العرب فاش کرد

آغاز اختلافات درون گروهی اخوان المسلمین

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۳۲۴۶۷ ترجمه برگزیده خاورمیانه
راشد الغنوشی، رئیس حرکت "النهضه" تونس از تعمد رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در بستن درهای کشورش به روی اخوانی‌های مصر خشمگین شده و به انتقاد از او برخواسته است.
آغاز اختلافات درون گروهی اخوان المسلمین

دیپلماسی ایرانی: پس از آن که چگونگی تعامل با اخوان المسلمین به عاملی برای اختلاف کشورها به ویژه قطر و ترکیه با کشورهای عربی تبدیل شد، اکنون منابع خبری گزارش می دهند که اختلافات به داخل جمع اخوانی ها رخنه کرده و در این میان اختلافات رهبران اخوان المسلمین تونس و ترکیه به اوج خود رسیده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، راشد الغنوشی، رئیس حرکت "النهضه" تونس از تعمد رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در بستن درهای کشورش به روی اخوانی های مصر خشمگین شده و به انتقاد از او برخواسته است.

درباره این که اختلاف ها از چه زمان آغاز شده است، اختلاف نظر وجود دارد اما افراد پیگر مسائل مرتبط با اخوان می گویند روابط دو گانه ای میان الغنوشی و اردوغان از یک سو و سازمان بین المللی جماعت اخوان المسلمین از سوی دیگر وجود که بیش از همه نشان از روابط پیچیده منطقه ای و بین المللی و سازمانی داخل اخوان دارد و بیش از پیش از نقش قطر که همچنان بر ادامه فعالیت های اخوان المسلمین تاکید دارد، تاثیر می گیرد.

این اختلافات نشان می دهد که بحران حقیقی با همه تردیدهایی که نسبت به آن وجود دارد، در درون سازمان جهانی اخوان به وجود آمده است، به گونه ای که اردوغان را متهم می کنند در اجازه ورود به اخوانی های مصر به خاک ترکیه تعمد به خرج می دهد و این مساله سبب انتقاد صریح الغنوشی در نشست اخیر سازمان جهانی اخوان در استانبول از مواضع اردوغان شده است. نشستی که همه تلاش ها به کار گرفته شد تا خبری از آن به بیرون و به جمع رسانه ها درز نکند.

سازمان جهانی اخوان المسلمین در نیمه های ماه جولای سال گذشته میلادی نشستی را در شهر استانبول ترکیه برگزار کرده بود که بازتاب آن ضربه ای به اخوان المسلمین مصر وارد آورد، پس از آن تصمیم گرفته شد تا از میزان تاثیرات منفی سازمان جهانی اخوان بر مسائل منطقه ای کاسته شود.

گزارش های خبری حاکی از آن است که اردوغان نیز از الغنوشی به دلیل انتقادهای تندش از اخوانی های مصر دل خوشی ندارد. الغنوشی پیش از این گفته بود سیاست های اخوانی های مصر "مغشوش، بی برنامه و شورشی است به گونه ای که رفتارهای کودکانه آنها سبب شد تا حکومت را در مصر از دست بدهند."

الغنوشی بلافاصله بعد از درز این اظهارات به رسانه ها منتصب بودن این حرف ها به خود را رد کرد اما با این حال منابع مطلع صحت این اظهارات را تایید کرده و می گویند که وی بعد از فشارهای ترکیه و قطر اقدام به تکذیب این حرف ها کرده است.

در این میان عده ای می گویند که الغنوشی وارد رقابت تنگاتنگ ریاست سازمان جهانی اخوان المسلمین که در حال حاضر یکی از اعضای این سازمان به طور موقت بر عهده گرفته، شده است و برای همین تلاش دارد اظهاراتی بیان کند تا همه او را در حد رهبری کاریزماتیک برای اخوان تصور کنند.

در همین رابطه منابع آگاه می گویند که الغنوشی با ریاست یکی از اعضای مصری سازمان برای ریاست سازمان جهانی اخوان المسلمین مخالف است و می گوید که باید انتخابات برای تعیین این سمت شامل همه شاخه های عربی و اسلامی این سازمان شود.

در این میان رقیب الغنوشی یکی از اعضای اردنی اخوان المسلمین است که در کنار دبیر کل اخوان المسلمین مصر تلاش می کند با وی بر سر این سمت رقابت کند. الغنوشی بر به روز کردن سازمان جهانی اخوان تاکید دارد و می گوید که باید سازمان اقدام به جوان گرایی کند. وی اشتباهات کسانی که او آنها را "پیرمردهای" اخوان دانسته را باعث وقوع اشتباهات فاحش در جمع اخوانی ها که سبب شد تا قدرت را در مصر و دیگر کشورها از دست بدهند، می داند.

الغنوشی ارتباطات نزدیکی با غربی ها به ویژه امریکایی ها دارد و حتی حمایت سفارت امریکا در تونس را برای تصدی ریاست سازمان جهانی اخوان را بر عهده دارد. وی از اندیشه های جوانگرایانه، دموکراتیک و سکولار در چارچوب مسیر دموکراتیک حمایت می کند که این مساله بر حمایت غربی ها و امریکایی ها از وی افزوده است.

بسیاری از ناظران مسائل اخوان می گویند که مواضع الغنوشی طرفداران بسیاری دارد و این مساله احتمال این که وی ریاست سازمان جهانی اخوان را به دست آورد، وجود دارد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393/ باز انتشار: سه شنبه 23 اردیبهشت 1393

کلید واژه ها: الغنوشی اخوان المسلمین سازمان جهانی اخوان اخوانی های مصر


نظر شما :