اگر خارجى‌ها بگذارند لبنان آرام مى‌شود

۱۳ آذر ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۷ کد : ۹۴۵۸ اخبار اصلی
امريکا رسما حمايت سياسى خود را بر روى چهره‌هاى بحران‌ساز لبنان ...
اگر خارجى‌ها بگذارند لبنان آرام مى‌شود

ديپلماسى ايرانى: موضوع لبنان و اعلام خبر اين که به احتمال قوى، بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه با همکارى حزب الله متهم به دست داشتن در ترور رفيق حريرى شده روز پنج شنبه دو دسامبر رسما توسط دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى که مقر آن در هلند است اعلام مى شود، بازتاب گسترده‌اى در مطبوعات عربى داشته است. از جمله روزنامه الحيات چاپ لندن که يادداشت خود را به همين موضوع اختصاص داده و در مطلب خود به سفر سعد حريرى به ايران و سفر رجب طيب اردوغان به لبنان پرداخته است.

در ابتداى اين يادداشت آمده است: اردوغان به ترکيه آمد تا ضمن استقبال رسمى و مردمى از او از انفجار اوضاع لبنان جلوگيرى کند. انفجارى که در پى گمانه‌زنى‌ها بر سر ترور رفيق حريرى به وجود آمده است. عمق بحران به اندازه‌اى عميق است که احتمال آن مى‌رود که تنش به خيابان‌ها کشيده شود و کودتايى در گير و دار تحولات سياسى لبنان رخ دهد.

در حال حاضر ثابت شده تا زمانى که فشارهاى منطقه‌اى و بين‌المللى وجود دارد اجتناب از بروز فتنه امکان پذير نيست. اگر کسى مى‌گويد تحرکات و فشار خارجى در قبال لبنان وجود نداشته پس چرا کسى نمى‌گويد به چه دليل فضاى عمومى لبنان ظرف دو هفته گذشته تا اين اندازه متشنج بوده و بيروت به طور مرتب شاهد سفر مقامات مختلف منطقه‌اى و خارجى بوده است. اول کوشنر به لبنان آمد، سپس سعد حريرى به مسکو رفت و پس از آن راهى عربستان شد، در همين زمان ميشل عون، رهبر جريان ملى لبنان به پاريس رفت، ديروز هم که اردوغان در لبنان بود و امروز هم حريرى به تهران و سپس به پاريس مى‌رود. شيخ حمد بن جاسم آل جبر آل ثانى نيز هفته گذشته به بيروت آمده بود. اين در حالى است که لبنانى‌ها به تحرکات امريکا و اتحاديه اروپا در قبال لبنان نگرانند و بر اين باورند که به دنبال گسترش بحران در لبنان هستند. امريکا رسما حمايت سياسى خود را بر روى چهره‌هاى بحران‌ساز لبنان متمرکز کرده و اين نشان مى‌دهد که چندان تمايلى به کاهش بحران در لبنان ندارد.

وى سپس در ادامه يادداشتش به نگرش‌هاى جارى سياسى لبنانى‌ها مى‌پردازد و مى‌نويسد: آن‌چه در لبنان در حال حاضر شاهديم به قرار زير است:

1-      تسليم ضمنى يا عملى عده‌اى در برابر تصميم‌هاى هر کشور يا فرقه‌اى‌ که در پرونده حريرى نقش محورى ايفا مى‌کند چرا که فرصتى براى لغو دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى نمى‌بينند و تلاش دارند خود را از هم‌اکنون براى عواقب آن، چه قبل و چه بعد از صدور راى دادگاه آماده کنند.

2-      حمايت و تاييد از گفت‌وگوهاى مستمر عربستان – سوريه به دور از تنش‌هاى جارى در لبنان که اين کمترين انتظارى است که از اين گفت‌وگوها مى‌رود.

3-      حمايت از استقرار و امنيت لبنان با اين نگرش که هر گونه تحرکى که استقرار لبنان را به هم بريزد، امنيت منطقه را نيز به هم خواهد ريخت و اين در حالى است که همگى کشورهاى غربى تلاش دارند گفت‌وگوهاى صلح دوباره و هر چه سريع‌تر از سر گرفته شود.

4-      تمام اين تحرکات همگى حول محور يک نفر مى‌چرخد، سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان که اکنون به مثابه نماد استقرار لبنان شناخته مى‌شود که اکنون نيز به تلاش‌هاى عربستان – سوريه با استناد به توافق دوحه پايبند است.

وى در نهايت مى‌نويسد: اگر تلاش‌هاى بين‌المللى بتواند به اين هدف برسد که از بحران لبنان کاسته شود و اين کشور از بحران جارى دور شود، بدين معنا است که تلاش‌هاى سوريه و عربستان نتيجه‌بخش بوده است. اما با توجه به ساختارشکنى عده‌اى از رهبران لبنانى و مقامات خارجى به نظر مى‌رسد رسيدن به اين هدف چندان هم آسان نباشد. آنها بى‌محابا هر چه دلشان خواست بدون اين که متوجه باشند آنچه مى‌گويند چيزى جز ريختن نفت روى آتش نيست، بر زبان مى‌رانند. اميدواريم اين هفته که هفته حساس و تاريخ‌ساز لبنان خواهد بود به سلامت به پايان برسد اگر خارجى‌ها بگذارند.   


نظر شما :