ویلیام هگ:

مساله هسته‌ای ایران اضطراری‌تر می‌شود

۲۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۷۲۰۴ پرونده هسته ای
ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شده است که مواجه با برنامه هسته‌ای ایران در سال آینده میلادی اضطراری‌‌تر خواهد شد و جهان نباید به دلیل تمرکز بر بهار عربی و خیزش‌های مردمی خاورمیانه از فعالیت‌های هسته ای ایران غافل شود.
مساله هسته‌ای ایران اضطراری‌تر می‌شود
دیپلماسی ایرانی: ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شده است که مواجه با برنامه هسته‌ای ایران در سال آینده میلادی اضطراری‌‌تر خواهد شد و جهان نباید به دلیل تمرکز بر بهار عربی و خیزش‌های مردمی خاورمیانه از فعالیت‌های هسته ای ایران غافل شود.

وی تاکید کرده است که اتهامات وارده به ایران از سوی آمریکا در خصوص دست داشتن در طرح ترور سفیر عربستان در ایالات متحده مساله‌ای جدا از پرونده هسته‌ای ایران و تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای است که باید حل شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از هگ گزارش داد که ایالات متحده باید فشار بیشتری را علیه ایران اعمال کند که هم اکنون نیز با تحریم‌های بین المللی مواجه است.  وزیر امور خارجه انگلیس در این مصاحبه مدعی شد که مساله هسته‌ای ایران در سال آینده اضطراری‌تر خواهد شد، چرا که ایران فعالیت های هسته‌ای خود را شتاب بخشیده و تاسیسات سانتریفوژ‌ها را به زیر زمین منتقل کرده است.

وی در خصوص گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که به زودی در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران منتشر خواهد شد ، گفت: از جزئیات این گزارش آگاهی ندارم اما به نظر ما ماهیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز نیست. این در حالی است که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که قصد دارد منابع ابراز نگرانی خود در مورد ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به زودی در غالب گزارشی منتشر خواهد کرد. با این حال هگ خاطرنشان کرد که در صورت تغییر نکردن سیاست ایران، انگلیس به دنبال افزایش فشار‌ها خواهد بود و احتمالا گزارش آژانس این دیدگاه را تقویت خواهد کرد.

بخش دیگری از گفت و گوی رویترز با هگ به ادعای آمریکا در مورد ترور عادل الجبیر اختصاص دارد. وزیر امور خارجه انگلیس تاکید دارد که اتهام وارده به ایران مانعی در جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی نیست. این در حالی است که شماری از کارشناسان پیش بینی کرده اند که این اتهام ، آخرین ضربه به روند دیپلماتیک به کار گرفته شده در مورد ایران است که دولت اوباما امیدوار بود آن را به نتیجه برساند. اما هگ ادعا می کند که پرونده ترور از پرونده هسته‌ای متمایز است اما در عین حال این اتهام به بهبود فضای حاکم بر روابط کمک نخواهد کرد.

وی بر این باور است که همواره امید به از سرگیری مذاکرات با ایران وجود خواهد داشت اما اقدامی فوری در این زمینه انجام نخواهد شد.

 

نظر شما :