اصرار نتانیاهو بر انکار چرخش دولت در ایران

به روحانی اعتماد نکنید آقایان!

۳۰ مرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۱۹۹۸۳ ترجمه برگزیده خاورمیانه
نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مقابل ابراز خوش بینی برخی مقام های امریکایی در خصوص روی کارآمدن دولت و استراتژی جدید در ایران تاکید دارد که سخنان حسن روحانی تنها ژستی برای خرید زمان است.
به روحانی اعتماد نکنید آقایان!

دیپلماسی ایرانی : بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، با لحنی خشن تر از پیش در گوش دوستان آمریکایی خود زمزمه می کند که رئیس جمهور به ظاهر میانه روی ایران در حقیقت ترفند جدید تهران برای  از بین بردن فشارهای بین المللی و خریدن زمان بیش تر در راستای پیشبرد برنامه هسته ای است.با اینهمه، برخی از تحلیل گران که  در میان آن ها  نام برخی از متحدان نزدیک اسرائیل در واشنگتن هم به چشم می خورد ادعا می کنند که  شاید سخنان حسن روحانی ارزش شنیده شدن را داشته باشد.این جملات را ستنی هویر نماینده دموکرات کنگره امریکا در سفری که به اسرائیل داشته و در ان رهبری هیاتی 36 نفره از همکاران را هم بر عهده داشت نیز بر زبان آورد.  

این نماینده  حامی اسرائیل در سیزدهمین سفر خود به تل آویو در مصاحبه ای با جی. تی. ای گفت:" ما یک رئیس جمهور [ایرانی] جدید داریم. به نظر منطقی می رسد که دولت اوباما این صداقت، رغبت و توانایی رئیس جمهور جدید را امتحان کرده و فرصتی دهد تا ایران جهان را نسبت به برنامه هسته ای خود و عدم تسلیحاتی بودن آن مطمئن کند.

این سخنان نشان دهنده یک شکاف عمومی در رابطه با مسئله  ایران- که در کنگره و سنا موضوغی امنیتی محسوب می شود -  میان نمایندگان طرفدار اسرائیل و نتانیاهو است. نتانیاهو طی جلساتی که هیئت نمایندگان کنگره این ماه با  دولتمردان اسرائیلی داشت تلاش کرد تا رهبران آمریکا را به چشم پوشی از پیشنهادهای روحانی وادارد.

بی بی  چهارشنبه گذشته به هیئت نمایندگان به سرپرستی جیم سنسن برنر نماینده جمهوری خواه گفت:" می دانم که برخی از شما به رئیس جمهور جدید ایران امید بسته اید… او می داند از این موقعیت چگونه سوءاستفاده کند و دیروز خواستار مذاکرات بیشتر شد.مسلم است که او خواستار مذاکرات بیشتر است. او می خواهد به مذاکره ادامه دهد و در حالی که همه مشغول مذاکره هستند او مشغول غنی سازی اورانیوم خواهد بود و سانتریفیوژها نیز به چرخیدن ادامه خواهند داد."

روحانی در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رئیس جمهور گفت ایران خواستار بهبود روابط خود با ایالات متحده است و به شکلی غیر مستقیم اعلام کرد که آماده شفاف سازی بیشتر در رابطه برنامه هسته ای کشورش است. برنامه ای که او اصرار دارد صلح آمیز بوده اما سرویس های اطلاعاتی غرب بر این باورند که در پی تولید سلاح هسته ای است.

 روحانی گفت:" ما از حق مردم خود دفاع خواهیم کرد  در عین حال نگرانی های بخش های دیگر را نیز برطرف می کنیم. اگر احساس کنیم که آمریکایی ها به شکلی جدی در پی حل مشکلات هستند، ایران نیز جدی بوده و مشکلات را حل کرده و نگرانی ها را رفع خواهد کرد."

نتانیاهو چنین سخنانی را قبول نکرده و آن را دروغ می خواند. اما حزب دموکرات در مجلس نمایندگان با او مخالف است.یکی از مقامات از حزب جمهوری خواه نانسی پلوسی، رهبر حزب اقلیت، ضمن اشاره به خطابه 31 جولای و پیوستن وی به اکثریت قریب به اتفاق مجلس در رای دادن به تشدید تحریم ها علیه ایران،، می گوید نظرش با هویر در مورد ایران یکی است.

اگرچه او از تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی حمایت کرده اما از آمادگی روحانی برای مذاکره با هدف پایان دادن به مناقشه هسته ای نیز استقبال کرد.

او در این رابطه گفت:" اجازه دهید این مسئله را به شکل دیپلماتیک حل کنیم. بیایید باتحریم های اقتصادی، با تشویق به مذاکره و تعامل این کار را انجام دهیم. البته باید  این تعامل را از موضع قدرت انجام دهیم."

هویر مانند پلوسی نیز از فشارهای اقتصادی و همچنین باز بودن راه مذاکرات حمایت می کند. این موضع گیری و نامه ای که توسط 131 نفر از اعضای مجلس امضا شد و خواستار فرصت دادن اوباما به  روحانی  بود، به گفته هویر مغایر با باورهای  ریس رژیم صهیونیستی است.

هویر که از امضای این نامه سرباز شده می گوید:" این نامه و اقدامات مجلس نمایندگان با آنچه نخست وزیر گفته است مغایرت دارد. واژه ها و صحبت ها کم ارزش هستند، ببینیم در عمل چگونه خواهد بود."

نتانیاهو در ماه جولای در برنامه «فیس دِ نیشن» شبکه سی. بی. اس گفت که ایران طی چند هفته از خط قرمز- مرزی که او با عنوان داشتن 250 کیلوگرم از 20 درصد اورانیوم غنی شده مشخص کرد-  عبور خواهد کرد و موکدا اعلام کرد که اجازه چنین چیزی داده نخواهد شد.

انگل، نماینده ارشد حزب دموکرات در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان، در این خصوص می گوید:" اگر سه سال پیش بود، می گفتم بسیار خوب ما چند ماهی را می توانیم از دست دهیم. در حال حاضر سانتریفیوژ ها در حال چرخش هستند و ایران با بازی با زمان تظاهر می کند که روحانی میانه رو است و تصور می کند که ما شگفت زده می شویم. ما شگفت زده نمی شویم. ما سه ماه به ایران مسلح به سلاح هسته ای نزدیک تر شده ایم."

اریک کانتور، نماینده جمهوری خواه، در نطق روز 31 جولای خود در مجلس ضمن حمایت از تشدید تحریم ها اذعان داشت که صبر کردن برای روحانی هیچ گونه امتیازی نخواهد داشت. او در این رابطه گفت:" با توجه به این که ایران سرسختانه قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد که به منظور تعلیق برنامه غنی سازی هسته ای این کشور هستند را نقض می کند حق  دسترسی بازرسان را به سایت های هسته ای مشکوک خود را  نیز رد کرده است. با این تفاصیل آشکار است که ایران بارها و بارها با نیتی غیرسازشکارانه مذاکره کرده است!"

وی افزود:" سیاست آمریکا باید بر پایه حقایق باشد، نه امید بر دولتی جدید که ممکن است به نحوی ماهیت مذهبی دولت  ایران را تغییر دهد. ما نباید به شعارها بلکه به سیاست و رفتار ایران پاسخ دهیم."

با این حال به نظر می رسد این نامه- به رهبری دو نماینده حزب دموکرات ، چارلی دنت و دیوید پرایس- که خواستار امتحان روحانی از سوی اوباما بوده اند، موثر واقع شده است. امضا کنندگان این نامه شامل 18 جمهوری خواه می باشد که اکثر آنها جزو فعال ترین های این حزب محسوب می شوند. دنت در سه کمیته فرعی از کمیته تخصیص بودجه حضور دارد. از دیگر نمایندگانی که این نامه را امضا کردند می توان از حامیان مدافع اسرائیل چون جن شاکوفسکی، رزا دلارو، آلسی هیستینگز و مایکل گریم نام برد.

هفته آینده سازمان سیاسی غیردولتی یهودی- آمریکایی « آمریکنز فور پیس » و « جی استریت » خواستار پیوستن سناتورها به نامه ای مشابه به اوباما توسط سناتور دایان فاینستاین شدند. این نامه هنوز فرستاده نشده است و گمان می رود که سناتور فاینستاین به سختی بتواند همراهانی پیدا کند.

اما نشانه این که پیام " امتحان روحانی" چه پیشرفتی را به دنبال داشته، این است که در نامه مورد حمایت آی پک- کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل- تذکر داده شده  که پیشنهاد روحانی برای تعامل و رایزنی  " برهانی صادقانه برای باز بودن راه مذاکرات"  است.

به نظر می رسد اوباما این پیام را پذیرفته است. یعد از تحلیف روحانی، کاخ سفید بیانیه ای در تمجید از رای دهندگان و ن شخص روحاتی  منتشر کرد . این بیانیه توسط کاخ سفید منتشر شد نه اوباما.

در این بیانیه نوشته شده بود: "تحلیف روحانی فرصتی برای ایران فراهم می کند تا سریعا در جهت رفع نگرانی های جامعه جهانی از برنامه های هسته ای این کشور اقدام کند. اگر دولت روحانی تصمیم به تعامل اساسی داشته باشد و به طور جدی به تعهدات بین المللی خود عمل کند و راه حلی مسالمت آمیز در رابطه با این مسئله یابد، آمریکا را شریکی مشتاق خواهد یافت."

منبع : cjnews / ترجمه : تحریریه دیپلماسی ایرانی

انتشار اولیه: شنبه 26 مرداد 1392/ باز انتشار: چهارشنبه 30 مرداد 1392

کلید واژه ها: روحانی اسرائیل


نظر شما :