صادق خرازی: رابطه ایران با لیبی استراتژیک نیست

۳۰ دی ۱۳۸۸ | ۱۷:۱۹ کد : ۶۷۶۴ اخبار اصلی
خرازی گفت: لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به دلیل خصومتی که با صدام داشت در کنار ایران قرار گرفت اما...
صادق خرازی: رابطه ایران با لیبی استراتژیک نیست
سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به دلیل خصومتی که با صدام داشت در کنار ایران قرار گرفت اما این که گفته شود رابطه ما با لیبی استراتژیک است به هیچ وجه صحیح نیست و بعید می‌دانم که مسوولین سیاست خارجی دولت فعلی نیز به این موضوع اعتقادی داشته باشند.

صادق خرازی در گفت‌وگو با ایلنا،‌ با اشاره به سفر اخیر منوچهر متکی به لیبی و لزوم پیگیری وضعیت امام موسی صدر در گفت‌وگوهای مسوولین دستگاه سیاست خارجی با دولت لیبی گفت: موضوعاتی چون امام موسی صدر، رابطه با لیبی و ارتباط با کشورهای جهان در عین مرتبط بودن مباحثی منفک از یکدیگر هستند که نباید به هیچ وجه با یکدیگر در آمیخته شوند.

وی افزود: موضوع امام موسی صدر پرونده مفتوحی در سیاست خارجی ایران دارد که تا زمان مشخص شدن وضعیت ایشان هیچ‌گاه بسته نخواهد شد. بیش از 33 سال از ناپدید شدن این روحانی شیعی سپری شده است و دولت لیبی تاکنون پاسخگوی وضعیت این روحانی بزرگوار که در طرابلس ناپدید شده است نبوده است.

وی ادامه داد: امام موسی صدر یکی از رهبران جنبش بیداری تشییع طی یکصد سال اخیر است و حرکت‌های آزادی و بیداری مردم لبنان مرهون تلاش‌های بزرگ امام موسی صدر بوده است. علاوه براین وی یک شخصیت بین‌المللی نیز محسوب می‌شود که مورد احترام و احتشام تمامی مردم جهان قرار دارد. سفیرسابق ایران در فرانسه با اشاره به عزم دولت اصلاحات برای پیگیری وضعیت امام موسی صدر تصریح کرد: زمان دولت خاتمی پرونده امام موسی صدر طی مذاکره با طرف لیبیایی به نتایج مثبتی رسیده بود که متأسفانه به دلیلی خلف وعده مسوولین دولت لیبی که قرار بود موضوعاتی را آشکار کنند تکمیل نشده و در دولت نهم نیز به دلیل عدم پیگیری دستگاه سیاست خارجی کشور پیگیری وضعیت امام موسی صدر به فراموشی سپرده شد.

وی تأکید کرد: اولویت سیاست خارجی ایران ارتباط با لیبی نیست وتجربه نشان داده است که شخص قذافی نیز به دلیل عدم برخورداری از یک منطق عقلی مناسب فرد چندان قابل اعتمادی نیست برهمین اساس نمی‌توان گفت که رابطه با این کشور برتمامی موضوعات 2جانبه و مواردی که دولت ایران مایل به پاسخگویی دولت لیبی است برتری دارد.

این مسئول سیاست خارجی دولت اصلاحات متذکرشد: البته لیبی در مقطعی از جنگ تحمیلی به دلیل خصومتی که با صدام داشت در کنار ایران قرار گرفت اما این که گفته می‌شود رابطه ما با لیبی استراتژیک است به هیچ وجه صحیح نیست و بعید می‌دانم که مسوولین سیاست خارجی دولت فعلی نیز به این موضوع اعتقادی داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: در سیاست خارجی احساسات نفشی نداد و تنها منافع ملی در اولویت ارتباطات بین‌المللی کشورها قرار دارد اما در هر صورت ما باید همیشه در برابر لیبی نسبت به موضوع امام موسی صدر مدعی باشیم. این روحانی بزرگوار در خانواده‌ای متولد شدند که عطف تاریخی دارد و مورد احترام مردم ایران، عراق و لبنان هستند.


( ۱ )

نظر شما :