مصر زير سايه فشار شديد امنيتى

۳۰ آبان ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۸ کد : ۹۴۰۰ اخبار اصلی
انتخابات پارلمانى سراسرى مصر روز پنج دسامبر در حالى برگزار مى‌شود که جريان‌هاى عمده سياسى به استثناى اخوان المسلمين شرکت در آن را تحريم کرده و فضاى امنيتى نيز عليه شهروندان مصرى به خصوص فعالان مدنى روز به روز شديدتر مى‌شود.
مصر زير سايه فشار شديد امنيتى

ديپلماسى ايرانى: انتخابات پارلمانى سراسرى مصر روز پنج دسامبر در حالى برگزار مى‌شود که جريان‌هاى عمده سياسى به استثناى اخوان المسلمين شرکت در آن را تحريم کرده و فضاى امنيتى نيز عليه شهروندان مصرى به خصوص فعالان مدنى روز به روز شديدتر مى‌شود.

فضاى امنيتى به اندازه‌اى در مصر شديد است که ايالات متحده نيز نسبت به آن ابراز نگرانى کرده و خواستار رفع محدوديت‌ براى احزاب و جريان‌هاى سياسى شده و اعلام کرده است که از انتخابات آزاد با حضور ناظران بين‌المللى حمايت مى‌کند.

احزاب عمده سياسى مصر در اعتراض به وضعيت جارى در اين کشور و همچنين احتمال تقلب در انتخابات که به اعتقاد آنها به ضرب تقلب و تزوير به پيروزى مجدد آن خواهد انجاميد، حضور در اين انتخابات را تحريم کرده و از شهروندان نيز خواسته‌اند پاى صندوق‌هاى راى نروند. از جمله کسانى که حضور در اين انتخابات را تحريم کرده‌اند، مى‌توان به محمد البرادعى و ايمن نور اشاره کرد که هر دوى آنها از رقباى جدى انتخابات رياست جمهورى مصر در سال 2011 که قرار است در آن حسنى مبارک يا نامزد مورد حمايت وى شرکت کند، هستند.

در اين ميان و بر خلاف انتظار جريان‌هاى سياسى اخوان المسلمين مصر در حرکتى مغاير با جريان‌هاى اپوزسيون اعلام کرده است که در اين انتخابات شرکت مى‌کند.

در حالى که به اعتقاد جريان‌هاى اپوزسيون مصر به دستور حسنى مبارک و براى سرکوب احزاب سياسى 28 سال است که قانون عجيب و غريب وضعيت فوق العاده در کشور وضع شده، زندان‌ها مملو از زندانيان سياسى است و دولت و حزب حاکم بى‌پروا سخن از تقلب در انتخابات، محدوديت براى احزاب براى جلوگيرى از شرکت‌ آنها در انتخابات يا عدم پيروزى در آن مى‌زنند، منتقدان تصميم اخوان المسلمين، حضور آن در اين انتخابات را مغاير با تلاش‌هاى احزاب و جريان‌هاى آزاديخواه مى‌دانند و حتى مى‌گويند که اخوان المسلمينى که بيش از همه در راه حرکت‌هاى سياسى کشور قربانى داده و مورد آزار و اذيت حکومت حاکم قرار گرفته چرا از موضع خود کوتاه آمده و حاضر به مماشات با حکومت سرکوبگرانه حاکم بر کشور شده است؟

اما حضور اخوان المسلمين نيز چندان بى‌سروصدا نبوده است. دولت مصر در قبال همکارى اخوان المسلمين حاضر نشده لااقل با اين تشکل سياسى مماشات کند. پليس مصر در حالى که اخوان المسلمين در سايه فضاى امنيتى به تجمع قانونى در ستادهاى خود براى تبليغ در انتخابات اقدام کرده بود در استان‌هاى مختلف مصر به آن حمله کرد و نزديک به 250 نفر را بازداشت کرد.

به گزارش روزنامه الاهرام، در اين حمله که در 6 استان مصر صورت گرفته دست کم 30 نفر از نيروهاى پليس نيز زخمى شدند. همچنين چهار نامزد اخوان المسلمين نيز از حضور در ستادهاى تبليغاتى خود منع شدند. بنا به اين گزارش اين حمله دقيقا پس از نماز عشا در حالى که حاضران در ستاد، نمازهاى خود را تازه تمام کرده بودند، صورت گرفته است.

دکتر مفيد شهاب، وزير امور قانونى و مجالس نمايندگان در اين باره گفت: «اين اتفاق چيز طيعى است و در همه کشورهايى که به استقلال خود احترام مى‌گذارند، صورت مى‌گيرد.»

وى تاکيد کرد، اگر ما حضور ناظر خارجى را رد کرديم به معناى اين نيست که قصد داريم در انتخابات تقلب کنيم.

از سويى سامح الکاشف، سخنگوى کميسيون عالى انتخابات گفت که به 76 سازمان مدنى مصرى اجازه داده مى‌شود تا بر روند راى‌گيرى در حوزه‌هاى مختلف انتخاباتى نظارت داشته باشند.

از سوى ديگر سازمان عفو بين‌الملل از نيروهاى مصرى خواست که تمامى زمينه‌هاى لازم براى برگزارى انتخابات آزاد در اين کشور را فراهم کنند. اين سازمان همچنين تمامى بازداشت‌هاى صورت گرفته توسط دولت و دستگاه‌هاى امنيتى وابسته به آن در ميان جريان‌هاى سياسى و نامزدهاى مجلس را به شدت محکوم کرد و اينکه با دستاويز قرار دادن قانون حالت فوق‌العاده که از سال 1981 وضع شده، اين افراد مورد آزار و اذيت قرار مى‌گيرند، مسخره دانست و اين اقدام را تقبيح کرد.

مالکوم اسمارت، مدير بخش خاورميانه و شمال آفريقاى سازمان عفو بين‌الملل که بيانيه اين سازمان را منتشر کرده در اين باره گفت: «اين سرکوب گسترده مى‌تواند زمينه سرکوب گسترده‌تر احزاب و جريان‌هاى سياسى مصرى براى شرکت در انتخابات پيش روى رياست جمهورى مصر در سال 2011 باشد و اين بسيار نگران کننده است.»

حزب دموکراتيک ملى که حزب حاکم در مصر است، 839 نامزد در اين انتخابات دارد که 64 نفر از آنها زن هستند. پارلمان مصر 508 کرسى دارد که جريان‌هاى سياسى در سايه فضاى سنگين امنيتى، بازداشت‌هاى گسترده و تحريم‌هاى سياسى براى تصاحب کرسى‌هاى آن رقابت مى‌کنند. اخوان المسلمين با 125 نامزد در اين انتخابات شرکت کرده است.


نظر شما :