عمليات باغ ميوه به دنبال چه بود؟

۳۱ شهریور ۱۳۸۶ | ۱۶:۳۲ کد : ۷۲۶ اخبار اصلی
ژنرال ارشد اليئزر شکئدى فرمانده نيروى هوايى اسرائيل هفته گذشته ازيکى از پايگاه‌هاى نيروى هوايى در شهر ساحلى حرزيليا بازديد کرد. او با خلبان ها و هدایت گر ها دیدار کرد.
عمليات باغ ميوه به دنبال چه بود؟

ژنرال ارشد"اليئزر شکئدى" فرمانده نيروى هوايى اسرائيل هفته گذشته ازيکى از پايگاه‌هاى نيروى هوايى در شهر ساحلى "حرزيليا" بازديد کرد. براى اين ژنرال 50 ساله که فرماندهى نيروهاى اسرائيلى در صورت بروز جنگ با ايران را برعهده دارد اين بازديد درحکم تقويت روحيه نيروهايش بود.

 

او با خلبان‌ها و هدايت‌ گرها ديدار وخوش و بش کرد. اين افراد همان نيروهايى بودند که درطول جنگ تقريبا يک ماهه سال گذشته با لبنان بر فراز آن کشور پرواز کردند.

 

اما جمع شدن تعداد بسيار زياد خبرنگاران در آن محل، دليل ديگرى داشت. آنها پرسش‌هاى فراوانى درباره حمله هوايى دو هفته گذشته خلبانان او به داخل مرزهاى سوريه داشتند. حمله‌اى که اسم رمزآن"باغ ميوه" بود.

 

شکئدى به هيچ کدام ازسوال‌ها جواب نداد. در روزهاى بعد ازآن هم سياستمداران اسرائيلى، سکوتى آهنين را در قبال اين مساله در پيش گرفتند. حتى زمانى که اين پرسش از سوى وزير امور خارجه فرانسه مطرح شد موضع آنها تغييرى نکرد.

 

با اين حال شايعات درباره اين حمله همچنان درجريان بود آن هم نه فقط دراسرائيل بلکه حتى در واشينگتن و نقاط ديگر.

 

در روزهايى که مى‌آمد انتشار يک سرى اطلاعات کلى حمله با ادعاهاى ضد و نقيض مختلفى همراه بود که بعضى از آنها بحث هدايت حمله از سوى آمريکا و انگليس را مطرح مى‌کردند.

 

روزنامه نيويورک تايمز اهداف اين حمله را يک سايت هسته‌ اى اعلام کرد که با همکارى تکنيسين‌هاى کره شمالى در حال ساخت بود. منابع ديگر از اين خبر دادند که جت‌هاى اسرائيلى کاروانى از نيروهاى حزب‌الله، سايت پرتاب موشک يا اردوگاه تروريست‌ها را هدف قرار داده‌ اند.

 

در ميان اين اطلاعات سردرگم کننده ، اطلاعات دقيق‌ترى نيز به دست آمد که تمام ادعاهاى گذشته را زير سوال مى‌برد. دو منبع سوخت قابل جدا شدن ازجنگنده‌ها درکنار مرز ترکيه پيدا شد. بنا به اعلام منابع نظامى ترکيه اين منابع سوخت متعلق به نسل جديدى از جنگنده‌هاى دور پرواز اسرائيل به نام"رام اف 15 ال" است.

 این جنگنده‌ها وقتى به منابع سوخت اضافى مجهز مى‌شوند مى‌توانند ميدان جنگى خود را تا فاصله دو هزار کيلومتر گسترش دهند. عده‌ اى معتقدند اسرائيل اين جنگنده‌ها را براى تهديد ايران خريدارى کرده است و به همين دليل حمله اى که به سوريه انجام داد در واقع يک "تهاجم تمرينى" بود.

 

بالاخره در پايان هفته گذشته بود که جزئيات با ارزشى ازعمليات باغ ميوه ازسوى يکى از منابع اسرائيلى فاش شد. هر چند خود اين جزئيات به اندازه کافى کلى بودند اما ازدل آنها مشخص شد که عمليات هوايى اسرائيل که با گذر ازمرزهاى هوايى ترکيه انجام شد به هيچ وجه يک عمليات کوچک نبود.

 

در عمليات باغ ميوه هشت جنگنده از جمله هواپيماهاي  اف 15 و اف 16مدرن شده و مسلح به موشک‌هاي” ماوريکحضور داشتند. از همه مهمتراينکه برفراز آنها و در ارتفاعى بالاتر يک هواپيماىالينت“ پرواز مى‌کرد.هواپيمايى که ازآن براى جمع آورى الکترونيک اطلاعات استفاده مى‌شود.

 

اطلاعاتى که پس از آن از منابع نزديک به رهبران ايالات متحده به بيرون درز کرد بسيار شک برانگيز بود. چرا که به نظر مى‌رسيد آنها به دنبال همان ديدگاه خود درباره محور شرارت در ارتباط با سه کشور ايران، کره شمالى و سوريه هستند.

 

در عين حال يک سرى از نگرانى‌ها نومحافظه‌کاران در ارتباط با سياست خارجى آمريکا را نيز آشکار مى‌کرد.

 

 اين نگرانى که بر روند خلع سلاح هسته ‌اى کره شمالى به خوبى نظارت نشده و اين کشور درحال انتقال تاسيسات خود به سوريه و ايران است که آنها هم سلاح‌هاى مورد نيازحزب الله را تامين مى‌کنند.

 

تمام اين ادعاها يادآور اتهام‌هاى جعلى است که دررابطه با سلاح‌هاى کشتار جمعى عراق مطرح مى‌شد و در نهايت مقدمه حمله آمريکا به اين کشور را فراهم کرد.

 

عمليات باغ ميوه نه تنها نحوه انجامش غير متعارف است بلکه سکوت اسرار آميزى که آن را احاطه کرده برخى عمليات مشابه اسرائيل را به خاطر مى‌آورد که بيشتر لاف‌زنى بود. اما اين نکته کاملا آشکار است که عمليات، بسيار سرى بود تا حدى که حتى وقتى خلبان‌ها به کابين خود وارد شدند هنوز نمى‌دانستند به سمت چه هدفى مى‌روند.

 

بنا به اعلام يکى ازکارشناسان مسائل امنيتى در روزنامه واشنگتن پست که توانست با يکى ازخدمه پرواز اين عمليات صحبت کند، هدف حمله که در زمان پرواز درهوا تازه اعلام شد، يکى ازتاسيسات شمالى سوريه بود که تحت عنوان مرکز تحقيقات کشاورزى روى رودخانه فرات فعاليت مى‌کرد.

 

البته بر اساس همين منابع، سه هفته پيش يک کشتى کره شمالى با بارى که در اسناد رسمى سيمان عنوان شده بود در سوريه پهلو گرفت. اين منابع مدعى هستند بارکشتى، تجهيزات هسته‌اى بود.

 

اين زاويه ديدى است که شديدا از سوى نومحافضه‌کاران آمريکايى و جان بولتون، سفير پيشين ايالات متحده در سازمان ملل تبليغ مى شود. البته ديگر جناح‌هاى آمريکايى نيز به ميدان وارد شده ‌اند. کاندوليزا رايس در گفت‌ و‌گو با تلويزيون فاکس بدون اشاره به نام سوريه عنوان کرد که اين حمله درارتباط با متوقف کردن تکثير سلاح‌هاى غير متعارف بود

 

برخى از ديگر منابع آمريکايى ادعاى همکارى هسته ‌اى سوريه و کره شمالى را مردود مى‌دانند. چون اقتصاد ازهم پاشيده اين کشور نه توان صنعتى و نه توان اقتصادى راه ‌اندازى تاسيسات هسته‌اى را دارد. ضمن اينکه حضور کره‌ اى ها در اين کشور را نيز اتفاق عجيبى نمى‌دانند چون اين دو کشورازسال‌ها قبل روابط اقتصادى خوبى با هم دارند.


( ۱۶ )

نظر شما :