عراق در مرز خود با سوریه 450 کیلومتر دیوار می‌کشد

نگرانی بغداد از آینده دمشق

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۷ کد : ۱۹۰۴۴۷۰ اخبار اصلی
علی دباغ گفت: «ما از پذیرش پناهندگان سوری معذوریم. وضعیت عراق با اردن و ترکیه و لبنان که از آنها استقبال کردند، متفاوت است.»
نگرانی بغداد از آینده دمشق
دیپلماسی ایرانی: پس از آن که برخی منابع خبری عربی مدعی شدند که گذرگاه‌های مرزی سوریه با عراق، ترکیه و اردن به دست مخالفان افتاده و آنها کنترل ورود و خروج به سوریه را به دست گرفته‌اند، دولت عراق اعلام کرد که مرز خود با سوریه را می‌بندد و حتی تصمیم دارد تا در مرز خود با سوریه دیوار بسازد تا از قاچاق و ورود غیر قانونی افراد به کشور جلوگیری کند.

به گزارش روزنامه الزمان، چاپ لندن، این در حالی است که گزارش می‌شود نزدیک به 20 هزار نفر به سمت مرزهای عراق و سوریه روانه شده‌اند ولی دولت عراق اجازه ورود به آنها نداده است.

هفته گذشته اخبار ترور و اعدام 9 شهروند عراقی توسط جریان‌های مخالف حکومت اسد موجی از خشم نزد عراقی‌ها ایجاد کرد و دولت عراق از شهروندان خود خواست که از سفر به سوریه خودداری کنند. همچنین منابع خبری گزارش می‌دهند که ظرف 48 ساعته گذشته بیش از دو هزار تبعه عراقی خاک سوریه را ترک کرده‌اند.

بنا به این گزارش، حالا دولت عراق تصمیم گرفته است تا از موصل تا شهر القائم در استان الانبار دیواری به طول 450 کیلومتر در مرز خود با سوریه بسازد. منابع آگاه گفته‌اند که هدف اصلی این تصمیم نگرانی دولت عراق از مهاجرت خیل عظیمی از اتباع سوری به عراق از منطقه مرزی البوکمال است که پیش‌بینی می‌کند در این صورت نیروهای ارتش آزادیبخش نیز با نفوذ در میان آنها وارد عراق شوند و ارتش سوریه بخواهد بدین ترتیب به جنگ با آنها برخواسته و وارد خاک عراق شود. ارتش آزادیبخش چند روزی است که کنترل شهر مرزی بوکمال را در اختیار گرفته است.

علی دباغ، سخنگوی دولت عراق در این باره گفت: «ما از پذیرش پناهندگان سوری معذوریم. وضعیت عراق با اردن و ترکیه و لبنان که از آنها استقبال کردند، متفاوت است.»

منابع آگاه تاکید می‌کنند که دولت عراق از این می‌ترسد که ارتش آزادیبخش پناهندگان را به خاک خود هدایت کند و این مساله به حمله نیروهای نظامی سوری منجر شود و آن‌گاه بغداد مجبور شود که با واکنش نظامی ارتش سوریه برخورد کند یا این که در برابر تعرض به خاک خود سکوت اختیار کند.

عراقی‌ها همچنین از این نگرانند که با آمدن پناهندگان سوری به عراق عملیات کمک‌رسانی به ارتش آزادیبخش و رساندن تجهیزات و داور به آنها آسان‌تر شود و این مساله در روابط آنها با حکومت سوریه خلل ایجاد کند.

در حال حاضر دولت عراق اعلام کرده است که گذرگاه مرزی التنف را برای استقال از عراقی‌هایی که از سوریه به کشور باز می‌گردند، باز گذاشته است.

در عین حال گفته می‌شود که شمار بسیاری از عراقی‌ها در مناطق درگیری در سوریه کشته شده‌اند ولی دولت عراق از تخمین و شمارش میزان کشته شدگان ناتوان است. برخی شهروندان عراقی نیز از ناتوانی دولت در کمک به آنها برای خروج از سوریه ناخرسند هستند و عده‌ای نیز می‌گویند که سفارت عراق برای کمک‌ به آنها همکاری لازم را نمی‌کند. گفته می‌شود تا کنون 2300 شهروند عراقی از گذرگاه النتف عبور کرده و وارد خاک عراق شده‌اند و تحت نظارت صلیب سرخ و وزارت بهداشت عراق در اردودگاهی در نزدیکی مرز اسکان داده شده‌اند.

در همین رابطه گفته می‌شود دولت عراق برای جلوگیری از نفوذ ارتش آزادبیخش به شهر مرزی القائم در استان الانبار نیروی نظامی وارد این شهر کرده و کنترل شهر را به طور کامل در اختیار گرفته است. روز جمعه اخباری منتشر شده بود مبنی بر این که ارتش آزادیبخش قصد ورود به این شهر را دارد و می‌خواهد ضمن در اختیار گرفتن کنترل آن این شهر را به یک منطقه پشتیبانی برای خود تبدیل کند.

در حال حاضر گفته می‌شود در حدود 30 هزار شهروند عراقی در سوریه ساکن است که دولت سوریه آنها را متهم به همکاری با مخالفان و مخالفان نیز آنها را متهم به حمایت از نظام اسد می‌کنند. این وضعیت باعث ایجاد مزاحمت‌هایی برای آنها شده است.

از سوی دیگر ارتش عراق پس از آن که اعلام شد شورشیان مخالف نظام سوریه کنترل گذرگاه مرزی جدران خرسانیه را به دست گرفته‌اند، این منطقه مرزی را بسته و اجازه هیچ گونه ورود و خروجی را نمی‌دهند. این گذرگاه یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های مرزی میان سوریه و عراق محسوب می‌شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :