اتهام‌هاى واهى مصر عليه ايران

۳۰ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۸ کد : ۷۳۵۰ اخبار اصلی
در حالی که دستگاه دیپلماسی ما تلاش بی‌شائبه‌ای مى‌کند تا روابط تهران – قاهره را ...
اتهام‌هاى واهى مصر عليه ايران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دستگاه دیپلماسی ما تلاش بی‌شائبه‌ای می کند تا روابط تهران – قاهره را بهبود بخشد و حتی مقامات ارشد ایرانی فارغ از این که مقامات ارشد مصری یک بار هم در چند سال اخیر به کشورمان سفر نکرده‌اند، دائما به مصر سفر کرده‌اند تا شاید رابطه ما با مصر بهبود یابد که بهود هم نیافته، احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر در یک گفت و گوی تلویزیونی به شدت به ایران تاخته و اتهام‌های واهی‌ای متوجه تهران کرده است.

وی در یک مصاحبه تلویزیونی که روزنامه الشروق آن را منتشر کرده، گفته است که بمب هسته‌ای اسلامی عبارتی غیر واقعی است که هیچ ارتباطی با عواطف یا ابعاد اسلامی کشورهای اسلامی ندارد و کسانی هم که از آن صحبت می‌کنند یا نیات ملی‌گرایانه دارند یا اهداف طایفه‌‌ای را دنبال می‌کنند.

ابوالغیط تاکید کرده است، هیچ کس نمی‌تواند از اعراب جز خود اعراب دفاع کند و نمی‌توان هم به هیچ وجه تایید کرد که برخورداری از بمب هسته‌ای به قضایای عربی کمک می‌کند چرا که این موضوع با عواطف یا ابعاد اسلامی هیچ تناسب و ارتباطی ندارد.

در این جا وزیر امور خارجه مصر به ایران اشاره می‌کند و مدعی می‌شود، ایران یک قدرت فارسی است و نه عربی و طمع‌ها و مصالح غیر قابل قبولی در خلیج فارس دنبال می‌کند. (!) ایران جزایر عربی را اشغال ‌کرده است (!) و در امور داخلی کشورهایی مثل عراق تاثیر می‌گذارد؛ با کشوری مثل عراق سال‌ها جنگ داشته و هنوز مقاصدی را در این رابطه دنبال می‌کند. (!) از سال 1950 تا انقلاب اسلامی نیز با اسرائیل ارتباط داشته است. در نتیجه اگر بخواهد به بمب هسته‌ای برسد و خود را یک قدرت هسته‌ای اسلامی بداند به یک چیز غیر واقع رسیده است. کما این که اگر در میان کشورهای اسلامی هم کسی به بمب هسته‌ای رسیده تنها پاکستان است که آن هم به دلیل حفاظت از مصالح خود در برابر هند است. قدرت هسته‌ای برای پاکستان به معنای دفاع از موجودیت ارضی این کشور در این لحظه زمانی است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که به هیچ عنوان قصد دستیابی به تسلیحات هسته‌ای ندارد و اهدافش از رسیدن به تکنولوژی هسته‌ای تنها مقاصد صلح‌آمیز است.

با این حال احمد ابوالغیط تاکید می‌کند که تنها راه حل مسئله هسته‌ای ایران استفاده از ابزار دیپلماتیک است و مصر بر این باور است که هر گونه انجام حمله نظامی علیه ایران عواقب بسیار بد و خطیری خواهد داشت که به تمامی منطقه به طور کامل ضربه خواهد زد.

وزیر امور خارجه مصر بر لزوم پاکسازی منطقه از سلاح هسته‌ای تاکید کرد و از اسرائیل خواست که با پیوستن به معاهده ان‌پی‌تی از تهدید منطقه جلوگیری کند. وی از تهران نیز خواست که از هر گونه لغزش برای رسیدن به مقاصد تسلیحاتی هسته‌ای امتناع کند.  


نظر شما :