اروپایی‌ها در تحریم ایران رقابت می‌کنند

۲۵ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۸:۱۶ کد : ۷۸۱۰ پرونده هسته ای
با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت، اروپایی‌ها به دنبال تهیه بسته تحریمی‌ دوم هستند، بیست و چهار ساعت پس از آنکه برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اروپایی‌ها در خصوص تحریم ایران مستقل از شورای امنیت هم عمل خواهند کرد.
اروپایی‌ها در تحریم ایران رقابت می‌کنند
با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت، اروپایی‌ها به دنبال تهیه بسته تحریمی‌ دوم هستند، بیست و چهار ساعت پس از آنکه برنارد کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اروپایی‌ها در خصوص تحریم ایران مستقل از شورای امنیت هم عمل خواهند کرد، استرالیا پیش دستی کرده و تحریم یک جانبه ایران را آغاز کرد. استفان اسمیت وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که دور جدید تحریم‌ها بخش کشتیرانی و چهره‌های حاضر در کمپانی‌های صنعتی را شامل می‌شود.

اروپایی‌ها ظاهرا برای تحریم ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند. اسمیت در این خصوص به خبرنگاران می‌گوید: این تدابیر جدید تحریمی ‌در حقیقت استرالیا را در راس کشورهای اروپایی قرار می‌دهد که می‌خواهند به ایران بفهمانند تقابل با جامعه جهانی جواب نمی‌دهد.  ایربان همواره ادعا می‌کند که برنامه هسته‌ای این کشور در مسیر صلح‌آمیز قرار دارد. واشنگتن و همراهان غربی‌اش اما نمی‌توانند بحث ادامه غنی سازی اورانیوم توسط ایران را نادیده بگیرند.

بانک ملت در زمره بانک‌هایی است که از سوی استرالیا مورد تحریم قرار گرفت. کارشناسان سازمان ملل اعتقاد دارند که بانک ملت در پرونده هسته‌ای ایران نقش جدی ایفا می‌کند. خطوط کشتیرانی ایران نیز در زمره این تحریم‌ها قرار گرفته اند. اسمیت در سخنان خود ادعا کرد که که تهران با توسل به حمل و نقل دریایی اقدام به تجهیز هسته‌ای خود می‌کند. ژنرال رستم قاسمی‌ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاه نیز در لیست چهره‌های تحریمی‌ استرالیا قرار گرفته است. با وجود تشدید تحریم‌ها علیه ایران، اسمیت ادعا کرد که هنوز هم فرصت برای گفتگو با ایران وجود دارد.

اسمیت خطاب به ایران گفت: ما از ایران می‌خواهیم که به تعهدات بین‌المللی خود وفا کند. و برای برون‌رفت از بحران چاره‌ای اندیشیده و به دغدغه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود پاسخ دهد. پیش از این نیز اسمیت در سخنانی تند و تیز ادعا کرده بود که در حال حاضر پرونده هسته‌ای ایران مهم‌ترین بحث در حوزه بین‌الملل در یک تا چند سال آینده است. استرالیا پیش از این نیز تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده بود.       

نظر شما :