نزاع يهودى ها و گاندى

۳۰ بهمن ۱۳۸۶ | ۲۲:۵۱ کد : ۱۵۳۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
نوه مهاتما گاندى از دانشگاه اخراج شد
نزاع يهودى ها و گاندى

پس از تلاش­های طولانی لابی یهودی­ها در ایالات متحده آمریکا، «ارون گاندی» نوه «مهاتما گاندی» رهبر فقید استقلال طلب هند مجبور به استعفا از منصب خود در دانشگاه «روچستر» شد.

 

ارون گاندی انتقادهای تندی را علیه یهودی­ها ابراز می­داشت به گونه­ای که در آخرین نطق خود اسرائیل را عامل اصلی درگیری­های خاورمیانه دانسته و گفته بود: «یهودی­ها اکنون مهمترین بازیگران دنیای خونریزی و نسل­کشی هستند.»

 

برکناری ارون گاندی واکنش­های متعددی را در ایالات متحده آمریکا بویژه سازمان­های حقوق بشر موجب شده است به گونه­ای که برخی شخصیت­­های مهم و تاثیرگذار در آن کشور لابی­های یهودی­ را به زیر پا گذاشتن حقوق آزادی بیان و سرکوب هر گونه نقد سیاسی علیه سیاست­های نژادپرستانه اسرائیل و نژاد سامی متهم کردند.

 

خبر برکناری نوه گاندی اما با حمایت موسسه­های یهودی در آمریکا مواجه شده است. به گونه­ای که برخی سازمان­های یهودی فعال وی را به برخورداری از حمایت عربی و اسلامی برای ایراد سخنان ضد یهودی و فعالیت علیه یهودیان متهم کرده­اند.

 

برخی از سازمان­های یهودی پرنفوذ در آمریکا نیز حملات تندی را متوجه گاندی کردند. عمده ناراحتی آنها از این عبارت گاندی است که در یکی از سخنرانی­های خود گفته بود، هویت یهودی با واقعه هولوکاست به پایان رسید و اکنون یهودی­ها بر روی بمب­های مخرب و جنازه انسان­های بی­گناه که به دست خودشان (یهودی­ها) کشته می­شوند، زندگی می­کنند.

 

این در حالی است که «سونینا میر» استادیار دانشگاه کالفرنیا با تهیه توماری فشارهای مکرری که موجب شد ارون گاندی از سمت خود استعفا دهد را محکوم کرده و آن را سرکوب آزادی بیان به نفع منافع اسرائیل دانسته است.

 

این تومار مورد تایید 16 سازمان حقوق بشر، گروه­ها و موسسه­های حمایت از مهاجران که عموما در جنوب آسیا و ایالات متحده آمریکا فعال هستند به همراه یک­صد شخصیت علمی و سیاسی از جمله شخصیت­های بارز جهانی رسیده است.

 

نکته حائز اهمیت این است که هیچ کدام از موسسه­های عربی از این تومار حمایت نکرده­اند.

 

در متن این تومار آمده است که ارون گاندی شخصیتی شناخته شده و محترم است که سال­ها برای ترویج صلح و نزدیکی ادیان به یکدیگر فعالیت داشته که ماحصل آن چاپ ده­ها جلد کتاب و مقاله است.

 

مهترین کتاب گاندی «هویت یهودی نباید به خونریزی اعتماد کند» نام دارد که توسط انتشارات «اون فیث» وابسته به روزنامه واشنگتن پست منتشر شده است.

 

در این بیانیه همچنین از سیاست­های نظامی و سیاسی اسرائیل در فلسطین و سوء استفاده آن رژیم از واقعه هولوکاست برای رسیدن به اهداف و غرض­های سیاسی اسرائیل به شدت انتقاد شده است.

 

در ادامه بیانیه همچنین از دانشگاه روچستر خواسته شده ضمن عذرخواهی از ارون گاندی به عنوان آخرین قربانی لابی صهیونیستی در آمریکا در برابر تبعیض­های یهودی و فشارهای لابی­های یهودی و صهیونیستی ایستادگی کند.

 
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :