يمن بايد بيشتر مراقب باشد

۲۶ بهمن ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۵ کد : ۱۰۳۳۳ اخبار اصلی
بحران جارى در يمن ماحصل اتفاقات مصر و تونس نيست. يمن دست کم چهار سال است که با بحران‌هاى داخلى دست و پنجه نرم مى‌کند. بحران حوثى‌ها و مطالبات معوقه آنها که بيش از آن که توجه به آنها شود، سرکوب شده از يک سو و حضور القاعده در يمن که از سال گذشته رنگ و بوى تازه‌اى به خود گرفت.
يمن بايد بيشتر مراقب باشد

ديپلماسى ايرانى: بحران جارى در يمن ماحصل اتفاقات مصر و تونس نيست. يمن دست کم چهار سال است که با بحران‌هاى داخلى دست و پنجه نرم مى‌کند. بحران حوثى‌ها و مطالبات معوقه آنها که بيش از آن که توجه به آنها شود، سرکوب شده از يک سو و حضور القاعده در يمن که از سال گذشته رنگ و بوى تازه‌اى به خود گرفت و حتى زمزمه حضور نيروهاى امريکايى در يمن را به دنبال داشت از سوى ديگر و در عين حال، سرکوب آزادى بيان و دموکراسى که عبدالله صالح براى جبران مشکلات داخلى و بحران مشروعيتش در پيش گرفته همگى باعث شده تا رئيس جمهورى يمن نتواند در سال‌هاى اخير شب‌ها آسوده بخوابد. رئيس جمهورى يمن ديگر عادت کرده که با بحران روزش را به شب برساند، عادتى که همانند تيغى در گلو به شدت او را آزار مى‌دهد. حال اگر در بحبوحه اعتراض‌هاى مردمى يکى از مقامات نزديکش اظهارات نسنجيده هم بزند مطمئنا کابوس‌هاى رئيس جمهور را ترسناک‌تر خواهد کرد.

روزنامه القدس العربى چاپ لندن در يادداشتى در اين زمينه مى‌نويسد: تظاهرات يمن همچنان ادامه دارد. جداى از وجود تظاهرات گسترده در مناطق جنوبى اين تظاهرات به صنعاء، پايتخت يمن نيز رسيده است. مطالبات روشن است، دموکراسى، اصلاح سياسى، قطع ايادى فساد، تغييرات ريشه‌اى در تمامى پرونده‌هاى حکومتى و سياست‌هايش و رفع تبعيض. در چنين فضايى عقل و منطق حکم مى‌کند که رهبران يمنى حرفى نزنند که باعث تحريک افکار عمومى شده و بيش از پيش آشوب به پا نکند. حداقل اين کار اين است که موقعيتى براى حکومت پيش مى‌آيد که بتواند با کاهش بحران فکرى به حال خود کند.

در ادامه اين يادداشت به نقل از نيوز يمن به سخنى از يحيى الراعى، رئيس پارلمان يمن اشاره شده که گفته است: «آنچه در مصر رخ داد اين کشور را در بر نخواهد گرفت و حتى فرزندان و نسل‌هاى آتى‌اش هم از آن بهره نخواهند برد به همين دليل لازم است که يمنى‌ها عاقل بمانند.» اين سايت خبرى همچنين به نقل از راعى مى‌نويسد، وى به شدت با صدور بيانيه از سوى دولت يمن براى تاييد انقلاب مصر مخالفت کرده و جلوى صدور هر گونه بيانيه‌اى در اين زمينه را گرفته است.

القدس العربى با توجه به اظهارات الراعى مى‌نويسد: اظهارات آقاى الراعى نشان‌دهنده طرز فکر رهبران کشورهاى عرب در اين روزها است. کسى که مى‌خواهد بيش از يک پادشاه پادشاهى کند و فقط يک روز به سلطه‌اش اضافه شود طبيعى است که نشنود، در مکالمه تلفنى رئيس جمهورى‌اش يعنى على عبدالله صالح با محمد حسين طنطاوى، رئيس شوراى نظامى چه گذشت. عبدالله صالحى در اين مکالمه تلفنى گفت که يمن از مصر، امنيت، ثبات و وحدت ملى آن تا زمانى که "تمامى مطالبات مردم مصر اعم از آزادى، دموکراسى، نهضت مردمى و پيشرفتش" تحقق يابد، حمايت مى‌کند. پس اگر انقلاب ملى کشورى به دنبال دموکراسى، آزادى، مبارزه با فساد، انحلال پارلمان تقلبى و تحت پيگرد قرار دادن چپاولگران ملى باشد، طبيعى است که اگر رهبرى خارجى از آن حمايت مى‌کند، چنين مطالباتى را براى ملت خود نيز در نظر بگيرد. آيا در يمن ما شاهد چنين وضعيتى نيستيم. آيا در يمن ثروت ملى به يغما نمى‌رود يا حکومت پليسى و آزادى‌ها قلع و قمع نمى‌شود يا اين که پارلمان يمن بدون تقلب بر سر کار آمده است؟ قطعا اگر على عبدالله صالح تمامى مطالباتى که اکنون ملت مصر و مردمش مى‌خواهند را اجابت مى‌کرد، دچار وضعيتى اين چنينى نمى‌شد و پس از 33 سال حکومت شاهد فروپاشى خود نمى‌شد.

در انتهاى اين يادداشت آمده است: متاسفانه ديکتاتورها به جاى آن که مطالبات مردم را بر آورده کنند، انتظارات را بالا مى‌برند. به اين هم توجه نمى‌کنند که اظهارات تند و نسنجيده فقط کار را برايشان سخت مى‌کند. کشورى که از تمدنى کهن برخوردار است ايراد چنين اظهاراتى و بى‌اعتنايى به مطالبات آن فقط باعث سرخوردگى بيشتر ملت خواهد شد و آينده‌اى غير قابل پيش‌بينى را برايشان رقم خواهد زد.   


نظر شما :