از رایس آمریکایی تا لاوروف روسی

نسخه هایی که برای ایران تجویز شد

۰۲ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۸ کد : ۱۸۹۹۱۶۹ اخبار اصلی
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق آمریکا برخلاف همتای روس خود بر لزوم دم دست نگاه داشتن گزینه نظامی علیه تهران تاکید دارد
نسخه هایی که برای ایران تجویز شد
دیپلماسی ایرانی :  درست در روزهایی که ایرانیان تعطیلات نوروز را پشت سر می گذارند و چندان غرق در سیاست نیستند، بحث تشدید تحریم ها علیه ایران و راهکارهای مقابله با تهدیدی که غربی ها خود از برنامه هسته ای ایران برای خود ساخته اند، باز در محافل بین المللی آغاز شده است. از اروپایی ها که تحریم نفت و بانک مرکزی ایران را رقم زدند و گویا اکنون از نتیجه آن راضی نیستند تا آمریکایی ها که یک بار در گفتگو با مقام های اسرائیلی ادعا می کنند ایران برنامه هسته ای برای تولید سلاح ندارد و بار دیگر به استناد به همین برنامه تهران را تحریم می کنند. این بار مقام های سابق دولت جمهوری خواه پیشین به ریاست جمهوری جورج بوش نیز به میدان آمده اند و در خصوص ایران به کاخ سفیدنشین های فعلی مشاوره می دهند. کاندولیز رایس که پیش از هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده بود و از مدافعان حمله به افغانستان و عراق در تازه ترین موضع گیری خود را وارد بازی کرده و تاکید می کند که ایران هرگز نباید مجوز دستیابی به تسلیحات هسته ای را در اختیار داشته باشد. او از باراک اوباما رئیس جمهوری دموکرات امریکا که این روزها سخت سرگرم مناقشه های انتخاباتی هم است می خواهد که دست از بازی در دو حوزه با ایران برداشته و نشانه های تلفیقی به سمت تهران هدف گیری نکند. رایس در این سخنان و در لفافه تلاش می کند به آقای اوباما بفهماند که بهتر است در خصوص توسل به گزینه نظامی علیه ایران جدی تر برخورد کرده و سیگنال های متفاوت به تهران نفرستد.

رایس در یک برنامه تلویزیونی در این خصوص گفت: در حال حاضر مهم ترین مساله این است که ما با تمام قوا به ایرانی ها بفهمانیم که نمی توانیم به آنها مجوز دستیابی به تسلیحات هسته ای را بدهیم. این بدان معنا است که ما باید گزینه نظامی را روی میز و کنار دست خود به نشانه چماق نگاه داریم. ایرانی ها باید بدانند که ما هرلحظه می توانیم از این چماق استفاده کنیم. امریکا نمی تواند در خصوص این پرونده سیگنال های متفاوت و دم به دمی از خود بروز دهد. باید پیامی بسیار قوی و بسیار واضح باشد.
زمانی که از خانم رایس پرسیده شد منظور شما از سیگنال های متفاوت چیست؟وی در پاسخ گفت: رئیس جمهوری می گوید که گزینه نظامی را کنار دست خود داشته و می تواند از آن استفاده کند. اما پس از این ادعا دوباره زمزه هایی از گوشه و کنار می شنوید که این پرسش را مطرح می کند: آیا اوباما به معنای تمام کلمه از این گزینه استفاده خواهد کرد؟ ایرانی ها نیز شاهد این شک و تردید درونی ما هستند. بنابراین بهتر است رئیس جمهوری تمامی حرف های تاکنون زده را یکی کرده و تاکید کند که اگر لازم باشد دست به سلاح هم خواهد برد.

این سخنان رایس در حالی مطرح می شود که باراک اوباما هنگام حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در امریکا در ایتدای ماه جاری میلادی ، به صراحت اعلام کرد که از گزینه نظامی در قبال ایران در صورت ناچاری استفاده خواهد کرد.
رایس که این روزهای خود را با حضور در برنامه های تلویزیونی متفاوت می گذراند پیش از این در گفتگو با ای بی سی تاکید کرده بود که حمله نظامی به تهران با ریسک های بیشمار و تبعات بسیار همراه خواهد بود. وی در بخش هایی از سخنان خود تاکید کرد که این دیدگاه باراک اوباما که جهان نمی تواند ریسک پذیرفتن ایران هسته ای را بپذیرد به نظر جورج بوش رئیس جمهوری امریکا شبیه بوده و البته مورد تایید او نیز است: هیچ کس نمی تواند و نمی خواهد شاهد ایران هسته ای در خاورمیانه باشد.

زمانی که از خانم رایس در خصوص احتمال دعوت یکی از کاندیداها از او برای پذیرفتن سمت معاون اول رئیس جمهور سوال شد وی بلافاصله گفت: در حال حاضر جمهوری خواهان برای این پست کاندیداهای بسیار خوبی دارند. من به سیاست ورزی و نه الزاما سیاستمدار بودن علاقه بسیاری دارم. آنها بی شک چهره مطلوب و مد نظر خود را پیدا خواهند کرد.

لاوروف مقابل رایس
درست در فضایی که وزیر امور خارجه سابق امریکا از روی میز گذاشتن گزینه نظامی علیه ایران حمایت می کند، همتای روس او در مسکو نظری کاملا متفاوت با وی داشته و تاکید می کند که رفتار خشونت آمیز با ایران تنها و تنها یک نتیجه به دنبال خواهد داشت و آن هم تهدید سلامت معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته ای موسوم به ان پی تی خواهد بود.
سرگی لاوروف که کشورش بارها و بارها بر لزوم نگاه عاقلانه و منطقی به پرونده هسته ای ایران و اجتناب از برخورد احساسی و هیجانی تاکید داشته در این خصوص می گوید: حمله به ایران تنها می تواند برنامه هسته ای این کشور را برای مدتی به تعلیق بیاندازد. این حمله هیچ گاه و تحت هیچ شرایطی نمی تواند مهر پایان و دایمی بر برنامه های هسته ای تهران باشد. همانگونه که مقام های امریکایی متعدد با استناد به گزارش های سازمان سیا تاکید دارند هیچ گونه دلیل مستدلی وجود ندارد که نشان دهنده تصمیم سیاسی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای باشد. اما در شرایطی که این حمله رخ دهد بی شک ایرانی ها در اتخاذ این تصمیم راسخ خواهند شد.
لاوروف در ادامه سخنان خود گریزی هم به داستان معمر قذافی رهبر سابق لیبی زده و می گوید: نسخه ای که برای انهدام تسلیحات هسته ای او پیچیده شد و سپس برخوردی که غرب با او در برکناری اش داشت کشورهای بسیاری را به این فکر واداشت  که اگر قذافی تسلیحات او را در اختیار امریکایی ها و اروپایی ها قرار نداده بود می توانست از خود دفاع کند.
لاوروف در انتهای کلام خود تاکید کرد که تحریم هایی که تاکنون بر بخش های متفاوت ایران اعمال شده تنها منجر به فشارهای اقتصادی گردیده و تاثیری بر برنامه هسته ای ایران نداشته است.

 

نظر شما :