امریکا برای آزادی سه شهروند خود نماینده‌ای به ایران...

۳۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۵ کد : ۵۴۵۳ اخبار اصلی
با وجودی که وزارت خارجه امریکا خبر میانجی‌گری عراق را در پیگیری آزادی سه شهروند خود از ایران، تایید کرده است، سخنگوی این دستگاه اعلام کرده که برنامه‌ای برای اعزام نماینده به ایران جهت پیگیری و حل ماجرا ندارد. باید دید آیا ادامه بازداشت این سه تن، می‌تواند امریکا را به عدول از اصول خود وادارد یا خیر؟
امریکا برای آزادی سه شهروند خود نماینده‌ای به ایران...

در گیرودار حوادث انتخاباتی و دستگیری های متعدد در داخل ایران، برخی اتباع خارجی نیز به جرم ارتباط با خارج از کشور، ارسال اخبار رویدادهای اخیر به بیرون و شرکت در اغتشاشات بازداشت و سپس محاکمه شدند.

اگرچه به نظر می رسد دستگیری سه شهروند امریکایی در مرز ایران و عراق ارتباطی با مسائل انتخاباتی نداشته و همچنان دلیلی مشخص برای آن اعلام نشده است، اما این گونه می توان استنباط کرد که این اقدام نیز در ادامه حرکت های مشابه برای تحت فشار گذاشتن طرف مقابل و تلاش در جهت اثبات نفوذ بیگانگان در کشور و تداوم رفتارهای ضد ایرانی امریکاست.

در حالی که حتی هویت حقوقی و انگیزه ورود بازداشت شدگان امریکایی به ایران معلوم نیست و هیچ گمانه قطعی را درباره آن نمی توان باور کرد، دولت امریکا پس از کسب اطلاع از دستگیری نامبردگان، از طریق سوییس - حافظ منافعش در ایران - تلاش کرد به شهروندان دستگیر شده خود دسترسی پیدا کند و خبری از آنان به دست بیاورد.

یان کلی سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در آخرین اظهارنظرش درباره این افراد اعلام کرد که ایران هنوز هیچ اطلاعی درباره کوهنوردان آمریکایی ارائه نداده است. (البته آنچه را امریکا کوهنورد می خواند، ایران جاسوس عنوان می کند)

این مقام وزارت خارجه امریکا بار دیگر ایران را به رعایت الزامات کنوانسیون وین دعوت کرده و مصرانه خواسته است تا وسایل دسترسی کنسولی سوییس را به شهروندان امریکایی فراهم سازد.

کلی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سه امریکایی بازداشت شده، اعلام کرده است که از محل نگهداری آنان اطلاعی در دست نیست و تلاش های سوییس در این باره به جایی نرسیده است.

او همچنین تایید کرد که به جز سوییس از جانب دولت عراق نیز مسئله را پیگیر شده و خواسته اند تا قضیه را پیگیری کند. این کار دو هفته پیش صورت گرفت ولی سفیر ایران در عراق هر گونه مسئله میانجی گری بغداد را در این موضوع تکذیب کرد. به هر حال اظهارات هوشیار زیباری کافی بود تا ماجرای دخالت عراق در این امر تایید شود. وی اعلام کرد که: "من در دیدار خود با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق، خواستار آزادی این سه تبعه آمریکایی شدم. من به او گفتم آنها توریست هستند و بی‌گناه اند."

درواقع شاید لازم باشد مشابه مسیری که برای آزادی کلوتیلد ریس - تبعه فرانسوی - طی شد، درباره سه امریکایی مورد نظر نیز طی شود.

اگرچه یان کلی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار که پرسید: "آیا شما نماینده دیگری به ایران می فرستید؟" پاسخ منفی داد و گفت: "ما در نظر نداریم هیچ نماینده ای به ایران بفرستیم" اما به طور حتم معنی این عبارت این نیست که امریکا از هیچ واسطه و میانجی در این مشکل استفاده نمی کند.

پیشینه چنین دستگیری هایی در ایران این نکته را یادآور می شود که طرف مقابل با همه بزرگی و اقتدارش شکننده و در مقاطعی مجبور به خواهش و عذرخواهی است. البته اگر اتهام جاسوسی "شین بائور"، "سارا شورد" و "جاشوآ فتل" اثبات شود و آنان به جرم مورد علاقه ایران اقرار کنند، امکان مکاتبه میان دو طرف نیز وجود خواهد داشت. بنابراین اظهارنظر آقای کلی تنها مربوط به این برهه زمانی است و ممکن است در صورت وخامت اوضاع و طولانی شدن زمان بازداشت، تمهیدهایی چون اعزام نماینده یا مذاکره در کشور ثالث هم در دستور کار قرار بگیرد.

امریکا می گوید شین بائور، سارا شورد و جاشوآ فتل توریست هایی هستند که به طور اتفاقی وارد ایران شده اند. آنها از ترکیه به همراه یکی از دوستان خود به شهرهای اربیل و سلیمانیه عراق سفر کردند. سپس با تاکسی به شهر "احمد آوا" رفته و روز 31 جولای با "شون مکفسل" یکی از همراهان این گروه که در عراق مانده بود، تماس گرفته و گفتند که به طور اتفاقی وارد خاک ایران شده و در محاصره نظامیان ایران قرار گرفته اند. از آن زمان ارتباطی با این سه نفر برقرار نشده است. مقامات شهر سلیمانیه تاکید می کنند که بارها به آمریکایی ها خطر عبور اتفاقی از مرز ایران و عراق را گوشزد کرده بودند.


نظر شما :