آیا دو کوهنورد آمریکایی آزاد می شوند؟

چشم امید واشنگتن به هدیه رمضانی تهران

۰۴ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۵۷۶۴ اخبار اصلی
در سرمقاله نیویورک تامیز این نکته خاطرنشان شده بود که با توجه به اینکه بخشش در ماه رمضان در کشور‌های مسلمان رواج دارد ، خوب است مقامات تهران نیز در خصوص بخشش دو متهم آمریکایی اقدام کنند.
چشم امید واشنگتن به هدیه رمضانی تهران
دیپلماسی ایرانی :به دنبال صدور حکم 8 سال زندان برای دو مرد آمریکایی به اتهام ورود غیر قانونی به ایران و تلاش برای اقدامات جاسوسی، شماری از مقامات غربی و سازمان‌های بین‌المللی مانند امنیتی علیه این اقدام واکنش نشان داده و در عین حال رسانه‌های غربی نیز مقالات متعددی را در زمینه لزوم آزادی این افراد به چاپ رساندند. برای مثال روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز 5 شنبه خود مدعی شد که این افراد کاملا بی‌گناه هستند و باید آزاد شوند.

 اما موضوعی که در اغلب گزارش‌ها و مقالات منتشر شده مشترک است این است که نویسندگان موضوع ماه مبارک رمضان و بخشش در این ماه را مورد توجه قرار داده اند. در سرمقاله نیویورک تامیز این نکته خاطرنشان شده بود که با توجه به اینکه بخشش در ماه رمضان در کشور‌های مسلمان رواج دارد ، خوب است مقامات تهران نیز در خصوص بخشش دو متهم آمریکایی اقدام کنند.

  این پیشنهادی است که چندی پیش در سرمقاله روزنامه واشینگتن پست نیز به چاپ رسیده بود. اما نشریه فارین پالیسی نیز در تازه ترین شماره خود اقدام به طرح موضوعی مشابه کرده است. به گزارش این نشریه، شان بائر و جاش فاتال دو کوهنورد آمریکایی هستند که در جولای 2009 توسط ماموران مرزی ایران در مرز ایران و عراق دستگیر شده و دادگاه انقلاب آنها را به 8 سال زندان محکوم کرده است. این در حالی است که هیلاری کلینتون،‌وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام را محکوم کرده و می‌گوید ایالات متحده به شدت از اقدام مقامات قضایی ایران ناامید شده است و اکنون زمان آن است که فاتال و بائر آزاد شده و به خانواده‌هایشان بپیوندند.

 گفتنی است حکم زندان برای این دو آمریکایی در شرایطی صادر شده است که پیش‌تر برخی مقامات عالی‌رتبه ایران نسبت به آزادی این افراد در ماه مبارک رمضان ابراز امیدواری کرده بودند. به گزارش فارین پالیسی، تحلیلگران همچنان امیدوارند که بائر و فاتال که برای اعتراض به حکم دادگاه 20 روز فرصت دارند، آزاد شوند.

 تیترا پارسی، بنیانگذار و دبیر شورای ملی ایرانی آمریکایی در این زمینه می‌گوید: پرونده‌هایی در گذشته وجود داشته است که دادگاه حکم‌های سنگینی در آغاز برای آنها صادر کرده اما سپس مواضع تعدیل شده است و این امکان وجود دارد که در مورد جاش و شان نیز این اتفاق بیافتد. پارسی این نکته را خاطرنشان می کند که موضوع کوهنوردان با تنش‌های دیپلماتیک ایران و آمریکا ادغام شده است.

 وی بر این باور است که این دو آمریکایی کارت‌هایی هستند که تهران و واشینگتن در بازی‌های بزرگ‌تر از آنها استفاده می‌کنند. گفتنی است پارسی همچنین این ادعا را مطرح کرده که موضوع کوهنوردان بیشتر می‌تواند به اهداف هسته‌ای ایران مربوط باشد تا اتهاماتی که در ظاهر به عنوان جاسوس به آنها زده می‌شود. این در حالی است که علیرضا نادر کارشناس موسسه رند نیز با پارس هم عقیده است.

وی در گفت و گو با فارین پالیسی این نکته را یادآور شد که هر مانور دیپلماتیک باید از منظر برنامه‌های هسته‌ای ایران مشاهده شود. به گفته وی ایران به دنبال کارت برنده برای تعاملات خود است. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم‌های بین‌المللی تحت فشار قرار دارد و کوهنوردان اهرم فشاری هستند که تهران می‌تواند در این زمینه در اختیار داشته باشد.

به گفته پارسی، کوهنوردان در بند تنها به خصومت میان تهران و واشینگتن دامن نمی‌زنند ، بلکه آنها یک فوتبال داخلی نیز به شمار می‌روند چرا که حکومت ایران در مورد آنها اختلاف نظر دارد. برخی شواهد وجود دارد که نشان می‌دهد سیستم قضایی ایران به دلایل سیاسی خواستار آزادی آنها نیست اما شماری بر این عقیده‌اند که این روند بیش از آنکه برای ایران دستاورد به همراه داشته باشد، ‌هزینه دارد. برای مثال وزارت امور خارجه ایران برای آزاد کردن این متهمان آماده به نظر می‌رسید اما سیستم قضایی موضع تند‌تری را اتخاذ کرد. باید گفت هر چند کلینتون از تلاش آمریکا برای مذاکره و آزادی سریع کوهنوردان خبر داده است اما در واقع ایالات متحده نمی‌تواند اقدام قابل ملاحظه ای در این زمینه به عمل آورد. با این حال مسعود شفیعی، وکیل پرونده کوهنوردان آمریکایی نسبت به آزادی آنها در ماه مبارک رمضان امیدوار است. به بیان بهتر به نظر می‌رسد نیایش برای هدیه رمضان استراتژی وزارت امور خارجه آمریکا نیز باشد.

 

نظر شما :