وزير دفاع جديد آمريکا درباره ايران چگونه فکر مى کند؟

۱۳ اسفند ۱۳۸۵ | ۲۲:۱۱ کد : ۱۷ گفتگو
رابرت گيتس، وزير دفاع جديد آمريکا در جريان جلسه دريافت راى اعتماد از کنگره آمريکا که در تاريخ 7 دسامبر 2006 برگزار شد، نقطه‌نظرات خود درباره بحران هسته‌اى ايران بيان کرد.
وزير دفاع جديد آمريکا درباره ايران چگونه فکر مى کند؟

رابرت گيتس، وزير دفاع جديد آمريکا در جريان جلسه دريافت راى اعتماد از کنگره آمريکا که در تاريخ 7 دسامبر 2006 برگزار شد، نقطه‌نظرات خود درباره بحران هسته‌اى ايران و احتمال درگيرى نظامى با اين کشور در پاسخ به سئوالات دو سناتور دمکرات و جمهورى‌خواه بيان کرد.

متن پرسش و پاسخ رابرت برد (سناتور دمکرات از ويرجيناى غربى) و ليندسى گراهام (سناتور جمهورى‌خواه از کاروليناى جنوبى) با وزير دفاع آمريکا در پى مى‌آيد.

 

سناتور رابرت برد (دمکرات): شما از حمله نظامى به ايران پشتيبانى مى‌کنيد؟

 

رابرت گيتس: به اعتقاد من اقدام نظامى عليه ايران مطلقاً آخرين چاره و راه‌حل ما خواهد بود؛ ما هر مشکلى هم که با ايران داشته باشيم، انتخاب اول ما بايد تلاش‌هاى ديپلماتيک و همکارى با متحدان اروپايى‌مان براى مقابله با مسائلى باشد که ايران براى ما به وجود آورده است. ما در عراق ديديم هنگامى که جنگ آغاز شود، روند آن تا حد زيادى غيرقابل پيش‌بينى خواهد بود. به اعتقاد من پيامدهاى يک درگيرى نظامى با ايران، نسبتاً گسترده و دامنه‌دار خواهد بود. به همين خاطر، من درگيرى نظامى با ايران را به هيچ‌وجه توصيه نمى‌کنم، مگر به عنوان آخرين راه‌حل و هنگامى که ما احساس کنيم منافع حياتى‌مان در معرض تهديد قرار گرفته است.

سناتور برد: به اعتقاد شما رئيس‌جمهور طبق مصوبه يازده سپتامبر (جنگ عليه تروريسم) يا مصوبه جنگ با عراق اختيار حمله به ايران يا سوريه را دارد؟

 

رابرت گيتس: تا آن جايى که من از اين دو مصوبه اطلاع دارم، خير. 

سناتور برد: لطفاً به طور مختصر ديدگاه خود را نسبت به پيامدهاى احتمالى حمله نظامى به ايران تشريح کنيد. 

رابرت گيتس: حرف زدن درباره موقعيت‌هاى فرضى اين‌چنينى، چندان خوشايند نيست. من فکر مى‌کنم که هر چند ايران توانايى حمله نظامى مستقيم به آمريکا را ندارد، اما توانايى بالقوه اين کشور براى بستن خليج فارس به روى صادرات نفت و ايجاد موج جديدى از تروريسم در خاورميانه، اروپا و حتى آمريکا، تا حد زيادى واقعى است. ايران در حال حاضر نيز مطمئنا کار چندانى براى بهبود اوضاع عراق انجام نمى‌دهد و به منافع ما در اين کشور خسارت مى‌زند، اما فکر مى‌کنم ايران توانايى اين را دارد که بسيار بيش از اين‌ها به منافع آمريکا در عراق آسيب وارد کند. فکر مى‌کنم ايران مى‌تواند سلاح‌هاى کشتار جمعى خاصى مانند سلاح‌هاى شيميايى و بيولوژيک را در اختيار گروه‌هاى تروريستى قرار دهد. توانايى اين کشور براى وادار کردن حزب‌الله به ايجاد ناآرامى و بى‌ثباتى بيشتر در لبنان نيز تا حد زيادى واقعى است. به اين ترتيب هر چند توانايى ايران براى مقابله به مثل به شيوه‌هاى نظامى متعارف محدود است، اما اين کشور توانايى انجام تمام اقداماتى که ذکر کردم و شايد بسيارى اقدامات ديگر را دارد.

سناتور برد: پس شما اعتقاد داريد که حمله به ايران يا سوريه موجب افزايش خشونت‌ها در عراق افزايش تلفات سربازان آمريکايى در اين کشور خواهد شد؟

 

رابرت گيتس: بله، احتمال اين امر بسيار زياد است.

سناتور ليندسى گراهام (جمهورى‌خواه): به اعتقاد شما ايران در پى دستيابى به سلاح اتمى است؟

 

رابرت گيتس: بله، به اعتقاد من چنين است.

 سناتور گراهام: به اعتقاد شما وقتى رئيس‌جمهور ايران مى‌گويد که چنين نيست، دروغ مى‌گويد؟

 

رابرت گيتس: بله.

سناتور گراهام: رئيس جمهور ايران به صراحت وجود هولوکاست را نفى کرده است و آشکارا گفته است که اسرائيل بايد از نقشه جهان محو شود. به نظر شما او شوخى مى‌کند؟

 

رابرت گيتس: نه، فکر نمى‌کنم ايشان شوخى کنند... اما فکر مى‌کنم در ايران قدرت‌هاى بالاترى از رئيس جمهور نيز وجود دارد. همچنين فکر مى‌کنم هر چند ايران به شدت در پى دستيابى به سلاح هسته‌اى است، اما در درجه اول به آن به عنوان يک سلاح بازدارنده نگاه مى‌کند. ايران در محاصره قدرت‌هاى اتمى قرار دارد: پاکستان در شرق، روسيه در شمال، اسرائيل در غرب و همچنين حضور نيروهاى ما در خليج فارس...

 

سناتور گراهام: شما مى‌توانيد به اسرائيلى‌ها اطمينان دهيد که ايران در صورت دستيابى به سلاح هسته‌اى، با آن به اسرائيل حمله نمى‌کند.

رابرت گيتس: خير جناب سناتور، فکر نمى‌کنم هيچ کس قادر به ارائه چنين تضمينى باشد.

( ۱ )

نظر شما :