جناب اردوغان اعراب از ترکیه کینه دارند

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۰۱:۵۵ کد : ۱۶۳۷۱ اروپا
سفرهای منطقه‌ای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه آن طور هم که تصور می‌شود با استقبال مواجه نشده است. سفرهای او به مصر، لیبی و تونس با انتقادهای بسیاری از تحلیلگران عرب مواجه شده و برخی او را متهم به سوء استفاده از انقلاب‌های منطقه‌ای برای رسیدن به منافع خاص خود کرده‌اند.
جناب اردوغان اعراب از ترکیه کینه دارند
دیپلماسی ایرانی: سفرهای منطقه‌ای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه آن طور هم که تصور می‌شود با استقبال مواجه نشده است. سفرهای او به مصر، لیبی و تونس با انتقادهای بسیاری از تحلیلگران عرب مواجه شده و برخی او را متهم به سوء استفاده از انقلاب‌های منطقه‌ای برای رسیدن به منافع خاص خود کرده‌اند. در این میان روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن یکی از روزنامه‌هایی است که انتقادهای صریحی از سفرهای نخست‌وزیر ترکیه به منطقه داشته است و با توجه به وابستگی این روزنامه به عربستان سعودی می‌توان این گونه برداشت کرد که عربستان سعودی نیز بر خلاف آن‌چه پیش از این برخی تحلیلگران می‌گفتند چندان مایل نیست که ترکیه صاحب جایگاه برتر منطقه‌ای شود و نقش پدر جامعه عربی را بازی می‌کند. البته طبیعی است پدری غیر عربی برای جامعه عربی که ده‌ها مدعی عرب برای قیمومیت دارد، به مذاق بسیاری خوش نمی‌آید.

روزنامه الشرق الاوسط در یادداشتی تازه باز هم نسبت به سفرهای منطقه‌ای اردوغان واکنش نشان داده و تور شمال آفریقایی او را به سخره گرفته است. در این یادداشت آمده است: ما در روزهای حساسی برادری‌مان با ترک‌ها هستیم، نخست‌وزیر ترکیه که مدعی رهبری جامعه عربی است باید در اولویت‌ها و تصمیم‌هایش تجدید نظر کند. در حالی که ما رهبرانی چون جمال عبدالناصر داشته‌ایم و رهبران دینی‌مان نیز به اندازه کافی صاحب جایگاه ارزنده و والا بوده‌اند چرا باید به سراغ افراد غیر عربی برویم و رهبری کسی خارج از مجموعه عربی‌مان که هیچ سنخیتی با فرهنگ و زبان ما ندارد را بپذیریم. این روزها اخباری شنیده می‌شود مبنی بر این که آقای اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خود را برای رهبری جهان عرب آماده‌ می‌کند که البته رفتارهایش هم موید این نیت هست. او به گونه‌ای رفتار می‌کند گویا وی نخست‌وزیر کل جامعه عربی است. وزیر خارجه او نیز گویا قرار است وزیر امور خارجه کل جهان عرب باشد. گویا ما نه جامعه عربی داریم و نه وزرای خارجه در خور توجه که قرار است سکان‌دار دیپلماسی جامعه عربی را فردی غیرعرب بر عهده داشته باشد.

در ادامه این یادداشت آمده است: کاملا روشن است که برادران ترکمان می‌خواهند از ناآرامی‌های اخیری که در جامعه عربی رخ داده است و به سمت رسیدن به کرامت انسانی گام بر می‌دارد بهره‌برداری کند و ضمن گرفتن ماهی از آب گل‌آلود خود را به عنوان قیم‌های مردم عرب جا بزنند.

نویسنده این یادداشت سپس به کینه‌های جامعه عربی از ترک‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: چگونه می‌توانیم به همکاری‌ها، اهانت‌ها و ضربه‌های گروهی ترک‌ها در همکاری با دشمنان جامعه عربی در جنگ‌های سال‌های 1948، 1956، 1967، 1973 و 1982 بی‌اعتنا باشیم و آن همه هزینه‌ای که از این همکاری ظالمانه دیدیم را فراموش کنیم. اردوغان می‌خواهد صلاح‌الدین ایوبی جدید باشد در حالی که بر روی زمینی با ما دشمنی می‌کند که گمان می‌کنیم متعلق به ما است و برای حفظ آن حاضریم تا پای مرگ هم برویم. این همان رهبری است که به رغم همه ادعاهایش با برافراشتن پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل مخالفت می‌کند و آزادی قدس را مغایر با قوانین جهانی می‌داند. او بی‌محابا به رهبران عرب می‌گوید اسرائیل هیچ وقت به قبل از مرزهای 1967 باز نمی‌گردد چه برسد به این که بخواهد سرزمین‌های 1948 را پس دهد.

در ادامه این یادداشت آمده است: در حالی که جامعه عربی به فکر حفظ وحدت و یکپارچگی‌اش در برابر دشمن اسرائیلی است یک رهبر غیر عرب به منطقه می‌آید تا در جهت منافع اسرائیل صف واحد آنها را بشکند. آقای اردوغان بی‌توجه به آرمان‌های ملت فلسطین و مردم عرب صحبت از ساخت راهی مبتنی بر اندیشه‌های عملی و موضوعی به سود اسرائیل می‌کند. آقای اردوغان باید بداند که با این شیوه نمی‌تواند جامعه عربی را با خود همراه کند و بهتر است ما را با رهبران عربمان تنها بگذارد. او در حالی فقط و فقط به فکر احیای امپراطوری عثمانی است که نمی‌داند جامعه عربی هیچ دل خوشی از دوران چهار قرن رهبری آن امپراطوری بر خود ندارد.

نویسنده این یادداشت همچنین می‌نویسد: همه می‌دانیم که ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا چه‌ها که نمی‌کند. همه می‌دانیم جنگنده‌های مدرن، ناوهای هواپیمابر، بالگردهای مدرن امریکایی و اسرائیلی، تانک‌های پیشرفته، سامانه‌های سپر دفاع موشکی و دیگر ادوات نظامی پیشرفته همگی در ترکیه گرد آمده‌اند و متمرکز شده‌اند و این ترکیه‌ای که عضو قدرتمند ناتو است اگر روزی تصمیم بر آن شود تا با دشمن همیشگی همکاری شود، این سلاح‌ها برای حفظ منافع آن دشمن علیه ما به کار گرفته خواهند شد.

نویسنده این یادداشت سپس به توافق‌نامه‌هایی که میان قاهره و آنکارا در جریان سفر اردوغان به این کشور امضا شده اشاره می‌کند و می‌نویسد: برادران مصری ما باید آگاه باشند که نسبت به توافق‌نامه‌هایی که با اردوغان امضا و خود را متعهد کرده‌اند که با همکاری ترکیه شورای همکاری استراتژیک تاسیس کنند، مسئولند چرا که این ترکیه همان ترکیه‌ای است که 10 سال با سوریه همکاری نزدیک داشت، حجم مبادلات تجاری‌شان به بیش از سه ملیارد دلار رسید ولی در لحظات حساس و در تنگنای سیاسی آن کشور ظرف یک شبانه روز از آن روی گرداند. چنین متحدی چگونه می‌تواند قابل اعتماد باشد. اینها تجربیات تلخی است که باید بسیار به آنها توجه شود.

در پایان این یادداشت آمده است: در حالی که ما آرزوی نماز خواندن در بیت المقدس در زمانی که این شهر پایتخت جاودان فلسطین شود، می‌زنیم اردوغان ما را نصیحت به پذیرش واقعیت‌هایی که باب میل اسرائیل و امریکا است، می‌کند. 

 

( ۱ )

نظر شما :