به چه دلیل بوش از جنگ جهانی سوم سخن می گوید؟

۲۸ مهر ۱۳۸۶ | ۱۱:۱۹ کد : ۹۰۰ اخبار اصلی
موضوع ایران که یکی از موضوعات مبارزات انتخاباتی آمریکا شده است نیز این موقعیت را برای دولت بوش فراهم آورده تا حداقل در کوتاه مدت توجه از موضوع عراق به موضوع دیگری معطوف شود.
به چه دلیل بوش از جنگ جهانی سوم سخن می گوید؟

 

سخنان چند روز پیش جورج بوش رییس جمهور آمریکا مبنی بر این که برای جلوگیری از جنگ جهانی سوم باید از دستیابی به تسلیحات هسته ای جلوگیری شود بازتاب وسیعی در آمریکا و دیگر نقاط جهان داشت. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران سخنان بوش را جنگ افروزانه دانسته و آن را محکوم کرده است.

 

 در داخل آمریکا دموکرات ها نیز از لحن و نوع جملات به کار رفته توسط بوش انتقاد کردند. سناتور باربارا باکسر گفت که آقای بوش بجای این که دنیا را بسیج کند تا از وقوع جنگ جهانی سوم یا هر جنگ دیگری جلوگیری کند از عامل ترس استفاده می کند.

 

 از سوی دیگر مقامات واشنگتن با توجیه سخنان بوش تلاش کردند تا این سخنان به عنوان تغییر در سیاست آمریکا تلقی نشود. سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفت بوش در این سخنان طراحی جنگ نمی کرد و هیچ اعلامیه ای را مطرح نمی کرد.

 

رابرت گیتس وزیر دفاع نیز گفت منظور بوش این بود که ایران هسته ای همسایگانش را تحریک خواهد کرد و این امر به رقابت تسلیحات هسته ای در خاورمیانه منجر خواهد شد که نهایتا ریسک یک حادثه یا سوء محاسبه یا این که این سلاح ها به دست تروریست ها بیفتد را افزایش خواهد داد.

 

اکنون این سوال مطرح است که با توجه به این که نزدیکان بوش در جهت توجیه سخنان وی برآمده اند، به چه دلیل این سخنان از ابتدا مطرح شده است. دلایل زیر در این زمینه متصور است:

 

اول : وقتی هفته گذشته ولادیمیر پوتین در آلمان گفت که هیچ مدرکی دال بر برنامه تولید سلاح هسته ای در ایران نیست ابتدا وزیر خارجه آمریکا ایران را به دروغ گویی در باره برنامه هسته ای خود متهم کرد و سپس سایر مقامات دولت بوش از جمله خود وی تلاش کردند این طور وانمود کنند که مواضع آمریکا و روسیه در قبال برنامه هسته ای ایران هیچ تفاوتی ندارد و هر دو کشور نگران فعالیت های هسته ای ایران هستند.

 

 وقتی رییس جمهور روسیه برای شرکت در اجلاس خزر به ایران آمد و علاقه خود را به گسترش روابط با ایران و پایبندی روسیه به اجرای تعهدات خود در زمینه تکمیل نیروگاه بوشهر اعلام کرد،  آمریکایی ها چاره ای ندیدند جز این که یک بار دیگر به پروژه "ترس از ایران" متوسل شده و این بار ایران هسته ای را مترادف با جنگ سوم جهانی اعلام کنند.

 

 ادبیات به کار گرفته شده توسط بوش برگرفته از ادبیاتی است که مدتها است نو محافظه کاران آمریکایی در قبال جمهوری اسلامی ایران به کار می گیرند.

 

مجله تایم چاپ آمریکا در شماره 8 اکتبر 2007 خود به مطلبی تحت عنوان "جنگ چهارم جهانی: مبارزه طولانی علیه فاشیست های اسلامی" که توسط یک محافظه کار آمریکایی به نام نورمن پادهورتزنوشته شده اشاره دارد. این مجله می نویسد که اخیرا پادهورتز به مدت 45 دقیقه با بوش ملاقات داشت و وی را ترغیب به شروع جنگ های بیشتری کرد.

 

در این زمینه سخنان چند روز گذشته تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس و نماینده ویژه کوارتت ( آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و سازمان ملل) در خاورمیانه در نیویورک نیز جالب توجه است. وی وضعیت کنونی جهان را مشابه وضعیت دهه 1920 میلادی دانست که در آن فاشیسم در حال گسترش بود.

 

 وی همچنین از تهدید ایدئولوژی افراطی اسلامی سخن راند و ادعا کرد ایران آماده است تا از ترور در جهت بی ثباتی کشورها استفاده کند. سخنان بوش، نومحافظه کاران و بلر که کماکان وفاداری خود را به دولت بوش نشان می دهد، نمی تواند اتفاقی باشد و همگی حکایت از یک حرکت منسجم و حساب شده دارد.

 

دوم : با توجه به مشکلات عدیده آمریکا در عراق و این که نه تنها راه حل معقولی برای برون رفت از بحران عراق به دست نیامده بلکه مشکلات افغانستان نیز تشدید شده است، کاخ سفید در تلاش است موضوع دیگری را جایگزین معضلات سیاست خارجی خود کند.

 

 موضوع ایران که یکی از موضوعات مبارزات انتخاباتی آمریکا شده است نیز این موقعیت را برای دولت بوش فراهم آورده تا حداقل در کوتاه مدت توجه از موضوع عراق به موضوع دیگری معطوف شود.

 

 در مبارزات انتخاباتی جاری در حالی که نامزدهای دموکرات از سیاست جاری دولت بوش در خصوص ایران انتقاد می کنند و مذاکره مستقیم را بهترین روش برای حل مسئله هسته ای ایران می دانند، نامزد های جمهوری خواه در تشدید موضع ضد ایرانی از یکدیگر سبقت می گیرند.

 

 رودلف جولیانی نامزد پیشرو حزب جمهوری خواه اخیرا" گفت من اگر رئیس جمهور شوم تضمین می دهم که ایران هیچگاه به سلاح هسته ای دست نخواهد یافت.

 

سوم : سخنان بوش می تواند پاسخی به اظهارات جان ابی زید رئیس سابق فرماندهی مرکزی ارتش امریکا باشد که ماه پیش گفت راه هایی وجود دارد که ایران هسته ای را تحمل کنیم. ما شوروی هسته ای را تحمل کردیم، ما چین هسته ای را تحمل کردیم و ما قدرت های هسته ای دیگر را نیز تحمل کرده ایم.

 

بوش می خواست نشان دهد که از نظر امریکا نه تنها داشتن سلاح هسته ای مردود است بلکه حتی دانش ساختن بمب هسته ای نیز غیر قابل قبول است. روزنامه واشنگتن پست لحن بوش را تغییر خط قرمز وی در ارتباط با برنامه هسته ای ایران می داند. این روزنامه نوشت در حالی که قبلا"خط قرمز بوش داشتن سلاح هسته ای بود اکنون توانایی ساخت سلاح است.

 

 به هر حال به نظر می رسد که سخنان اخیر جورج بوش آغاز یک دوره جدید از جو سیاسی تبلیغاتی ضد ایرانی است که لحن تند تر همراه با تهدید نیزدارد. بعد از سخنان بوش رئیس ستاد مشترک آمریکا  در حضور وزیر دفاع آمریکا گفت که علیرغم گرفتاری های امریکا در عراق و افغانستان اگر رهبران امریکا تشخیص دهند که عملیات نظامی انجام دهیم این کار عملی است.

 


نظر شما :