اجازه نمی‌دهیم توطئه علیه عضو مقاومت به سرانجام برسد

۲۰ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۱۹۱۷۱۹۶ سرخط اخبار

محمد رضا رئوف شیبانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس به تشریح اوضاع کنونی در سوریه پرداخت.

وی درباره نشست ژنو 2 گفت: چه ایران در این نشست حضور داشته باشد و چه نداشته باشد، تأثیرگذار اصلی در تحولات منطقه است و آنها ناچارند نگاه و موضع ایران و منافع مردم منطقه را مدنظر قرار دهند، زیرا در غیر این صورت طرح هایشان با شکست مواجه خواهد شد.

مشروح این گفت وگو را در زیر می خوانید.

* تغییر توازن قدرت به نفع حاکمیت سوریه

وی با بیان اینکه تحولات سوریه از ابتدا تاکنون را می توان در سه مقطع  تشریح کرد، گفت: در ابتدا موج عظیمی علیه حاکمیت طراحی و فشارهای شدیدی به حاکمیت سوریه وارد شد و پس از آن شاهد تثبیت وضعیت از سوی دو طرف و نهایتا به دست گرفتن ابتکار عمل از لحاظ سیاسی و نظامی توسط دولت سوریه بودیم.

شیبانی عنوان کرد: در این مقطع عناصر داوطلب سوری به میدان وارد شده و به نحوی بسیج در سوریه شکل گرفت که در نتیجه آن و در کنار عوامل متعدد تاثیرگذار در میدان، توازن قدرت را به نفع حاکمیت تغییر داد.

سفیر ایران در دمشق با بیان اینکه در شرایط فعلی شاهد تحولی سیاسی و اجتماعی در سوریه هستیم، طرح بشار اسد برای حل بحران سوریه را مورد اشاره قرار داد و گفت: این طرح که نشانه ای بر وجود اراده برای حل سیاسی بحران توسط دولت سوریه است، فضای خارجی و داخلی را به نفع حاکمیت تغییر داد. مردم در ابتدای بحران سوریه فکر می کردند که گروه های مسلح در راستای منافع و مصالح آنها حرکت می کنند ولی زمانی که این گروه ها بر برخی مناطق سیطره یافتند، رفتارهای خشن آنها و اعمال زور و خشونت و دیکتاتوری مردم را نسبت به آنها دلسرد کرد به نحوی که در حال حاضر در بسیاری از مناطقی که عناصر گروه های مسلح وارد می شوند، مردم بلافاصله این مناطق را ترک می کنند.

شیبانی از جمله اصلی ترین عوامل آوارگی 5 میلیون سوری در داخل و خارج این کشور را ورود و حضور گروه های معارض مسلح در مناطق مختلف سوریه عنوان کرد.

 

*حمایت 70 درصدی مردم سوریه از حاکمیت

سفیر ایران در سوریه به گزارش رابطین ناتو مبنی بر حمایت 70 درصدی مردم سوریه از حاکمیت این کشور اشاره کرد و انتشار بیانیه ای توسط رابرت فورد سفیر آمریکا در دمشق مبنی بر تصمیم به استعفا از سمتش را نشانه ای از عدم موفقیت سیاست های آمریکا در سوریه برشمرد.

شیبانی در ادامه این گفت وگو با اشاره به اظهارات جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در دیدارش با سرگئی لاوروف همتای روس مبنی بر موافقت با برگزاری نشست ژنو 2، این نوع برخورد آمریکا را بیانگر عقب نشینی واشنگتن از سیاست های قبلی در قبال سوریه عنوان کرد و گفت: نشست ژنو 2 موفقیتی برای دولت سوریه است، زیرا شعار آن راه حل سیاسی بحران سوریه و انجام گفت وگو و مذاکره بین دولت و معارضان است.

*چه ایران در ژنو 2 باشد و چه نباشد تأثیرگذار اصلی در تحولات منطقه است

وی اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست و اصرار برخی جهات بین المللی از جمله تمایل آمریکا برای حضور ایران در این نشست را نشانگر جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه به خصوص تحولات سوریه دانست و افزود: چه ایران در این نشست حضور داشته باشد و چه نداشته باشد، تأثیرگذار اصلی در تحولات منطقه است و آنها ناچارند نگاه و موضع ایران و منافع مردم منطقه را مدنظر قرار دهند، زیرا در غیر این صورت طرح هایشان با شکست مواجه خواهد شد.

سفیر ایران ادامه داد: دو سال بدون توجه به نگاه ایران تلاش کردند، ولی نتیجه اقداماتشان شکست سیاست هایشان و متاسفانه تحمیل خسارت بر مردم منطقه بود.

شیبانی همچنین به مشکلات موجود بر سر راه برگزاری نشست ژنو 2 اشاره کرد و افزود: مشکلات شکلی و محتوایی موجود از جمله تشتت بین صفوف معارضه و دستور کار نشست باعث تأخیر در برگزاری این نشست شده است.

 

 

* برخی کشورهای عرب منطقه مجری سیاست های غرب

وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره سفر اخیر هیئت فرانسوی به تهران و اختلاف نظر تهران و پاریس درباره سوریه، این سفر را به منظور آگاهی از نقطه نظرات ایران درباره تحولات میدانی سوریه برشمرد و افزود: این گونه سفرها برای تبیین مواضع ما و مطلع شدن غربی ها از واقعیات منطقه خاورمیانه مفید و تأثیرگذار است.

سفیر ایران با بیان اینکه برخی از کشورهای اروپایی و منطقه از جمله ترکیه در حال تجدیدنظر در سیاست های خود در قبال سوریه هستند، این تغییر نگرش را علی رغم اینکه دیر صورت گرفته گامی مثبت برشمرد.

شیبانی درباره مواضع و نگرش برخی از کشورهای عرب منطقه در قبال تحولات سوریه بر این باور است که این کشورها سیاست و راهبرد مستقلی در رابطه با تحولات منطقه و از جمله سوریه نداشته و تنها مجری سیاست های غرب هستند.

وی جمهوری اسلامی ایران را تنها کشوری در منطقه عنوان کرد که از نگاه استراتژیک در قبال تحولات منطقه برخوردار است و گفت: امیدواریم بازیگران منطقه ای و بین المللی در نشست ژنو 2 به نحوی رفتار کنند که به حل سیاسی بحران در سوریه کمک شود.

*مردم سوریه پیروز میدان

سفیر ایران در دمشق با ذکر این نکته که در تحولات سوریه تنها مردم سوریه هستند که پیروز میدان خواهند بود، گفت که هیچکس نباید در این بازی خود را شکست خورده بداند و افزود: این مسئله ثبات بیشتری را برای منطقه ایجاد می کند.

وی در رابطه با طرح پیشنهادی مصر گفت: ما بارها بر حل مسائل منطقه در چارچوب همکاری های منطقه ای و بدون دخالت عناصر خارجی تأکید کرده و به همین خاطر از پیشنهاد کمیته چهارجانبه ارائه شده از سوی محمد مرسی رئیس جمهور مصر استقبال کرده ایم. زیرا بر این باوریم که چهار عضو اصلی منطقه (ایران، ترکیه، مصر و عربستان) می توانند اقدام به مدیریت جمعی در منطقه کرده و مسائل مبتلابه خاورمیانه را حل و فصل کنند.

شیبانی اضافه کرد: به اعتقاد ما مسائل مهم منطقه و از جمله موضوع فلسطین می تواند در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته و راه حل و مواضع مشترکی اتخاذ شود.

وی در این رابطه به اهمیت امنیت انرژی به عنوان یک موضوع مورد توافق جهانی اشاره و بر مدیریت منطقه ای در این زمینه تأکید کرد.

به گفته سفیر ایران با تحولات پیش رو، دوران گرایش ها و همگرایی های کوچک و تنگ نظرانه در منطقه (شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب) گذشته است.

*جولان در دستور کار دولت سوریه

سفیر ایران در بخش دیگری از این گفت وگو درباره جدیت سوریه در باز پس گیری بلندی های جولان از صهیونیست ها، با بیان اینکه از نظر دو طرف یک نوع توافق اخلاقی و نانوشته بین سوریه و رژیم صهیونیستی در این زمینه شکل گرفته بود، گفت: با عملکرد اخیر رژیم صهیونیستی (دو حمله هوایی این رژیم به سوریه) و همچنین تحریکات رژیم صهیونیستی و حمایت های آن از گروه های مسلح معارض در سوریه و ... از نگاه سوری ها، این توافقنامه عملا نقض شده و باز شدن جبهه جولان در دستور کار دولت سوریه قرار دارد.

وی افزود: در آینده نزدیک شاهد حرکت های مقاومتی آشکاری در قضیه جولان خواهیم بود.

* سوریه حاضر نشد به صورت مجزا با اسرائیل وارد توافق شود

شیبانی در ادامه این گفت وگو به سابقه سیاست های شیطنت آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حل و فصل مسائل خود با تک تک کشورهای عربی منطقه اشاره کرد و گفت: این رژیم تلاش کرد با این سیاست در صف کشورهای عربی شکاف ایجاد کرده و موضوع فلسطین را به مسئله ای مجزا از جهان اسلام و عرب تبدیل کند. لذا کمپ دیوید را با مصر اجرایی کرد و پس از آن با توافق وادی عربه اردن را به نوعی در مسائل مربوط به فلسطین بی طرف کرد و پس از آن به سراغ لبنان آمد که به دلیل حضور جریان مقاومت اسلامی در لبنان این رژیم به هدفش نائل نشد.

سفیر ایران خاطرنشان کرد: این رژیم طراحی جدایی را برای سوریه انجام داد. سوریه با آگاهی از تاکتیک رژیم صهیونیستی و آمریکا به مقطعی رسید که می توانست بخش های اعظمی از جولان را باز پس گیرد، ولی چون معتقد بود تمام مسائل منطقه در ارتباط با اسرائیل در هم تنیده است حاضر نشد به صورت مجزا با اسرائیل وارد توافق شود و لذا یکی از شروط خود را حل مسئله فلسطین قبل از باز پس گیری جولان عنوان کرد.

* نگاه مصری ها به تحولات سوریه

سفیر ایران در دمشق در ارزیابی از مواضع مصر در خصوص تحولات سوریه با بیان اینکه سیاست مصری ها در ابتدا بیش از آنکه مبتنی بر واقعیات و ارزیابی دقیق تحولات میدانی باشد مبتنی بر احساسات ناشی از تحولات مصر و تونس بود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه مصری ها خودشان درگیر تحولات داخلی بودند نمی توانستند تحولات داخل سوریه را به صورت دقیق شناسایی کنند، ولی بعد از تثبیت حاکمیت به تدریج در حال اصلاح نگاه خود به تحولات سوریه هستند و همین که مبنای طرح مرسی انجام گفت وگو برای حل مسئله سوریه است گامی مثبت و حاکی از تغییر نگاه مصری ها به این تحولات است.

به باور شیبانی عنصر خشونت که از سوی گروه های مسلح وارد فضای میدانی سوریه شد بسیاری از کشورها را وادار به تجدیدنظر در سیاست های خود در قبال سوریه کرد.

وی افزود: این گروه ها به نام اسلام یکسری اعمال خشونت آمیز را انجام دادند که تنفر مردم سوریه و سایر کشورها را برانگیخت.

کلید واژه ها: تحولات سوریه نشست ژنو ۲


نظر شما :