چرا اروپایی‌ها ایران را دوست دارند؟

۲۰ آبان ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۷۷۶۲ اروپا
آیا قاره سبزنشین‌ها همچنان دست ایران را در حوزه اقتصادی در دست نگاه خواهند داشت؟ ویکلی استاندارد با توجه به جنجال میان ایران و امریکا بر سر ادعای واشنگتن در خصوص تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده، به رابطه میان تهران با اروپایی‌های پرداخته و می‌نویسد...
چرا اروپایی‌ها ایران را دوست دارند؟
دیپلماسی ایرانی: آیا قاره سبزنشین‌ها همچنان دست ایران را در حوزه اقتصادی در دست نگاه خواهند داشت؟ ویکلی استاندارد با توجه به جنجال میان ایران و امریکا بر سر ادعای واشنگتن در خصوص تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان در خاک ایالات متحده، به رابطه میان تهران با اروپایی‌های پرداخته و می‌نویسد:

ادعای امریکایی‌ها در خصوص توطئه ایران برای قتل سفیر عربستان سعودی در ایالات متحده که جنجال بسیاری در رسانه‌های غربی به راه انداخت هم نتوانست اروپا را از ادامه در آغوش کشیدن ایرانی‌ها منصرف کند.

پنج قانونگذار اروپایی از جمله اعضای پارلمان آلمان، باربارا لوخبیلر و کورت لشنر، قرار بود برای ملاقات با سیاستمداران ایرانی این هفته به تهران سفر کنند. این سفر سیاسی حدود 10000 یورو از بودجه مالیات دهندگان اتحادیه اروپا هزینه داشت. ( با این حال چهارشنبه گذشته ایران از صدور ویزا برای تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا پیش از سفر پنج روزه خودداری کرد.)

اتحادیه اروپا هنوز ایران را مهم‌ترین شریک تجارت جهانی خود می‌داند. در سال 2010 حجم کل تجارت بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا بیش از 25 میلیارد یورو تخمین زده شد. واردات اتحادیه اروپا از بخش انرژی ایران حدود 90 درصد از نیاز این قاره به انرژی است.

این روزنامه امریکایی در ادامه ادعا می کند که ایران متعاقبا سود‌های حاصل از این قراردادها در حوزه انرژی را خرج فعالیت‌های غیر قانونی هسته‌ای و حمایت از حزب‌الله لبنان و حماس در نوار غره کرده است!

نویسنده این مطلب به منظور واقعی جلوه دادن ادعای امریکایی‌ها در خصوص ترور سفیر عربستان در خاک این کشور توسط ایران به تحریف تاریخ پرداخته و می نویسد:اروپا سهم خود از حملات تروریستی ایران را گرفته است! در سال 1989، ایران رهبر کرد‌های مخالف و دو همکار او در وین را به قتل رساند! بنا بر گزارشی در روزنامه " استاندارد" اتریش، سخنگوی حزب سبز اتریش پیتر پلز به مقامات دولتی در وین گفت که شواهد بسیار قانع کننده‌ای برای اثبات اینکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، در قتل رهبر کرد‌های ایران عبدالرحمان قاسملو دخالت داشته است، وجود دارد! این ادعا در حالی از سوی ویکلی استاندارد مطرح می شود که اروپایی‌ها در هیچ دادگاه بین المللی مدارک مستدل برای اثبات این ادعا ارائه نکردند.

نویسنده در ادامه می نویسد: سه سال بعد، در سال 1992، تیراندازی منجر به قتل مخالفین کرد جمهوری اسلامی ایران در رستوران میکونوس در برلین شد. دادگاه آلمان بعدها ایران را مسئول این داستان معرفی کرد!

شرکت‌‌های اروپایی همچنان به دنبال تجارت با ایران هستند و دولت آنها تلاش کمی برای متوقف کردن آنها می‌کند.آلمان، با تجارت سالانه در کل حدود 4 میلیارد یورو، همچنان شریک تجاری شماره یک اتحادیه اروپا برای ایران است. در طول نیمه اول سال 2011، واردات آلمان از کالا‌های ایرانی به 435 میلیون یورو از 382 میلیون یورو درمدت زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافت. در مدت زمان مشابه مصرف گاز و نفت آلمان از ایران به 280 میلیون یورو از 197 میلیون یورو در نیمه اول سال 2010 افزایش یافت.

در مقابل تازه‌ترین داستان امریکایی‌ها ، استوران استیونسون نماینده بریتانیایی پارلمان اروپا از حزب محافظه کار، به اعتبار خود این موضوع را " گامی عمیقا پس‌رونده " توصیف کرد .

با این وجود در هفته گذشته، در روزی که ایران عدم صدور ویزا برای هیئت اروپایی را تکذیب کرد، شورای امور خارجه روابط خارجی آلمان (DGAP)، یکی از سازمان‌های پژوهشی پیشرو در وزارت خارجه آلمان و شاخه ای از سازمان بودجه وزارت خارجه آلمان، میزبان معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین، بود. پاول فول مالتزان، رئیس کل DGAP و سفیر پیشین آلمان در ایران، فرزین را به برلین دعوت کرده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به تمام انتقادها افزود که" قانونگذاران آلمان آزادند تا با هرکس که تمایل دارند ملاقات کنند."

روبرشت پولنز،رئیس جنجالی کمیته امور خارجی مجلس فدرال و عضو حزب اتحادیه دموکرات مسیحی آنگلا مرکل، نیز با فرزین ملاقات کرد. در ماه ژوئن پولنز صمیمانه از هیئت نمایندگان مجلس ایران به مجلس فدرال استقبال کرد.

ویکلی استاندارد در ادامه رویکرد انتقادی از سیاست اروپا در قبال ایران می نویسد:رهبران ایران کاملا روشن کرده‌اند که علاقه‌ای ندارند تا طبق قوانین عمل کنند! در این فضا رهبران اروپایی با یک اتخاب روبرو هستند. اگر در مورد توقف برنامه هسته‌ای ایران مصمم هستند، باید همه نوع حمایت خود را از تهران پایان دهند.

گام‌های اول شامل تحریم بانک مرکزی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران خواهد بود. در حالی که دولت جورج بوش در سال 2007 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را با عنوان نهاد تروریست جهانی تحریم کرد! اتحادیه اروپا، به ویژه آلمان، قاطعانه در مقابل جریمه کردن سپاه پاسداران مقاومت کرد.

 

( ۱ )

نظر شما :