سپر دفاع موشکی، آتشی که ترکیه با آن بازی می‌کند

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۸ کد : ۱۶۹۴۴ اروپا
ترکیه دیگر برای امریکا ژاندارم ژاندارم‌های خاورمیانه شده است. آنکارا با پذیرفتن استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود آن هم در مرزهای شرقی نزدیک مرزهای ایران و روسیه به طرح پیمان آتلانتیک شمالی و امریکا برای تبدیل شدن خاکش به جایی برای جنگ‌افروزی علیه ایران موافقت کرده است.
سپر دفاع موشکی، آتشی که ترکیه با آن بازی می‌کند
دیپلماسی ایرانی: ترکیه با پذیرفتن میزبانی از سپر دفاع موشکی ناتو در خاک خود علنا پذیرفت که به جایی برای نفوذ و حتی جنگ‌افروزی امریکا و متحدانش در ناتو علیه ایران باشد. اگر چه احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در دیدار با معاون وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرده است که به هیچ وجه کشورش اجازه نمی‌دهد که جایی برای حمله نظامی یا جنگ‌افروزی علیه ایران باشد اما حقیقت این است که هنگامی که ترکیه می‌پذیرد که میزبان سپر دفاع موشکی غرب علیه ایران باشد، دیگر نمی‌تواند از عواقب و مسئولیت‌های آن شانه خالی کند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم سمیر صالحه به این موضوع پرداخته و ضمن انتقاد از ترکیه بر سر پذیرفتن استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود می‌نویسد: ترکیه دیگر برای امریکا ژاندارم ژاندارم‌های خاورمیانه شده است. آنکارا با پذیرفتن استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود آن هم در مرزهای شرقی نزدیک مرزهای ایران و روسیه به طرح پیمان آتلانتیک شمالی و امریکا برای تبدیل شدن خاکش به جایی برای جنگ‌افروزی علیه ایران موافقت کرده است. بارها گفته‌ایم که ترکیه نباید اجازه دهد خاکش به جایی برای مانورهای نیروهای ناتو علیه ایران تبدیل شود، و آنکارا نباید بگذارد که به قیمت حفظ هم‌پیمانی با اروپا مرکز ثقل خود با ایران را از دست بدهد.

وی در ادامه می‌نویسد: این که بگوییم مسابقه تسلیحاتی در بالاترین حد ممکن میان ایران و اسرائیل در منطقه در خواهد گرفت، توهمی بیش نیست، این هم که از ترکیه خواست شود تعامل خود را با اسرائیل و غرب آن هم پس از شش دهه فعالیت مداوم، متوقف کند نیز خواسته عبثی بیش نیست. دولت عدالت و توسعه گفته است که خود را ملزم به پذیرفتن توافقات پیمان ناتو در استقرار سپر دفاع موشکی در خاک خود نمی‌کند و این یک مساله روتینی است و نباید درباره آن بزرگ‌نمایی کرد. با همین دیدگاه قصد هم ندارد برای تصویب چنین تصمیمی به پارلمان برود و موضوع را با مخالفان به بحث بنشیند اگر چه مخالفان نیز تا کنون شنیده نشده که مخالفتی با این تصمیم دولت داشته باشند.

سمیر صالحه در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: ترک‌ها این حقیقت را درک نمی‌کنند که با این کار دست به چه ریسک بزرگی زده‌اند. آنها نه تنها ممکن است ایران را به عنوان یکی از مهمترین منطقه‌ای‌شان از دست بدهند بلکه حتی روس‌ها را نیز مجبور می‌کنند که در روابط‌شان با آنکارا تجدید نظر کنند که این مساله دیپلماسی به صفر رساندن مشکلات با همسایگان را که ترکیه همواره شعار آن را سر می‌داد، بی‌معنا می‌کند. واکنش روسیه به این تصمیم ترکیه بسیار سریع و قاطعانه بود، آنها در پاسخ به این حرکت ترک‌ها اعلام کردند که به یونان 2.5 میلیارد یورو وام کم‌بهره می‌دهند و هم‌زمان نیز اعلام کردند در پروژه‌های اکتشاف نفت و گاز در جنوب شرقی دریای مدیترانه سرمایه‌گذاری خواهند کرد تا بدین ترتیب به زودی شاهد سردی در روابط ترکیه – روسیه باشیم.

وی سپس به برگه‌های برنده ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: ایرانی‌ها برگه‌های برنده بسیاری دارند. یکی از آنها انتقال گاز، این ماده حیاتی و حساس برای ترک‌ها است که اگر روس‌ها به حمایت از تصمیم دولت احمدی نژاد برای قطع گاز بر آیند به آسانی می‌توانند از این برگه استفاده کنند.

او سپس به القائات اشتباهی که به ترک‌ها از جانب غربی‌ها شده اشاره می‌کند و می‌نویسد: مشخص نیست چه کسی در گوش مقام‌های ترک خوانده است که نفوذ منطقه‌ای ایران به زودی کاسته می‌شود و این مساله به نفع ترک‌ها تمام خواهد شد که ترک‌ها این گونه به خلسه افتاده‌اند، دولت ترکیه باید این حقیقت را بداند که هر گونه خوش‌خدمتی که برای رهبران ناتو بکند باز هم جایگاه در خور شانش را در این پیمان نخواهد یافت. ترکیه باید این حقیقت را درک کند که هر گونه کج‌روی در رابطه با ایران می‌تواند بر حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه که در حال حاضر به بیش از 12 میلیارد دلار رسیده است اثر بگذارد و این به معنای زنگ خطر اقتصادی بزرگی برای ترکیه محسوب می‌شود. اظهارات اخیر مقامات ایرانی که به ترکیه هشدار دادند که وارد بازی دو گانه غرب – اسرائیل نشود هشداری به جا است که همان طور که ایرانی‌ها می‌گویند در حقیقت حمایتی از سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت نتانیاهو در منطقه محسوب می‌شود. دولتی که آنکارا با قطعی روابط خود با آن به نوعی تلاش کرده خود را مدافع جریان‌های ضد اسرائیلی در منطقه نشان دهد.

در پایان این یادداشت آمده است: شاید ایرانی‌ها با استقرار سپر دفاع موشکی در ترکیه خشم خود را بی‌محابا به این تصمیم ترک‌ها و ناتو نشان دادند ولی حقیقت این است که در کنار این هدف، هدف اصلی روسیه است که ترکیه فراموش کرده در رقابت تسلیحاتی با ناتو به سر می‌برد و می‌تواند زحمت‌های بسیاری را برای ترک‌ها ایجاد کند. ترکیه نباید فراموش کند که با این حرکت باعث نزدیکی ایران به روسیه شده و یک رقابت تنگاتنگ منطقه‌ای با غرب به راه انداخته که لاجرم خود نیز در جبهه غرب قرار گرفته است.

 

نظر شما :