گزارش رویترز از حاشیه های نشست داووس

۰۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۲۷۸۶۵ سرخط اخبار


خبرگزاری رویترز گزارش داد: روسای اجرایی شرکتهای نفتی بین المللی معمولا برای انعقاد قراردادهای بزرگ به کشورهای مختلف سفر می کند، اما در این میان کمتر اتفاق می افتد که مقامات دولت ها برای این منظور سفر کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در اجلاس اخیر اقتصاد جهانی در داووس سوئیس برخی از مقامات بلندپایه شرکت های نفتی در حاشیه این اجلاس حضور یافتند.

اگرچه حضور حسن روحانی رییس جمهور و بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در اجلاس و دیدار با روسای اجرایی شرکت های بریتیش پترولیوم، اِنی، توتال و لوک اویل سرخط بیشتر خبرها قرار گرفت اما روسای اجرایی این شرکت ها همچنین با مقاماتی از کانادا، موزامبیک و مکزیک نیز دیدار کردند.

باب دادلی رییس بریتیش پترولیوم در پایان این دیدارها گفت: این نشان می دهد که تغییرات در صنعت نفت چقدر بزرگ بوده است.

بهای نفت در سال 2008 به دلیل نگرانیهای روز افزون مبنی بر تمام شدن نفت جهان به 147 دلار در هر بشکه رسید. اکنون که 5 سال از آن زمان می گذرد نفت جهان به مدد انقلاب نفت شیل در آمریکا و کشف ذخایر عظیم نفت و گاز در دیگر نقاط جهان افزایش یافته است.

برخی روسای شرکتهای نفتی خارجی در این میان از کاهش ملی گرایی در منابع نفت کشورها صحبت می کنند که یکی از اصلی ترین موضوعات این صنعت طی یک دهه گذشته بوده است. چرا که کشورهایی نظیر روسیه و قزاقستان در سالهای گذشته به شکل روز افزونی مدعی توسعه مستقل ذخایر نفتی خود بودند.

واحیت الکپروف رییس لوک اویل گفت: امروز تعدادی از کشورها که ذخایر نفت و گاز گسترده ای دارند، می گویند که برای توسعه آنها به سرمایه گذاری ما احتیاج دارند.

وی افزود: نه تنها ایران بلکه مکزیک و کشورهای شرق آفریقا این درخواست را مطرح کرده اند. ما در دوره ای شاهد حمایت از تولید داخلی بودیم و متاسفانه نتوانستیم به دلیل حضور شرکتهای داخلی در برخی کشورها حضور پیدا کنیم.

شرکت لوک اویل که یک شرکت نفتی خصوصی در روسیه محسوب می شود و دسترسی محدودی به میادین عظیم این کشور دارد، این هفته یادداشت تفاهمی را برای مطالعه پروژه هایی در مکزیک با شرکت انرژی پیمکس امضا کرد. مکزیک بخش انرژی خود را برای افزایش تولید به روی شرکت های خارجی باز کرده است.

انریکه پنا نیتو رییس جمهور مکزیک ماه گذشته لایحه ای را امضا کرد که بر اساس آن انحصارطلبی 75 ساله دولت این کشور روی نفت و گاز پایان می یابد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در نشست داووس از شرکت های نفتی خواست که در راستای تلاش تهران برای برقراری روابط حسنه با غرب به ایران بازگردند.

این در حالیست که کانادا و موزامبیک نیز در حال بهره برداری از میادین بزرگ نفت و گاز خود هستند.

برای شرکتهای نفتی خارجی این اقدامات یک معنی دارد و آن این است که قدرت چانه زنی آنها بیشتر از هر زمان دیگری شده است و تعداد زیادی از پروژه های بزرگ نفتی به دنبال سرمایه گذاری و پول آنها هستند.

رقابت شدید بین پروژه ها در شرایطی است که شرکتهای نفتی بودجه سرمایه گذاری خود را در واکنش به درخواست سهامداران خود برای متوقف کردن هزینه های بیش از حد و افزایش تقسیم سود سهام کاهش داده اند.

رییس اجرایی یکی از شرکتهای نفتی گفت: ما اکنون همگی در یک رژیم سرمایه ای به سر می بریم و این به معنای این است که برخی از این پروژه ها را نمی توانیم توسعه بدهیم مگر اینکه شرایط آنها جذاب باشد.

این مساله یک فرصت برای بازیگرانی است که در گذشته همیشه عرصه را به شرکت های بزرگ واگذار کرده اند.

یک مقام اجرایی دیگر نفتی گفت: شرکت های بزرگ نفتی دیگر بخش اعظم پروژه های بزرگ را در جهان توسعه نخواهند داد اما این الزاما به این معنی نیست که این پروژه ها توسعه نخواهند یافت.

من انتظار دارم شرکتهای ملی نفت نظیر شرکت ملی نفت چین و حتی شرکت های مستقل متوسط پا به عرصه گذاشته و این فضا را کنند.

کلید واژه ها: شرکتهای نفتی مکزیک


نظر شما :