهان قرار گرفته است. در پی آن نویسنده به نقل از ارزیابی برخی مقام های امنیتی امریکا نتیجه می گیرد که برای همین همکاری های امنیتی تلاویو و واشنگتن چندان فایده ای برای امریکا ندارد. سازمان امنیت اسرائیل فقط اطلاعاتی را جمع آوری می کند که فقط مورد نیاز خودش باشد و این مساله سبب می شود که همکاری های دو طرف فقط به سود اسرائیل باشد.

نویسنده این کتاب در ادامه به تفاهم نامه میان NSA با سازمان امنیت اسرائیل اشاره می کند و می نویسد "با وجود این تفاهم نامه روابط امنیتی اسرائیل با ایالات متحده غیر عادی است. سازمان امنیت امریکا به صورت روتینی و روزمره همه اطلاعات خاص مورد نیاز اسرائیل حتی ارتباطات موجود میان شهروندان امریکایی از جمله متن مکالمات و پرونده های صوتی و دیتاهای الکترونیکی و اسناد از طریق فکس را در اختیار اسرائیل قرار می دهد در حالی که تلاویو مشابه این اطلاعات را در اختیار امریکا قرار نمی دهد. نکته فضاحت بار در این است که هیچ کدام از این اطلاعات قبل از ارسال به اسرائیل مورد تحقیق ریشه ای قرار نمی گیرند چرا که چنین کاری مخالف قانون امریکا محسوب می شود."  

گرینوالد در این کتاب همچنین می نویسد که کشورهایی که بالاترین سطح همکاری های امنیتی را با ایالات متحده دارند عبارتند از استرالیا، کانادا، نیوزیلند و بریتانیا که می توان آنها را چشم های پنج گانه امریکا توصیف کرد. در این میان سطح روابط اسرائیل با امریکا در رده دوم است که به آن اصطلاحا "شراکت متمرکز" می گویند که در این رده الجزایر، اتیوپی، هند، ترکیه، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، تونس، اردن و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، یونان، دانمارک، سوئد، اسپانیا و لهستان قرار دارند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سازمان امنیت اسرائیل سازمان امنیت امریکا


( ۴ )

نظر شما :