بی بی هم در انتخابات امریکا شکست خورد

نتانیاهو نگران از انتقام اوباما

۱۷ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۹۰۸۸۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
مسئولان عالی‌رتبه اسرائیلی بر این باورند که خشم شدیدی در میان مشاوران، معاونان و نزدیکان اوباما از نتانیاهو وجود دارد به گونه‌ای که تلاش خواهند کرد تا به طور مستقیم در جریان انتخابات اسرائیل به وی حمله کنند.
نتانیاهو نگران از انتقام اوباما

ديپلماسي ايراني: هر كسي كه اين روزها رسانه‌هاي اسرائيلي را پيگيري كند به اين نكته پي مي‌برد كه انتخابات رياست جمهوري امريكا فقط در اين كشور جريان ندارد بلكه به دغدغه‌اي براي يهودي‌هاي اسرائيل نيز تبديل شده است. به خصوص شور و شوقي كه بر سر رقابت‌هاي انتخاباتي رامني و اوباما وجود دارد و پيگيري‌هايي كه رسانه‌هاي اسرائيل به طور لحظه به لحظه از انتخابات امريكا مي‌كنند.

به گزارش روزنامه القدس العربي، در همين رابطه ايتان هابر كه پيش از اين مدير كل دفتر اسحاق رابين بود در مقاله‌اي كه در روزنامه يديعوت احرونوت منتشر كرده است در اين باره مي‌نويسد كه بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل واقعا خوشحال خواهد شد اگر كه بشنود ميت رامني، نامزد جمهوريخواهان برنده انتخابات امريكا خواهد شد. البته نتانياهو نيز اين حقيقت را خوب مي‌داند كه رامني نمي‌تواند خارج از سياست‌هاي كلي تعريف شده در امريكا كاري انجام دهد. وي در سفري كه به واشنگتن داشت از زبان رامني به روشني شنيد كه به او گفت من اگر رئيس جمهور شوم رئيس جمهور همه ملت امريكا خواهم بود و مجبورم كه سياست‌هاي جديدي كه براي دستگاه سياست خارجي امريكا تعريف شده كه شامل رد استمرار اشغال اراضي فلسطيني است را پيگيري كنم.

در همين رابطه منابع آگاه مي‌گويند كه اطرافيان نخست وزير اسرائيل به دقت انتخابات جاري در امريكا را پيگيري مي‌كنند چرا كه به اين نكته واقفند كه روند انتخابات امريكا و هر كس كه در اين معركه پيروز ميدان شود بر انتخابات اسرائيل تاثير مستقيم خواهد گذاشت.

به گفته يديعوت احرونوت، نتانياهو به شدت از اين نگران است كه در صورت پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري امريكا كه در حال حاضر پيروزي او مسجل شده، اوباما عزم خود را جزم كند كه بخواهد از نتانياهو در انتخابات اسرائيل انتقام بگيرد و براي شكست وي در اين انتخابات وارد عمل شود. به خصوص كه نزديكان پرزيدنت اوباما نخست وزير اسرائيل را رسما متهم مي‌كرده‌اند كه به شكل بسيار بدي در انتخابات امريكا دخالت مي‌كرده است. اين مساله در مناظره سوم اوباما با رامني نيز به روشني خود را نشان داد كه اوباما به رامني گفت كه سفر اخيرت به اسرائيل تنها براي كسب حمايت‌هاي سياسي و مالي بوده است، و رامني پاسخ مي‌دهد كه من همين جا اعلام مي‌كنم در صورتي كه در انتخابات رياست جمهوري پيروز شوم اولين جايي كه خواهم رفت اسرائيل خواهد بود.

به گفته اين روزنامه عبري مسئولان عالي‌رتبه اسرائيلي بر اين باورند كه خشم شديدي در ميان مشاوران، معاونان و نزديكان اوباما از نتانياهو وجود دارد به گونه‌اي كه تلاش خواهند كرد تا به طور مستقيم در جريان انتخابات اسرائيل به وي حمله كنند و براي شكست او تلاش كنند. علاوه بر آن به گفته اين روزنامه نتانياهو به شدت از اين مساله نگران است كه اوباما به محض پيروزي در انتخابات به انتقاد شديد از سياست‌هاي نتانياهو به خصوص در زمان برگزاري انتخابات اسرائيل بپردازد و حتي اقدام به كنار گذاشتن وي از قدرت يا توقف حمايت‌هاي سياسي از اسرائيل در محافل بين‌المللي كند و سياست محكوم كردن اين رژيم به خصوص در سياست‌هايي كه در سرزمين‌هاي اشغالي اعمال مي‌كند را پيش بگيرد.

در همين رابطه هيلاري كلينتون، وزير امور خارجه فعلي امريكا گفت كه پيش‌بيني مي‌كند كه اوباما در دوره دوم دوران رياست جمهوري‌اش تلاش‌هاي جدي‌تري را براي از سرگيري مذاكرات اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها صرف كند.

با اين حال و به رغم اين كه خصومت‌ها در جبهه دو طرف به شدت افزايش يافته، بسياري از تحليلگران بر اين باورند كه اختلاف‌ها و دشمني‌هاي شخصي موجود ميان بنيامين نتانياهو و باراك اوباما تاثيري بر روابط كلي اسرائيل با امريكا نخواهد گذاشت. به اعتقاد آنها باراك اوباما آدم بسيار خونسردي است و هر آن‌چه كه به سودش باشد را با خونسردي تمام انجام مي‌دهد و اگر ببيند كه مثلا نمي‌تواند فلسطيني‌ها يا اسرائيلي‌ها را وادار به مذاكره كند به راحتي از كنار آنها خواهد گذشت.

در مورد پرونده هسته‌اي ايران كه موضوع اصلي اختلاف اوباما با نتانياهو است كه اوباما با هر گونه حمله يك جانبه از سوي اسرائيل به ايران مخالف است، تحليلگران بر اين اعتقادند كه وي همچنان به سياست مخالفت خود با حمله يك جانبه اسرائيل به ايران ادامه خواهد داد و اين مساله‌اي است كه همه جريان‌هاي سياسي در اسرائيل به خوبي به آن واقف هستند. نتانياهو اكنون به اين باور رسيده است كه قطعا در دور بعدي دوران رياست جمهوري باراك اوباما، وي اجازه حمله به تاسيسات هسته‌اي ايران را نخواهد داد. 

کلید واژه ها: انتخابات اسرائیل انتخابات امریکا


نظر شما :