ارزیابی نشست دو روزه وین

ایران برای توافق آماده به نظر نمی رسد!

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۰۱۳۲۸ ترجمه برگزیده
مارک فیزپاتریکت می گوید تهران همچنان به رویکرد سابق خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد و این درحالی است که نشست وین بر نشست بغداد سایه افکنده است. این رویکرد ایران نشان می دهد که نمی توان به توافقی در نشست بغداد امیدوار بود که بتواند اوضاع را آرام تر کند.
ایران برای توافق آماده به نظر نمی رسد!

دیپلماسی ایرانی: پس از 3 ماه وقفه در مذاکرات بی نتیجه ای که بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران برگزار شده بود، دور تازه ای از این مذاکرات در وین برگزار شد. هرچند گمان می رفت با توجه به حساسیت این نشست، جمهوری اسلامی گامی رو به جلو در این گفت و گو ها بردارد که نشان دهنده جدیت در حصول توافق باشد، اما رویکرد تهران به گونه ای بوده که برخی رسانه ها آن را آماده نبودن تهران برای توافق ارزیابی کرده اند.

پارچین، سایت نظامی در جنوب شرق تهران که عدم دسترسی به آن در جریان سفر بازرسان به ایران( بهمن ماه) موجب شد مدیر کل آژانس مذاکرات را بی نتیجه توصیف کند، اکنون در وین نیز دردسر ساز شده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در موضع گیری های خود پیش از نشست وین اعلام کرده بود که دسترسی به پارچین محور اصلی این گفت و گو ها خواهد بود. اما تهران واکنشی به این درخواست نشان نداد و به نظر می رسد که در گفت و گو های وین که پشت درهای بسته انجام شده نیز از این درخواست آژانس استقبال نکرده است.

این در حالی است که پیش از این شماری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که موفقیت یا شکست مذاکرات وین، نقش تعیین کننده ای در مذاکرات هسته ای بغداد دارد که هفته آینده بین ایران و 6 قدرت جهانی برگزارخواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مارک فیزپاتریک، از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک گزارش می دهد که تهران همچنان به رویکرد سابق خود در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می دهد و این درحالی است که نشست وین بر نشست بغداد سایه افکنده است. بنا بر اظهار نظر وی، رفتار تهران در وین نشان می دهد که در موضع توافق قرار دارد با خیر. اما به نظر می رسد که جمهوری اسلامی قصد دارد در نشست وین منافعی برای نشست بغداد به دست آورد.

این تحلیلگر سرشناس در ادامه یادآور شده است که این رویکرد ایران نشان می دهد که نمی توان به توافقی در نشست بغداد امیدوار بود که بتواند اوضاع را آرام تر کند.

این در حالی است که اخیرا برخی مقامات ایرانی نیز تصریح کرده اند که نباید از نشست بغداد انتظار توافق داشت.

این موضع گیری ها در شرایطی مطرح می شود که در صورت بی نتیجه ماندن نشست بغداد ، احتمال داغ شدن موضوع اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران وجود دارد. از سوی دیگر تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که 11 تیرماه زمان اعمال آن اعلام شده نیز به قوت خود باقی می ماند. آن هم در شرایطی که برخی مقامات در اتحادیه اروپا با توجه به فضای مثبت مذاکرات استانبول در ماه آوریل از احتمال تعلیق برخی تحریم ها و جایگزین کردن آنها خبر داده بودند.

از سوی دیگر مساله تعلیق غنی سازی 20 درصدی نیز از سوی غرب مطرح است که ایران به طور صریح اعلام کرده که حق انجام این عملیات را دارد.

روزنامه اورشلیم پست به نقل از دنیس راس، مشاور سابق کاخ سفید در امور ایران گزارش داده است که ایران برای نشان دادن جدیت خود در حل مساله هسته ای باید ساعت را در غنی سازی اورانیوم متوقف کند. به این معنی که عملیات غنی سازی 20 درصدی را متوقف کرده و ذخایر اورانیوم غنی شده را نیز به خارج منتقل کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز با اشاره به نشست وین این نکته را یادآور شده که این نشست به دقت زیر نظر کشور هایی قرار دارد که قرار است هفته آینده پای میز مذاکره با ایران بنشینند.

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی ادعا کرده که تیم مذاکره کنندگان هسته ای ایران بیش از تمایل به دستیابی به یک چارچوب هماهنگ و جامع به خرید زمان و پافشاری بر حق تهران برای غنی سازی تمایل دارند.

هرچند که علی اصغر سلطانیه پیش از ورود به سالن مذاکرات وین در روز سه شنبه فضای مذاکرات را مانند همیشه مثبت و سازنده ارزیابی کرده بود اما حمید رضا ترقی، مشاور آیت الله خامنه ای که هدایت مذاکرات هسته ای را بر عهده دارد اعلام کرده که جمهوری اسلامی بدون نقض قوانین بین المللی و پیمان منع اشاعه هسته ای از خط قرمز های غرب عبور کرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

نظر شما :